jeg er meget forviret....
Fra : Lars

Dato : 12-11-06 23:06

Jeg har læst lidt her i gruppen ang egen mailserver.

Sådan en har jeg også installeret... Men jeg har lidt problemer.
Tror det er SMTP del....

Først et par oplysninger..
har mit domæne ved "gratisdns.dk" og har oprettet MX-record
hvor der står :

vært : mitdomæne.dk Mail udveksler : mail.mitdomæne.dk
Præference : 10 TTL : 43200

mitdomæne.dk peger på min server der hjemme.
Jeg formoder dette er ok.
Jeg har åbnet port 25 i min router og al trafik peger på min server.

jeg har sat SMTP delen på min mailserver til min server IP adresse.
Det virker også fint når jeg sender post lokalt (LAN)

Men jeg kan hverken sende eller modtage post fra nettet ?????

Jeg kan forstå, SMTP er mail udvekslings delen og den der sørger for,
at
man kan sende/modtage post.... Er det ikke rigtigt ???

Men hvad er det lige jeg gør forkert? - Skal jeg vælge en SMTP IP ???

håber der er nogen der kan hjælpe..

mvh
Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-11-06 00:18

> vært : mitdomæne.dk Mail udveksler : mail.mitdomæne.dk
> Præference : 10 TTL : 43200

Det er for så vidt godt nok. .... bortset fra, at de fleste store
ISP'er blokerer direkte for port 25, og du derfor skal have deres smtp
server sat op som backup-mx

Thomas

Fra : Henning

Dato : 13-11-06 09:10

>Jeg har åbnet port 25 i min router og al trafik peger på min server.

Men har din ISP også åbnet for port 25? Næppe!

Fra : Lars

Dato : 13-11-06 16:23

jeg kan godt få "backup MX" hos gratisdns

Men hvordan skal jeg bruge det ???

mvh
Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-11-06 18:51

Lars <lkj002@hotmail.com> skrev 2006-11-13:
> jeg kan godt få "backup MX" hos gratisdns
>
> Men hvordan skal jeg bruge det ???

Du skal sætte en backup MX op så den har _lavere_ prioritet end din
egen og peger på din ISPs SMTP server.

Thomas

Fra : Lars

Dato : 13-11-06 18:30

Jeg må lige tilføje....

- jeg har fået det til, at virke så jeg kan modtage post....
- men jeg kan ikke sende post via min mailservers SMTP

Jeg har på min laptop som er på samme netværk sat
win XP´s IIS SMTP til, at "køre" Her kan jeg godt sende
mails ud af "huset"

Er der en måde jeg kan checke om der er åben...?
Jeg mener bare, at hvis jeg kan modtage post på min mailserver
og sende post fra min laptop, fra lokal SMTP - Kan der så være
lukket for port 25 ???

På min mailserver har jeg sat adressen for SMTP til serverens
IP adresse, da den har denne SMTP del. men uden held.

Hvis jeg starter win XP´s IIS SMTP på serveren, så slår
mailserveren
sin SMTP del fra (off line)

Jo - Jeg er nu lidt forviret....

Det skal lige siges, at jeg bruger oceanmailserver.....

Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-11-06 18:57

Lars <lkj002@hotmail.com> skrev 2006-11-13:

> Jeg må lige tilføje....
>
> - jeg har fået det til, at virke så jeg kan modtage post....
> - men jeg kan ikke sende post via min mailservers SMTP

Din mailserver er jo kun mailserver for dit eget netværk. Alle andre
mails skal sendes til din ISP. Dvs. du skal <et eller andet sted>
sætte din SMTP til at forwarde mails til din ISP. Hos mig (jeg bruger
Postfix, en Opensource mailserver) ser det ud som (udklip=

    mydestination = zensonic.dk
    #relayhost = smtp.mail.dk
    relayhost = smtp.cybercity.dk

Det skulle være lige til at læse. De 2 relayhosts er fordi jeg har
skiftet fra TDC til cybercity.

Så hvis jeg var dig ville jeg søge på ordet/ordene relayhost i
forbindelse med din mailserver på google og se om der ikke kom noget
du kunne bruge. Jeg kunne også anbefale postfix, men det er der nok
mere arbejde i for dig

Held og lykke.

Mvh Thomas

Fra : Lars

Dato : 13-11-06 19:52

Kan det dog ikke lade sig gøre, at have sin egen SMTP???

Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-11-06 19:56

Lars <lkj002@hotmail.com> skrev 2006-11-13:
> Kan det dog ikke lade sig gøre, at have sin egen SMTP???

Du mener så din SMTP sender direkte ud på nettet uden om din ISP.
Tvivler jeg på (på en consumer grade ADSL that is), men her kan andre
give meget bedre svar.

Thomas

Fra : Lars

Dato : 13-11-06 22:50

jo, det er tilfældet... Jeg sidder på et skib med internet.
Hvem udbyderen er? - Ja, det ved jeg ikke??

Opdagede jo, at jeg ikke kune sende mails fra min bærbar (som jeg har
med)
på normalvis, som når jeg er hjemme.

Installerede MS IIS SMTP og vupti, så kunne jeg sende.....

Men ok, jeg fandt på, at gøre det samme på en af de andre pcér
på netværket og bruge den som mail sender... Og så virker det.

Jeg kan jo så bare konstatere, at man kan ikke bruge samme computer
som mailserveren er installeret på.. Det skal åbenbart være en
anden.

Lars