Flere IP-adresser på samme maskine
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-11-06 19:37

Hej,

Under Egenskaber for ens netværksforbindelse -> Internetprotokol
(TCP/IP) -> Egenskaber -> Avanceret, har man mulighed for at
tilføje så mange IP-adresser, man har behov for. Når man har gjort
det, skulle det så ikke være muligt at få kontakt til computeren
på et LAN på alle de IP-adresser, man har tilføjet, hvis ellers
det drejer sig om den samme subnet mask og default gateway?

Jeg har tilføjet to IP-adresser, man kan kun få kontakt med den
på den ene af dem og det undrer mig lidt. Er der andet man skal
gøre for at få den til at svare på flere af dem?

Et ipconfig i en kommandoprompt afslører, at den har to IP'er.

Der er tale om en WinXP Pro SP2.

Krydspostet til: dk.edb.system.ms-windows og
dk.edb.netvaerk.
FUT til: dk.edb.system.ms-windows.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-11-06 19:55

Thomas G. Madsen wrote:

> Under Egenskaber for ens netværksforbindelse -> Internetprotokol
> (TCP/IP) -> Egenskaber -> Avanceret, har man mulighed for at
> tilføje så mange IP-adresser, man har behov for.

Yeps

> Når man har gjort det, skulle det så ikke være muligt at få kontakt
> til computeren på et LAN på alle de IP-adresser, man har tilføjet,

Depends
den enkelte ip-adresse skal spindes sammen med en service
Fx telnet, ftp, http, nttp, etc

> hvis ellers det drejer sig om den samme subnet mask og
> default gateway?

Jow, virker fint

> Jeg har tilføjet to IP-adresser, man kan kun få kontakt med den
> på den ene af dem og det undrer mig lidt. Er der andet man skal
> gøre for at få den til at svare på flere af dem?

Se ovenfor

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-11-06 20:21

Peter Lykkegaard skrev:

> Depends
> den enkelte ip-adresse skal spindes sammen med en service
> Fx telnet, ftp, http, nttp, etc

Jeg forsøger blot at tilgå en delt mappe med SMB, men kan så kun
få kontakt til den ene af de to IP'er.

Hvor foretager man den binding henne?

Har godt nok ikke prøvet at genstarte den efter tilføjelsen af
endnu en IP, for når ipconfig viser begge IP'er, så burde den vel
være der.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JL

Dato : 15-11-06 20:41

> [...]
> gøre for at få den til at svare på flere af dem?
>
> Et ipconfig i en kommandoprompt afslører, at den har to IP'er.

Har du en firewall?
I så fald er det sikkert den der blokerer for trafik til den nye ip
adresse...
Kan du pinge begge ip adresser fra en anden pc?
- JL

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-11-06 21:51

JL skrev:

> Har du en firewall?

Nej.

> Kan du pinge begge ip adresser fra en anden pc?

Nej. Den svarer kun på den ene ip.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-11-06 22:18

Thomas G. Madsen skrev:

> Nej. Den svarer kun på den ene ip.

Efter en genstart af computeren med de to IP'er kan jeg pinge dem
begge, men kun tilgå sharet på den ene.

Jeg forsøger at gå på WinXP-maskinen med de to IP'er fra en Mac med
Mac OS 10.4.8, men jeg kan ikke forestille mig, at det har noget at
sige.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-11-06 12:02

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Efter en genstart af computeren med de to IP'er kan jeg pinge dem
> begge, men kun tilgå sharet på den ene.

Hvad siger en "netstat -ano"?

Som en anden er inde på, skal du formentlig sørge for at koble service til
ip-adresse...

/Jens Ulrik

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 15-11-06 22:11

Thomas G. Madsen wrote :

> [...]
> på et LAN på alle de IP-adresser, man har tilføjet, hvis ellers
> det drejer sig om den samme subnet mask og default gateway?

På arbejde har jeg en maskine stående med to netkort; det ene til
corporate network, og det andet til en testbed med tre subnet
indeholdende hver tre maskiner. Alle ni testmaskiner kan hente filer
fra et share på maskinen med to netkort.

--

/klaus

- -
Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-06 15:28

> [...]

> gøre for at få den til at svare på flere af dem?
> Et ipconfig i en kommandoprompt afslører, at den har to IP'er.

Jo, den skulle være god nok. Check dog at du ikke har noget SW-firewall der
nupper dine ping's
Kan også være en nødvendighed lige at reboote.

mvh
///M