Fordel/Ulempe ved switch før Router og IP ~
Fra : Peter SD.

Dato : 04-11-06 11:45

Hej.

Jeg har prøvet at stille dette spørgsmål i dk.teknik.telefoni.ip, men der er
vist ingen der kan svare.....

Jeg får snart to dynamiske IP adresser fra min nye internet udbyder istedet
for en fast som jeg har haft indtil nu, og jeg sad så og tænkte på om der
ville være en fordel ved at
splitte mine IP-telefoner fra "PC-Internettet" ??
Altså sætte en Switch først og tilslutte Routeren og og IP-adapteren til
switchen.....
- sådan at jeg får en IP-adresse på Routeren og en anden på
IP-telefonen......

Jeg ser selv følgende fordele/ulemper:
Fordel --> Telefonen vil virke selv hvis der opstår fejl på routeren eller
hvis routeren går ned.
Ulempe --> Jeg kan ikke længere få fat i min IP-telefon´s Web-interface.
(tror jeg)
Ulempe --> Alt mht. QoS vil jeg ikke kunne styre længere, men det fungere nu
ikke optimalt alligevel i routeren.

Er der mon andre fordele/ulemper ??

Min IP telefon er en Siemens C450IP
Min Router er en Linksys WRT54GL (DD-WRT).

--
Peter

Fra : Jens G

Dato : 04-11-06 12:26

On Sat, 4 Nov 2006 11:44:52 +0100, "Peter SD."
<pshdo@tele.two.adsl.dk> wrote:

>Hej.
>
>Jeg har prøvet at stille dette spørgsmål i dk.teknik.telefoni.ip, men der er
>vist ingen der kan svare.....

Der er nok nogen der kan svare. Jeg havde ikke lagt mærke til dit
indlæg, men det er der god nok.

[...]
> [...]
>
>Jeg ser selv følgende fordele/ulemper:
>Fordel --> Telefonen vil virke selv hvis der opstår fejl på routeren eller

Har den nogensinde været gået ned?

>Ulempe --> Jeg kan ikke længere få fat i min IP-telefon´s Web-interface.
>(tror jeg)

Mon ikke du kan enable noget web admin adgang? Du kan måske endda
vælge en anden port end 80, så den ikke umiddelbart bliver opdaget.
Husk at bruge et svært gætteligt password.

>Ulempe --> Alt mht. QoS vil jeg ikke kunne styre længere, men det fungere nu
>ikke optimalt alligevel i routeren.

Det fungerer vel bedre end ingenting?
Jeg synes da der er stor forskel med og uden QOS.

--
Jens G

Fra : Peter SD.

Dato : 04-11-06 13:31

Hej.

Tak for dit svar.....

Jeg har pt. ikke oplevet at routeren er gået ned (kun 1 uge gammel), men min
tanke er at den må være mere ustabil end en alm. switch......
Det jeg har lidt problemer med er at det klipper og hakker i lyden på min
IP-telefon, hvis linien er meget belastet i forvejen eks. med mange porte
åbne +100.
(Jeg ved det ikke er mange porte, men det er hvad jeg oplever)

Min tanke er at det er routeren´s processor der er belastet....?!?
- og at det derfor måske hjalp med en alm. switch først, når jeg nu
alligevel får to IP-adresser.....

Men om det reelt har nogen betydning aner jeg ikke.....

Jeg har prøvet at prioritere telefonen højere på både LAN-port, på SIP og på
MAC adresse......

Hvis du har erfaring med at sætte QoS op så det køre med VoIP i den router,
vil du så ikke gerne prøve at beskrive hvad der skal til ??
- måske i den tråd i Ip-telefoni gruppen....

Det vil jeg blive meget glad for....

--
Peter

Fra : Jens G

Dato : 04-11-06 15:59

On Sat, 4 Nov 2006 13:30:50 +0100, "Peter SD."
<pshdo@tele.two.adsl.dk> wrote:

>Hvis du har erfaring med at sætte QoS op så det køre med VoIP i den router,
>vil du så ikke gerne prøve at beskrive hvad der skal til ??
>- måske i den tråd i Ip-telefoni gruppen....

Jeg har ikke DD-WRT i lige i øjeblikket, fordi den havde en uheldig
egenskab i forhold til Everlove som jeg i øjeblikket bruger til VOIP.

Men generelt drejer det sig om at få prioriteret RTP højt, da det er
der talestrømmen kommer.

I DD-WRT mener jeg at jeg satte QOS til HTB, og prioriterede på
services.

Jeg lavede selv en service der dækkede de UDP porte min adapter bruger
til RTP. Denne service satte jeg til Premium. Hvis man selv laver nye
services, skal routeren reboote før man kan se og bruge dem.

Derudover satte jeg SIP service til Premium, og en del andre services
til bulk, så som ftp, pop3, smtp samt hvad jeg ellers lige kunne finde
af ting der kunne finde på at bruge af båndbredden.

Med hensyn til hvad man skal sætte up og download hastighederne til,
vil jeg tro man kan prøve at køre TPTEST uden QOS enablet, og så bruge
tal der ligger lige under UDP resultatet som rettesnor.

Endelig har DD-WRT jo et udmærket forum hvor man kan finde meget
information, samt få god hjælp med problemer.
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/

--
Jens G