Problem med trådløs router kontra AP
Fra : Studen

Dato : 12-11-06 23:26

Hej NG

Jeg har igennem længere tid forgæves forsøgt at hjælpe min bror med at lave
noget trådløst internet i hans lejlighed.
Han bor i en andelsforening og har installeret et netværkstik i væggen, og
jeg går ud fra, at alle lejligheder er koblet sammen i et stort netværk. Han
bor sammen med en veninde, og de skal begge kunne benytte det trådløse med
deres bærbare (den ene en ny MAC).

I første omgang prøvede jeg med en linksys WRT54g (opdateret firmware) men
jeg kunne simpelthen ikke komme på internettet. Den trådløse del virkede
upåklageligt - det var bare ikke muligt at komme på internettet.

Efter at have pillet ved nærmest samtlige indstillinger i linksys'en,
prøvede jeg at koble mit eget AP (Linksys WAP54g), og voila.. straks
spillede alt som det skulle.

I dag prøvede jeg så med en Zyxel ZyWall 2WE (trådløs router), og oplevede
det samme problem igen. Dvs. fin forbindelse til det trådløse, men intet
"hul igennem".

Hvordan faen får jeg en trådløs router til at opføre sig som et AP?????? Bær
over med mig, hvis det er dumt spørgsmål. Mit kendskab til
netværk-konfiguration er temmeligt overfladisk

På forhånd tak

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
http://www.katana1135.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-06 00:16

Studen skrev:

> I første omgang prøvede jeg med en linksys WRT54g (opdateret firmware) men
> jeg kunne simpelthen ikke komme på internettet. Den trådløse del virkede
> upåklageligt - det var bare ikke muligt at komme på internettet.

Det kunne skyldes at routeren oprettede adresser i samme
adresserum som andelsforeningsn net bruger. Prøv f.eks. at sætte
den til at bruge 10.0.0.1 selv (local IP).

> Hvordan faen får jeg en trådløs router til at opføre sig som et AP?

Ved at disable DHCP (adressetildeling), men det vil måske være en
fordel at lade den route så der kan laves et LAN til husets
computere.

--
Bertel

Fra : Thomas N.

Dato : 16-11-06 16:27

On Mon, 13 Nov 2006 00:16:20 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Ved at disable DHCP (adressetildeling), men det vil måske være en
>fordel at lade den route så der kan laves et LAN til husets
>computere.

Ikke helt - det kræver så at WAN forbindelsen bliver sløjfet ellers
vil den stadig være router.
Hvis han slår DHCP fra og kobler stikket i væggen ind i en af LAN
portene så skulle de trådløse klienter blive serviceret af en central
DHCP server.

Så vidt jeg husker er Linksys produkter som standard sat op til at
køre på subnettet 192.168.1.0/24 så hvis resten af boligblokken også
lever på dette subnet så skal du lige ind i routeren og evt. blot
skifte den interne ip-range/subnet til f.eks. 192.168.2.0/24.

--
/Thomas