Switche og VLAN (Antal samtidige vlan's på~
Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 07-11-06 15:57

Hej

Jeg har et spørgsmål om der er nogen der ved hvad man skal se efter i
specifikationerne på en switch med VLAN når :
Jeg skal sikre mig at den kan håndtere nok Samtidige aktive VLAN'S på hver
enkelt port.
Jeg har brug for at vide hvor mange samtidige vlans den kan håntere på en
enkelt port.
Således som hvis jeg f.eks satte den ene port i min hovedswitch over til en
mindre switch og i din mindre switch oprettede f.eks VLAN 4,5,6,7 og 8 på
hver sin port. Da skal jeg være sikker på at de vland oplysninger ikke får
tabt når jeg nu samler dem i en port i min hovedswitch.
I den store Switch har jeg så igen nogle andre porte jeg har sat op til de
samme VLAN's som forbindelsen jo gerne skulle virke til.

Nogen der ved hvad jeg der skal se efter i en manual. Eller om det er noget
alle L3 switch generelt understøtter?

Skal bruges til noget FTTH project hvor der kommer en boks i hver lejlighed
der styre tingene ved at ligge dem på hvert sit VLAN.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-11-06 19:11

On Tue, 7 Nov 2006 15:56:53 +0100, "Kim M Jørgensen"
<kimremove@teledi.dk> wrote:

> Jeg har brug for at vide hvor mange samtidige vlans den kan håntere
> på en enkelt port.

Det du leder efter hedder "trunking" eller "VLAN tagging", og jeg har
aldrig set en switch, der påstod at understøtte 802.1Q, uden at kunne
køre den fulde række af 4096 VLAN på en trunk. Så se efter "802.1Q".

> Skal bruges til noget FTTH project hvor der kommer en boks i hver
> lejlighed der styre tingene ved at ligge dem på hvert sit VLAN.

Man kalder det "CPE" (Customer Premises Equipment), og jeg synes, der
er ret meget andet end lige trunking, der er vigtige features... Jeg
vil anbefale, at du tager fat i en netværkspusher eller konsulent, der
har prøvet at lave den slags før.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 08-11-06 15:53

> [...]
> er ret meget andet end lige trunking, der er vigtige features... Jeg
> vil anbefale, at du tager fat i en netværkspusher eller konsulent, der

Er nogle såkalte eksperter der har fundet nogle passende switche dertil, jeg
havde bare lige lyst til at kontrolere dem og være velt sikker. Da den måde
det system vi kommer til at køre med ikke er set i landet her eller noget
endnu, er noget nyt vi er ved at importere og lave løsninger med.

Hvor hvor boks ude ved forbrugeren er forsynet af 2 fibre, en til tv delen
og en til netværk. Hvor den til netværk så indeholder en lille switch som er
styret af en central server, hvor hver af de 4 porte kan konfigureres til
hver sit vlan samt sætte max hastighed QOS mm. samt den voip del der også
køre på sit vlan. Så vil kunne komme komme op 5 vlans ud til hver boks.

men eftersom der ikke findes nogle rene fiber switch med ordentlige vlan i
der til til at betale sig fra, bliver selve datadelen konverteret til
elektrist signaler så de kan køres over i en normal switch og styres
derigennem istdet for.

Men Trunking bliver det ikke kun brugt på Uplink Porten ?

For jeg har jo brug for at alle vlan's vil virke på hver enkelt port i
switchen.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-11-06 06:29

"Kim M Jørgensen" <kimremove@teledi.dk> wrote:

>Men Trunking bliver det ikke kun brugt på Uplink Porten ?

Trunking (802.1q) handler om at tagge trafikken, således at du på den
samme fysiske forbindelse kan transportere flere vlans.

>For jeg har jo brug for at alle vlan's vil virke på hver enkelt port i
>switchen.

På CPE'et vil du typisk have at de enkelte funktionsbestemte vlan
bliver afsluttet i de enkelte porte. Der er således eet vlan per port.
Det kaldes typisk "access porte".

Men for at det skal virke med kun eet uplink, så du er nødt til at
have en måde at overføre flere vlan på den samme forbindelse. Og deraf
trunking.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 09-11-06 10:51

For at ungå tvivl har jeg lige hurtigt lavet en lille tegning, har er lidt
svært helt specifik at forklare hvordan det hænger sammen.
Tegningen kan ses her
http://teledi.dk/switch.jpg

Det jeg bare skal sikre mig er at når jeg har X antal udbyder, f.eks nogle
internet udbydere, de får hver tildelt et vlan i switchen og en port. Og så
de er således at hvis en port ude i lejligheden får tildelt det vlan dvs de
abonere på den service så har de også adgang til at kommunikere til den port
i switchen for udbyderen kommer ind på.
Således at en lejer kan have en internetudbyder på port 1 der f.eks er på
VLAN 5, og på port 2 har de f.eks IP TV som er på VLAN 7, og varmeaflæsning
på port 3 som har VLAN 3 osv.

Har bare været meget i tvivl om det hele vil komme korrekt igennem systemet
da det hele jo fra hver lejlighed bliver samlet i en enkelt port i en anden
switch dvs der kommer data fra flere forskellige VLANs derpå samtidigt.
Og på den måde kan man jo resikere at der kommer til at foregå data på hver
enkelt port fra flere forskellige VLANs samtidig. Og er bare det jeg vil
sikre mig kan lade sig gøre.

For jeg er normalt kun van til at arbejde med VLAN hvor man giver hver port
et VLAN og så er det det.

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 09-11-06 19:01

Kim M Jørgensen wrote:

> [...]
>enkelt port fra flere forskellige VLANs samtidig. Og er bare det jeg vil

Det kan sagtens lade sig gøre, og er i moderne netværk noget der
bliver brugt overalt.

Kort fortalt bliver hver Ethernet frame af switchen, på et dot1q
trunk, markeret (tagget) - således at switchen i den anden ende af
linket kan skille disse frames fra hinanden og sende dem til de
rigtige access-porte.

Der er intet hokus-pokus over det.

--
Gustaf Hyllested Servé

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-11-06 21:08

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det du leder efter hedder "trunking" eller "VLAN tagging", og jeg har
>aldrig set en switch, der påstod at understøtte 802.1Q, uden at kunne
>køre den fulde række af 4096 VLAN på en trunk. Så se efter "802.1Q".

Men vel ikke på samme tid nødvendigvis? As in 4096 oprettede vlan i
boksen.

Derudover har jeg oplevet at man på visse cisco-æsker ikke får lov til
at oprette de høje vlan ID med mindre den kører VTP transparent.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-11-06 00:39

On Wed, 08 Nov 2006 21:08:18 +0100, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Men vel ikke på samme tid nødvendigvis? As in 4096 oprettede vlan i
> boksen.

Nej, ikke nødvendigvis 4096 aktive VLAN på boxen.

> Derudover har jeg oplevet at man på visse cisco-æsker ikke får lov
> til at oprette de høje vlan ID med mindre den kører VTP transparent.

Sådan er det altid på Cisco-boxe. VTP supporterer ikke de høje numre.

-A