10 Mbit internet over 54Mbit WLan
Fra : jlutzhoft

Dato : 08-11-06 21:52

Hej!

Jeg har lige fået 10Mbit internet, men har problemer med at få
hastigheden op på mit trådløse netværk.
Til at teste min forbindelse har jeg brugt http://hastighedstest.tdc.dk
og kigget på hastigheden ved overførelse af SP2 til Win XP fra
microsoft.com.

Følgende udstyr er brugt:
- Router: D-Link DI-614+ 802.11B med 4 ports switch.
- Router: Linksys WRT54G v5.1 802.11B/G med 4 ports switch.
- Netkort: Intel PRO/Wireless 2200BG
- Netkort: Netgear WG121 B/G 54 Mbit (USB 2)
- Netkort: ZyXEL AG-225H v2 - B/G 54 Mbit (USB 2)

Jeg har prøvet følgende scenarier:

Scenarie 1:
Med ledning direkte fra bærbar/stationær til D-Link eller Linksys
(eller ZyXEL router fra fullrate) kan jeg komme op på ca. 8,3 Mbit
download - over 1 MB i sek. fra microsoft.comno

Scenarie 2:
D-Link router med Intel eller Netgear - 11 Mbit
Her kan jeg komme op på ca 4 Mbit download - ca. 400 KB/sek fra
microsoft.com.

Scenarie 3:
Linksys router med Intel eller ZyXEL - 54 Mbit
Her kan jeg STADIG KUN komme op på omkring 4 Mbit download - ca. 400
KB/sek fra microsoft.com.

I scenarie 3 har jeg prøvet at flytte access point rundt og væk fra
anden elektronik og har også prøvet at ændre channel. Overfører jeg
filer mellem computer tilsluttet Linksys med ledning og en anden
computer "gennem luften" via ZyXEL kan jeg komme op på 17-19 Mbit i
overførelseshastighed.
Det er altså KUN når jeg skal downloade fra Internet.

Jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe mig med dette da jeg ikke
ønsker at trække ledninger i min lejlighed

På forhånd tak!

Mvh Jens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-06 22:41

jlutzhoft <jlutzhoft@gmail.com> wrote:

<snip>

> Det er altså KUN når jeg skal downloade fra Internet.
>
> Jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe mig med dette da jeg ikke
> ønsker at trække ledninger i min lejlighed

Har du læst TDCs forklaring om deres hastighedstest?

(Det lyder ikke sådan)

Fra : Mø||er

Dato : 08-11-06 22:42

jlutzhoft skrev:
> [...]
>
> Jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe mig med dette da jeg ikke
> ønsker at trække ledninger i min lejlighed

Hej NG,

Jeg har en DI-614+ ligesom din - og jeg kan fortælle, at kvaliteten er
begrænset med en hældning til ringe. Prøv, at pinge routeren i LAN over
WiFi så vil du finde ud af, at du får nogle udfald på over 2000-3000ms.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-06 23:24

jlutzhoft <jlutzhoft@gmail.com> wrote:

<snip>

Vi ta'r den lige igen:

> [...]

> (eller ZyXEL router fra fullrate) kan jeg komme op på ca. 8,3 Mbit
> download - over 1 MB i sek. fra microsoft.comno

Jeg sidder i øjeblikket på en 256/160 kbps hos TDC. Deres test viser
download på 212 kbps (som ligger inden for det de lover). Oversat til
dine tal bliver det:

10 * 212/256 = 8,28125 Mbps

Runder vi af, bliver det 8,3 Mbps.

Så forbindelsen fra router til ADSL modem med kabel er god nok.

> Scenarie 2:
> D-Link router med Intel eller Netgear - 11 Mbit
> Her kan jeg komme op på ca 4 Mbit download - ca. 400 KB/sek fra
> microsoft.com.

Lyder rimeligt for 802.11b

> Scenarie 3:
> Linksys router med Intel eller ZyXEL - 54 Mbit
> Her kan jeg STADIG KUN komme op på omkring 4 Mbit download - ca. 400
> KB/sek fra microsoft.com.

Det var lidt langsomt.

> [...]
> overførelseshastighed.
> Det er altså KUN når jeg skal downloade fra Internet.

Hastigheden kan så ikke skyldes, at der er andre trådløse netværk
indenfor rækkevidde.

Har du seneste firmware på Linksys routeren?

Opnår du en forventet hastighed på 6 - 8 Mbps hvis du overfører helt
igennem trådløst mellem to computere tilsluttet Linksys routeren?

Har du prøvet uden (WEP/WPA) kryptering?

Der er heller ikke andre funktioner, som kunne tænkes at sluge
båndbredde slået til i routeren?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-11-06 12:33

<snip>

> Der er heller ikke andre funktioner, som kunne tænkes at sluge
> båndbredde slået til i routeren?

Her er f.eks en funktion (kan slås til) som findes på min Trendnet
accesspunkt:

: L2 Isolation
:
: Isolate wireless client's communication links.

Fra : jlutzhoft

Dato : 09-11-06 15:28

Hej Mø||er

Jeg har nu ikke haft de store problemer med routeren, nu er den bare
for langsom i forhold til mit internet. Grunden til at den er kommet
med her er udelukkende for sammenligningens skyld.
Den er jo rent faktisk lige så "hurtig" som Linksys'en!

/Jens

Fra : jlutzhoft

Dato : 09-11-06 15:38

Hej Axel

Jeg har også prøvet helt uden kryptering - der var ingen forskel. Det
mærlige er jo at hvis jeg overfører filer mellem to computere så
går det meget hurtigere - op til 20Mbit/sek

Jeg undersøger om der er kommet ny firmware i aften

Der findes også noget "Isolation" i min router som jeg kan prøve at
slå til. Jeg prøver samtidig at se om der skulle være andet jeg har
overset - for jeg har allerede prøvet lidt af hvert

Det der undrer mig mest er at det kun er min internetforbindelse det
går ud over. I går ville jeg streame noget video fra microsoft.com -
det hakkede helt vildt med wireless, så snart jeg satte en ledning i
så kørte det uden problemer...

/Jens

Fra : Kaare

Dato : 11-11-06 02:26

"jlutzhoft" <jlutzhoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til at teste min forbindelse har jeg brugt http://hastighedstest.tdc.dk
> og kigget på hastigheden ved overførelse af SP2 til Win XP fra

Uha. Jeg kan se at du har DBnet. Kan du ikke istedet for TDCs hastighedstest
benytte DBs?

Jeg har oplevet mange tilfælde af at TDCs hastighedstest bare ikke er lavet
til så kraftige linier.

Prøv at lave dine målinger igen med programmet fra http://speedtest.dbnet.dk

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-11-06 10:14

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> "jlutzhoft" <jlutzhoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Uha. Jeg kan se at du har DBnet. Kan du ikke istedet for TDCs
> hastighedstest benytte DBs?

Det er da nu Fullrate han har så vidt jeg kan se!

> Jeg har oplevet mange tilfælde af at TDCs hastighedstest bare ikke er
> lavet til så kraftige linier.

Det er tilgengæld rigtigt

Fra : Kaare

Dato : 12-11-06 23:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da nu Fullrate han har så vidt jeg kan se!

Ha, det har du sgu ret i. :)

Nåede kun at kigge på de første to ip segmenter, og konstaterede at det var
DB (da vi også har 89.150.x.x subnets).

Beklager.

/Kaare

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-11-06 18:06

On Sat, 11 Nov 2006 02:25:47 +0100, "Kaare" <nothing@nowhere.invalid>
wrote:

> Jeg kan se at du har DBnet.

Nej, han er i 89.150.128.0/18, ikke 89.150.64.0/18

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.