adgangskode
Fra : Lars

Dato : 11-11-06 19:16

Hej jeg har et netværk hvor der er opstillet en WIN XP pro.
computer som filserver med billeder og lidt musik.

Jeg har delt de mapper filerne ligger i...

Men så er det jeg gerne vil have at brugeren skal
indtaste et password for at få adgang til mappen.

Hvordan gør jeg det ?????

Den er NTFS formateret. og jeg kan komme til de delte
mapper på flg. måde :

\\server\

ja, jeg har fundet ud af, at man skal stille nogle rettigheder
i windows.... Men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal
stille på..

Er der en venlig sjæl der vil "skære det ud i pap" for mig...

mvh
Lars

Fra : J.K.Arning

Dato : 12-11-06 12:42

On 11 Nov 2006 10:16:10 -0800, Lars wrote:

> Er der en venlig sjæl der vil "skære det ud i pap" for mig...

Du deaktiverer simpel filesharing på "filserveren"

(Windows Explorer => Folder Options => Wiev => Use simple filesharing -
fjern hakket)

Du opretter på "filserveren" enten en bruger alle benytter til at tilgå
shares, eller du opretter f.eks. en bruger der matcher den lokale bruger på
klienten.

Du går ind i PRoperties for den enkelte share på "filserveren" => Vælger
Sharing and security => Sharing => Permissions.

Her fjerne du Everyone og tilføjer den eller de bruger du oprettede
tidligere med de rettigheder som du syntes de skal have (oprette, slette
m.m.).

Jeg sidder med engelske systemer og kan ikke hvad det hedder i de danske,
så hvis du bruger sådanne må du lige gætte dig igennem.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Lars

Dato : 12-11-06 17:28

ok, har forsøgt det du skrev...

Men nå jeg så vil tilgå den delte mappe fra en client pc
så siger "share-mappen" at jeg ikke har adgang.

Hvor kommer password så ind i billedet????

mvh.
Lars

Fra : J.K.Arning

Dato : 12-11-06 17:45

On 12 Nov 2006 08:28:13 -0800, Lars wrote:

> ok, har forsøgt det du skrev...
>
> Men nå jeg så vil tilgå den delte mappe fra en client pc
> så siger "share-mappen" at jeg ikke har adgang.
>
> Hvor kommer password så ind i billedet????

Gå ind via Windows Explorer => Vælg Workgroup (hvad den nu hedder) => Vælg
"Filserveren" som nu vil/burde afkræve dig brugernavn og password

Fra : J.K.Arning

Dato : 12-11-06 17:46

> [...]

> så siger "share-mappen" at jeg ikke har adgang.
>
> Hvor kommer password så ind i billedet????

Alternativt .. lav et mappet netværksdrev og indtast her brugernavn og
password

Fra : Lars

Dato : 12-11-06 19:34

jo, men er det ikke der samme som at skrive:

\\filserver

I Explorer´s adresselinie ???
For her spørger den ikke efter et password.... Kun at man ikke har
adgang..

Lars