Hjælp til lille netværk
Fra : -USH-

Dato : 11-11-06 18:57

Hej gruppe

Jeg har ikke den store forstand på netværk, men er alligevel blevet sat til
at stå for internettet i mit bofællesskab. Derfor håber jeg at I kan komme
med et par tips om hvad jeg skal gøre.

Jeg har fået TDC Netway 1mbit, som kører over telefonstikket gennem et
Siemens SpeedStream 5450-modem med fire porte, hvoraf kun to er aktiverede,
en til internet og en til IP-telefoni.

Ud over mig selv er der to andre der også skal bruge netværket. Hvis det er
muligt vil vi gerne lave det trådløst, så vi slipper for at bore huller og
trække ledninger.

Desuden vil vi gerne have det sådan, at hvis der kun er en person på nettet,
så kan han bruge 100% af kapaciteten, men hvis vi er flere på samtidig skal
alle kunne bruge mindst 33%, så der ikke er en der kan blokere det hele.

Hvad skal vi have fat I for at kunne få det til at fungere? Jeg har ingen
forstand på alt det med routere og swithes og hubs og hvad det ellers hedder
alt sammen.

Hjælp.

--
Venlig hilsen
Ulrik

Fra : Michael Horn

Dato : 11-11-06 19:28

-USH- <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> forstand på alt det med routere og swithes og hubs og hvad det ellers hedder

Stortset en hvilken som helt trådløs router kan gøre dette. Dog kunne
man anbefale at man "lukker" nettet med brugernavn og password - så det
ikke er åbent for enhver som bare kommer forbi!

Michael Horn

Fra : -USH-

Dato : 11-11-06 21:24

Michael Horn skrev:

> Stortset en hvilken som helt trådløs router kan gøre dette. Dog kunne
> man anbefale at man "lukker" nettet med brugernavn og password - så
> det ikke er åbent for enhver som bare kommer forbi!

Jep, det skal selvfølgelig krypteres. Hvordan er hastighedsforskellen på
802.11b og 802.11g? Svarer det til 11mbit og 54mbit? Og er 802.11b så mere
end rigeligt når man kun har en 1mbit-forbindelse?

Kan nogen anbefale en router der er billig? Den skal gerne kunne klare at
man både tilslutter et kabel og at der er to trådløse.

Og lige for at være helt sikker... jeg tror nok at jeg har en fast
IPadresse, og uden at vide noget om det, er det et problem når vi er flere
der skal dele forbindelsen?

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 12-11-06 08:38

-USH-:

> [...]
> og uden at vide noget om det, er det et problem når vi er flere der skal dele

Intet problem med fast IP, du skal dog kende den, for den skal lægges
ind i routeren. Samme router kan sættes til at dele adresser ud på
indersiden, og visse routere kan tillige styre båndbredden til de
enkelte brugere..
...::JMJ::..

Fra : KsNa

Dato : 12-11-06 13:07

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> og visse routere kan tillige styre båndbredden til de enkelte brugere..

Vrøvl!
IP-adr er tildelt med DHCP også når den er fast og skal derfor IKKE lægges
ind i routeren.

Mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 12-11-06 13:15

Hej Kim

> Vrøvl!
> IP-adr er tildelt med DHCP også når den er fast og skal derfor IKKE
> lægges ind i routeren.

Er der ikke stadigvæk noget af TDC nettet der køre PPoE ?

--
Mvh Max

Fra : KsNa

Dato : 12-11-06 13:18

> Hej Kim

> Er der ikke stadigvæk noget af TDC nettet der køre PPoE ?

Der oprettes ikke nye PPPoE og det er længe siden det ophørte, jeg tror også
at de sidste PPPoE er skiftet til DHCP.

Mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 12-11-06 13:30

Hej KsNa

> Der oprettes ikke nye PPPoE og det er længe siden det ophørte, jeg
> tror også at de sidste PPPoE er skiftet til DHCP.

Det er såmændt ikke mere end 1 måned siden jeg gik fra PPPoE
til DHCP så det kunne jo være der var flere tilbage.

--
Mvh Max

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 12-11-06 13:58

KsNa skrev:
> [...]
>
> Vrøvl!
> IP-adr er tildelt med DHCP også når den er fast og skal derfor IKKE lægges

Selv vrøvl!
Faste IP-adresser er IKKE tildelt via DHCP (deraf navnet). Faktisk
sidder jeg selv med en statisk IP-adresse, som jeg har købt og betalt
for.
Og den SKAL lægges ind i routeren. De erhvervskunder vi betjener har
eksempelvis alle statiske IP-adresser, fordi vi ellers ikke kan
garantere stabilitet på fx VPN-tunneller.
Jeg tror du var liiige vel hurtig på aftrækkeren, Kim

...::JMJ::..

Fra : Cubus

Dato : 12-11-06 15:06

> [...]

> kan garantere stabilitet på fx VPN-tunneller.
> Jeg tror du var liiige vel hurtig på aftrækkeren, Kim

TDC har både statisk faste IP-adresser og DHCP-tildelte
faste IP-adresser. Sidstnævnte er standard. Se fx side 7:

http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/internet/bredbaand/pdf/bredbaand_tekniskbeskr_april2006.pdf

Og det er mig bekendt kun erhvervsprodukterne,
hvor statisk fast IP-adresse er en mulighed,
ikke fx Netway.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : KsNa

Dato : 12-11-06 16:38

> [...]
> stabilitet på fx VPN-tunneller.
> Jeg tror du var liiige vel hurtig på aftrækkeren, Kim

Nej, det var dig der var for hurtig, du tager udgangspunkt i din egen
forbindelse med statisk IP.

Du har åbenbart ikke opdaget at TDC har flere forskellige ADSL produkter,
Prof. forbindelser med statiske IP-adr, Prof. forbindelser med FAST DHCP IP,
Diverse privat forbindelser alle med DHCP - uanset om der er én eller flere
IP-adr., samt et levn fra fortiden forbindelser med PPPoE(både med dynamisk
og statisk IP), og måske flere som jeg har glemt.

Mvh
Kim

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 13-11-06 08:42

Efter mange tanker skrev KsNa:
> [...]
> IP-adr., samt et levn fra fortiden forbindelser med PPPoE(både med dynamisk
> og statisk IP), og måske flere som jeg har glemt.

Jo, det har jeg faktisk. Men de er ikke interessante, hvis man vil have
en garanti for, at den faste IP er den samme altid. Direkte adspurgt
kan TDC ikke give den garanti. En fast IP er noget vi "banker" ind i
enheden, fx routere, printere og servere, mao noget som DHCP'en ikke
skal fifle med. Det gør det også et nøk nemmere hvis enheden skal
erstattes på et tidspunkt.
Jeg fornemmer mere en strid om ord, når talen her falder på "fast IP".
Emnet afsluttet for min part..
...::JMJ::..

Fra : KsNa

Dato : 13-11-06 17:22

> [...]
> tidspunkt.
> Jeg fornemmer mere en strid om ord, når talen her falder på "fast IP".

Ja ja, men det hele udsprang af, at du sagde til Ulrik, at han skulle kende
sin IPadr for den skulle lægges ind i routeren, men det skal den jo netop
IKKE på hans forbindelse.

Mvh
Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-06 19:21

On Sun, 12 Nov 2006 13:58:21 +0100, ..::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk>
wrote:

> Faste IP-adresser er IKKE tildelt via DHCP (deraf navnet).

Jo, det kan de godt være.

"Dynamisk" i Dynamic Host Configuration Protocol betyder ikke, at
adressen skifter hele tiden, kun noget om hvordan den tildeles.
Faktisk siger standarden tvært imod, at DHCP-serveren skal søge at
undgå, at adressen skifter.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Max

Dato : 12-11-06 20:12

Hej Asbjorn

> Faktisk siger standarden tvært imod, at DHCP-serveren skal søge at
> undgå, at adressen skifter.

Ja, så vidt jeg ved så bruger TDC på deres statiske IP adresser til
erhverv bare en DHCP adresse hvor leasen aldrig udløber.

--
Mvh Max

Fra : Claus Albæk

Dato : 13-11-06 09:20

Max wrote:
> Hej Asbjorn

> Ja, så vidt jeg ved så bruger TDC på deres statiske IP adresser til
> erhverv bare en DHCP adresse hvor leasen aldrig udløber.

Det gør de.