pc som DHCP server på en swich
Fra : Filip

Dato : 16-11-06 12:45

Hej

Jeg skal lave noget netparty i morgen hvor vi skal spille over netværk, men
jeg har kun en 16 ports swich. Kan jeg sætte min maskine op som DHCP server,
såledet at de andre computere ikke skal definere manuelle IP-adresser?
hvordan gør jeg det?

Filip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-06 16:36

"Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote:

> [...]
>såledet at de andre computere ikke skal definere manuelle IP-adresser?

Lyder som om du blander tingene lidt sammen...

Mon ikke du allerede har en DHCP-server på lokalnettet - Den gemmer sig
formentlig i din bredbåndsrouter. At du så samtidig har en 16-ports
switch betyder ikke at du er begrænset til 16 ip-adresser.

De fleste standard routere uddeler adresser i 192.168.x.y og det betyder
at du har små 253 ip-adresser til rådighed. Mon ikke det rækker til din
netparty ?

<mlr>

Fra : Filip

Dato : 16-11-06 17:08

> Lyder som om du blander tingene lidt sammen...

Nej

> Mon ikke du allerede har en DHCP-server på lokalnettet - Den gemmer sig
> formentlig i din bredbåndsrouter. At du så samtidig har en 16-ports
> switch betyder ikke at du er begrænset til 16 ip-adresser.

Jeg skal lave det på min skole og jeg må ikke bruge skolens netværk til at
spille på. Derfor tager vi en af switcherne ud som har 16 porte i, så den
kører "ødrift". Det er meningen at vi allesammen så kobler os op på den med
kabler, og så kunne det være smart at min pc var DHCP server på denne "ø".
Men kan det overhovedet lade sig gøre at sætte en pc op på denne måde???

Filip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-06 18:00

> [...]

>kabler, og så kunne det være smart at min pc var DHCP server på denne "ø".

Ok, det er jo en anden sag - Det er formentlig ingen DHCP-server i
switchen, så det må du tilføre...

I kan selvfølgelig bare opsætte alle maskiner med fast ip-adresse, med
det er ærlig talt alt for besværligt...

>Men kan det overhovedet lade sig gøre at sætte en pc op på denne måde???

Du kan godt opsætte en DHCP-server på een af maskinerne. Men det er sgu
også besværligt...

Mon ikke een af gutterne kan medbringe en almindelig bredbåndsrouter.
Hvis I kobler LAN-siden til switchen har I alt den DHCP-funktionalitet
der er behov for...

<mlr>

Fra : Thomas N.

Dato : 16-11-06 17:11

On Thu, 16 Nov 2006 12:44:36 +0100, "Filip"
> [...]

>såledet at de andre computere ikke skal definere manuelle IP-adresser?

Tag en router med eller definér det manuelt - det vil jeg synes var
det letteste.

Hvis du absolut vil lege med en sw-dhcp server kan du evt. kigge på:
http://www.magikinfo.com/dhcp.htm

--
/Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-11-06 18:27

On Thu, 16 Nov 2006 12:44:36 +0100, "Filip"
<filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote:

> Kan jeg sætte min maskine op som DHCP server,

Ja.

> hvordan gør jeg det?

Download en DHCP-server, installér den, konfigurér den.

Hvilken DHCP-server og hvordan? Ja, det afhænger jo li'som af
operativsystemet...

Hvis det er Windows-maskiner, kan du også bare helt droppe DHCP og
lade maskinerne tildele sig selv APIPA-adresser. Det vil også virke.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Filip

Dato : 16-11-06 18:58

> Hvilken DHCP-server og hvordan? Ja, det afhænger jo li'som af
> operativsystemet...

XP

> Hvis det er Windows-maskiner, kan du også bare helt droppe DHCP og
> lade maskinerne tildele sig selv APIPA-adresser. Det vil også virke.

Så det du siger er at jeg faktisk ikke behøver gøre noget, eller hvor sætter
jeg APIPA op henne?

Filip

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-11-06 19:01

On Thu, 16 Nov 2006 18:58:17 +0100, "Filip"

www.google.com, dhcp server for windows, Enter

> Så det du siger er at jeg faktisk ikke behøver gøre noget, eller hvor
> sætter jeg APIPA op henne?

www.google.com, APIPA, Enter

-A

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-06 17:10

On Thu, 16 Nov 2006 19:01:04 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>www.google.com, dhcp server for windows, Enter

Eller måske
http://www.google.dk/search?hl=da&q=freeware+dhcp+server&meta=