Dæmpning på OM3 fiber
Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-06 15:12

Hej NG,

Jeg har et problem jeg ikke kan greje!!!

På en 10 meter OM3 fiber mellem to rack kan jeg måle en dæmpning på 1,3 -
1,5 dB hvor jeg på OM1 fibre på 100+ meter måler en dæmpning på langt under
1 dB med nøjagtig samme udstyr?

OM3 fiberen er konnekteret med 3M Hotmelt SC konnektore. Poleringen af
konnektoren ser god nok ud, men vi har selvfølgelig prøvet, at konnektere
begge ender af OM3 fiberen igen, uden held. Patchkabler til måleudstyr er
også efterset med kikkert og er "perfekte".

Jeg kan ikke få det til, at hænge sammen - er der nogen der har en
forklaring!

Mvh
Martin Petersen

Fra : Søren Leth Danielsen

Dato : 12-11-06 16:38

Hej Martin

Jeg kender SM og MM fiber, hvad er en OM fiber?
Den typiske fejl er "bøjning" af fiberen f. eks. en stram binder.
Når du måler på meget korte fiber kan der være fejl som følge af refraktion
(spejling).
Connectortab vil være relativ store på så kort en fiber og har ingen
betydning.
Man bruger typisk vinklede connectore til denne funktion.

mvh Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-06 17:58

On Sun, 12 Nov 2006 16:38:08 +0100, "Søren Leth Danielsen"
<sld@privat.dk> wrote:

> Jeg kender SM og MM fiber, hvad er en OM fiber?

OM3 er en nyere form for MM.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Arne Keller

Dato : 13-11-06 15:24

Søren Leth Danielsen skrev:
> Hej Martin
>
> Jeg kender SM og MM fiber, hvad er en OM fiber?

OM1 = Optical Multimode type 1, typisk "gammel" 62,5/125 fiber
OM2 = Optical Multimode type 2, typisk "gammel" 50/125 fiber
OM3 = Optical Multimode type 3, Laser optimeret multimode fiber 50/125
OS1 = Optical Singlemode type 1, typisk "gammel" Singlemode
OS2 = Optical Singlemode type 2, Low Water Peak Singlemode

Man bør kun installere OM3 eller OS2 idag, alt andet bør bare bruges for
at udvide på eksisterende installationer hvor man ikke vil bytte teknologi.

> [...]
> (spejling).
> Connectortab vil være relativ store på så kort en fiber og har ingen

Dæmpningen har altid betydning, specielt på korte kabler som ofte bruges
til at skabe redundante forbindelser eller forlængelser med flere
konnektorer.

> Man bruger typisk vinklede connectore til denne funktion.

Mig bekendt findes der ingen vinklede MM konnektorer.
Anvendelse af vinklede konnektorer på SM bør efter min mening undgås
hvis man ikke har helt specifike krav (f.eks CATV) som kræver dette.

Det er ganske besværligt at tune vinklede konnektorer, specielt hvis de
ikke er af samme fabrikat. Til digitale applikationer som LAN giver de
efter min mening kun problemer og ingen fordele.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Flemming

Dato : 12-11-06 18:08

Martin Petersen wrote:

> [...]
> 1,3 - 1,5 dB hvor jeg på OM1 fibre på 100+ meter måler en dæmpning på
> langt under 1 dB med nøjagtig samme udstyr?

Det er da meget normalt med 1/2 dB's dæmpning i en connector. (med mindre du
er over i vinklede connectorer)

> OM3 fiberen er konnekteret med 3M Hotmelt SC konnektore. Poleringen af
> konnektoren ser god nok ud, men vi har selvfølgelig prøvet, at
> konnektere begge ender af OM3 fiberen igen, uden held.

Har i spidset nye connectorer på?

> Jeg kan ikke få det til, at hænge sammen - er der nogen der har en
> forklaring!

Enten er fiberen bøjet, eller har været bøjet for meget. (træk en ny)

Men hvad er problemet, 1 til 2 dB burde da ikke være noget problem?

Mvh. Flemming

Fra : Arne Keller

Dato : 13-11-06 15:16

Martin Petersen skrev:

> [...]
>
> På en 10 meter OM3 fiber mellem to rack kan jeg måle en dæmpning på 1,3
> - 1,5 dB hvor jeg på OM1 fibre på 100+ meter måler en dæmpning på langt

Hvis du bruger nøjagtigt samme udstyr burde du få meget højere dæmpning

OM1 er i de fleste tilfælde 62,5/125 fiber.
OM3 er altid 50/125 fiber.

Derfor skal du bruge 2 forskellige tilslutningskabler når du tester,
core diameteren på testkablerne og det fast installarede kabel skal
altid være den samme.

Det havde været en god ide at skifte til LC konnektorer på OM3 fiberen,
så havde du haft lettere ved at undgå sammenblanding af patchkabler og
du havde fået konnektorer med lavere dæmpning.
LC ser nu ud til at erstatte SC i alle kabling standarderne.

En dæmpning på omkring 1 dB lyder som en helt OK installation, om kablet
er 10 eller 100 meter giver ikke den store forskel på så korte strækninger.

> [...]
> konnektere begge ender af OM3 fiberen igen, uden held. Patchkabler til
> måleudstyr er også efterset med kikkert og er "perfekte".

Har du mandrel på din launch fiber ?

> Jeg kan ikke få det til, at hænge sammen - er der nogen der har en
> forklaring!

Lad os se om noget at dette hjalp dig videre.

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-11-06 09:51

Hej Arne,

> Hvis du bruger nøjagtigt samme udstyr burde du få meget højere dæmpning

Det gør jeg, men jeg tvivler efterhånden lidt på udstyrets anvendelighed!
Det er en af Fluke's mindre modeller, der kun kan måle signalstyrke og
dæmpning.

Vi prøvede i går, at måle på en ny måde: Måleudstyret blev tilsluttet
direkte til en GBIC og nuljusteret til denne signalstyrke. Derefter blev
GBIC'en patched til de 10 meter OM3 og måleudstyret blev tilsluttet i den
anden ende. Nu måler jeg kun en dæmpning af signalstyrken på 0,3 dB.
Forskellen på denne målemetoden fremfor tidligere er, at GBIC'en sender med
450-500 uW kontra måleudstyrets egen sender på 5 uW. Jeg kunne forestille
mig, at vores måleinstrument bedre kan lide signal/støj forholdet med de 500
uW sendestyrke :-?

Det kunne være interessant, at sammenligne med et andet måleinstrument!

> OM1 er i de fleste tilfælde 62,5/125 fiber.
> OM3 er altid 50/125 fiber.
>
> Derfor skal du bruge 2 forskellige tilslutningskabler når du tester

Testen på OM3 fiberen er helt sikkert udført med helt rene 50um patchkabler.
På OM1 fiberen er jeg ikke sikker på hvad der blev testet med, men
dæmpningen burde bestemt ikke blive bedre hvis der blev blandet 50 og 62.5
um.

> [...]
> havde fået konnektorer med lavere dæmpning.
> LC ser nu ud til at erstatte SC i alle kabling standarderne.

Tjoeeee Det hele er lavet i SC, da alle GBIC's i udstyret er SC.

Hvorledes kan dæmpningen i en konnektor blive lavere i et LC- kontra et
SC-stik, når der er tale om en konnektor, hvor fiberen er ført hele vejen
gennem stikket og poleret. Det burde konnektoren da ikke kunne influere på?

> En dæmpning på omkring 1 dB lyder som en helt OK installation, om kablet
> er 10 eller 100 meter giver ikke den store forskel på så korte
> strækninger.

Nej det burde det ikke. Vi er vel enige om, at den dæmpning der vil være, er
forsaget af konnektering stødningen af konnektorene mod hinanden?

Hvilken standard måler man efter idag? Jeg har et uddrag af TIA/EIA-568-B.3
der beskriver reference dæmpninger for konnektore og samlinger mm. samt
datanblade for de fiberkabler vi bruger.

> Har du mandrel på din launch fiber ?

Nej. Jeg går udfra du tænker på måleudstyret? Hvilken effekt har det?

Mvh
Martin

Fra : Arne Keller

Dato : 15-11-06 10:13

Martin Petersen skrev:
> [...]
> med 450-500 uW kontra måleudstyrets egen sender på 5 uW. Jeg kunne
> forestille mig, at vores måleinstrument bedre kan lide signal/støj

Din lyskilde som anvendes med måleudstyret anvender Over Filled Launch
(OFL) der sidder en lysdiode som fylder _hele_ fibren med lys, herefter
lader du din launchfiber går rundt om en mandrel af korrekt størrelse
som bøjer fibren tilstrækkeligt til at alt lys udenfor fibercore ledes
bort, nu har du et rent lyssignal som fylder alene core af fibren.
Dette er den rigtige måde at måle dæmpning i en fiber på.

Det du gør med din GBIC laser launch som bare fylder visse dele af
fibren, dette gør også at du bare måler dæmpningen på de få tilfældigt
valgte modes.

Husk at lyskilden skal være tændt ganske længe før den har et stabilt
output.

Det er også vigtigt at vide at dæmpningsmålingen ingenting siger om
hvilken båndbredde din OM3 fiber har, den kan alene måles med DMD måling
som kan udføres i et labmiljø. DMD er den eneste standardiserede måde
man kan kvalificere en OM3 fiber, desværre er der bare få producenter af
fiberkabler som har adgang til denne type måleudstyr, de andre
producenter håber sikkert bare at deres fiber et tilstrækkelig god.

> Det kunne være interessant, at sammenligne med et andet måleinstrument!

Du kan leje udstyr hos de fleste el-grossister.

> [...]
> patchkabler. På OM1 fiberen er jeg ikke sikker på hvad der blev testet
> med, men dæmpningen burde bestemt ikke blive bedre hvis der blev blandet

Præcis

> Tjoeeee Det hele er lavet i SC, da alle GBIC's i udstyret er SC.

Det meste nye udstyr har LC connectorer og den kommer også til at
erstatte SC i alle kabelstandarderne over de kommende år.
Den er allerede et absolut krav i de nye standarder for kabling i
industrien og datacentre.

> [...]
> SC-stik, når der er tale om en konnektor, hvor fiberen er ført hele
> vejen gennem stikket og poleret. Det burde konnektoren da ikke kunne

Hovedsagelig højere præcision.

En kvalitets SC har typisk 0,2-0,3 dB i dæmpning
En kvalitets LC har typisk 0,1 dB i dæmpning

> Nej det burde det ikke. Vi er vel enige om, at den dæmpning der vil
> være, er forsaget af konnektering stødningen af konnektorene mod hinanden?

Nej, det er bare en faktor.
Reflektioner fra den slebne overflade er også en faktor.
Ligesom microbending af fibren i konnektoren eller fra temperatur
forandringer, specielt i patchkabler.

> Hvilken standard måler man efter idag? Jeg har et uddrag af
> TIA/EIA-568-B.3 der beskriver reference dæmpninger for konnektore og
> samlinger mm. samt datanblade for de fiberkabler vi bruger.

Du kan f.eks anvende denne:
TIA/EIA-526-14A "Optical Power Loss Measurements of Installed Multimode
Fiber Cable Plant"

http://www.flukenetworks.com/fnet/en-us/products/CertiFiber/Features/Multimode+Mandrels.htm
http://www.flukenetworks.com/fnet/en-us/findit.aspx?Document=2066391

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-11-06 21:19

Super! Tak for de gode svar. Nu har jeg lidt mere, at arbejde videre på.

Mvh
Martin