Underlig ting med LAN IP-adresser
Fra : rohde

Dato : 13-11-06 00:14

Hej,

Jeg står med en underlig oplevelse som jeg godt kunne tænke at høre
jeres råd/idder omkring. Jeg vil gøre det så kort som muligt.

Vi har et LAN herhjemme med 5 computere (4 som kører Windows XP SP2, 1
med OS X 10.3).

Netværket består af en Cisco router forbundet til en TrendNet switch.
Til switchen er forbundet tre computere samt en wireless router der
fungerer som wireless gateway. Macen er fobundet til den wireløse
router, dog med kabel, mens en anden computer er fobundet til den med
en USB wireless adapter.

Det har fungeret fint hidtil. Men her i fredags begyndte vores
Cybercity ADSL at blive virkelig langsomt (vi har 4 MBit ned, som
Cybercity ville sætte op til 8 her engang i november). Hastigheden
svingede voldsomt mellem 130 KBit ned op til ½-1 MBit når det var
"hurtigst". Vi har endnu ikke haft kontakt til Cybercity, men vil
selvfølgelig gøre så, såfremt problemet fortsætter.

Det mærkelige er sådan set at på en af computerne (PCen der er
fobundet via en USB wireless adapter) svingede hastigheden ikke blot,
men forsvandt helt i visse tilfælde så pågældende maksine slet ikke
kunne komme på Internettet (men kunne dog stadig se de andre computere
på vores LAN og omvendt). Da det skete, prøvede jeg at give den
pågældende maksine en fast IP adresse (som lå udenfor de andre
computeres automatisk tildelte adresser) istedet for den automatiske
tildelte. Den automatiske tildelte IP var 192.168.1.4, det ændrede jeg
så til 192.168.1.5. Det fungerede så fint (ja bortset fra
hastighedsprobleme, men dog kunne jeg komme på nettet) i ca. en dag.
Derefter prøvede jeg IP adressen 192.168.1.6; igen fungerede det fint.
I ca. en dag. Pt. er jeg på 192.168.1.7.

Så spørgsmålet er, hvordan kan det være at IP-adresserne pludselig
ikke virker og computeren ikke kan komme på nettet, men så snart jeg
har givet den en ny virker det fint (i hvert faldt for en rum tid)?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-11-06 12:09

rohde <rohdester@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> ikke virker og computeren ikke kan komme på nettet, men så snart jeg
> har givet den en ny virker det fint (i hvert faldt for en rum tid)?

Det går værst udover den trådløse? Det kan være nogen der bruger din
forbindelse. Hvordan er den trådløse sikret?