Linksys AM200 modem og D-link DGL-4100 rou~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-06 16:00

Jeg forsøger at få disse 2 til at spille sammen, hidtil uden held. Routeren
modtager ingen ip eller forbindelse fra modemmet.

Når først jeg har sat modemmet i bridged mode kan jeg ikke længere komme i
kontakt med det via dets webinterface (192.168.1.1) og må resette det fysisk
for at komme i kontakt igen, men det er måske meget normalt?

Modemmet er sat sådan:

Jeg har sat det til "Bridged mode only". Der er dog også en mulighed der
hedder "RFC 1483 bridged" men ved ikke om det er bedre at vælge den?

DHCP serveren er slået fra.(behøves en router når der er DHCP i modemmet?)

Jeg har prøvet at slå DMZ til/fra og sætte adressen på dmz-zonen til
192.168.1.2 (hvilket er routerens adresse)

Modemmmets adresse er sat til 192.168.1.1

Min internetudbyders oplysninger om VCI og VPI er indtastet.

Routeren er sat sådan:

Der er valgt PPPoE protokol og brugernavn og password er indtastet.

Adressen på routeren er sat til 192.168.1.2

Efter routeren går forbindelsen videre til en 16-ports switch da vi er en
lille boligforening, men jeg har gået uden om den i første omgang for at
udelukke den som fejlkilde.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh. Stig

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-10-06 16:27

On Sat, 28 Oct 2006 17:00:09 +0200, "Stig Holmberg"
<noone@nowhwere.com> wrote:

>Jeg forsøger at få disse 2 til at spille sammen, hidtil uden held. Routeren
>modtager ingen ip eller forbindelse fra modemmet.

Så vidt jeg kan gennemskue er AM200 en router med indbygget ADSL
modem, og DGL-4100 er en (hight performance) router...

Ingen af dem er så vidt jeg kan gennemskue trådløse..

Der kan være mange gode grunde til at køre to routere. Men hvad er det
helt præcis du vil opnå ??

Skal jeres lokalnet opdeles i flere subnet ?

Eller skal den sekundære router bare bruges som simpel switch ??

Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-06 17:00

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg kan gennemskue er AM200 en router med indbygget ADSL
> modem, og DGL-4100 er en (hight performance) router...

Jeg ved ikke om man kan kan AM200 for en router der står "modem" på kassen,
men der er dhcp i den.

Ja linksysen er ganske rigtigt en high performance router.

> Ingen af dem er så vidt jeg kan gennemskue trådløse..

Korrekt.

> Der kan være mange gode grunde til at køre to routere. Men hvad er det
> helt præcis du vil opnå ??

Vi har hidtil kørt med en Zyxel 660H (adsl-modem/router), men den er så svag
at den tit mister forbindelsen (kan ikke klare mange samtidige connections)
og samtidig giver den kun ca. ½ downloadhastighed.

Kombinationen af de 2 apparater blev anbefalet mig i en tidligere tråd
(19-10-2006) her i gruppen, for at afhjælpe dette problem.

> Skal jeres lokalnet opdeles i flere subnet ?

Nej.

> Eller skal den sekundære router bare bruges som simpel switch ??

Den skal route, der kommer så en 16-ports switch til sidst.

Så grunden til at der bliver brugt 2 apparater er altså kun at det var hvad
jeg fik anbefalet, men jeg ved bare ikke hvad der skal til for at de kan
tale sammen.

Mvh. Stig

Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-06 17:09

> [...]
> modem, og DGL-4100 er en (hight performance) router...
>
> Ingen af dem er så vidt jeg kan gennemskue trådløse..

Jeg har lagt manualerne her:

http://valentin-consult.dk/pdf/AM200.pdf

http://valentin-consult.dk/pdf/DGL-4100.pdf

Mvh. Stig

Fra : ShutEye

Dato : 28-10-06 16:31

> [...]
> det via dets webinterface (192.168.1.1) og må resette det fysisk for at komme i kontakt

Det er hvad jeg har fået at vide. Der er ingen ip at forbinde sig til i bridged mode.
<klip>

Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-06 17:01

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Det er hvad jeg har fået at vide. Der er ingen ip at forbinde sig til i
> bridged mode.
> <klip>

Ja, det virke faktisk logisk når man tænker over det, tak for svar.

Mvh. Stig

Fra : ShutEye

Dato : 28-10-06 18:46

<klip>

> Ja, det virke faktisk logisk når man tænker over det, tak for svar.

Må indrømme jeg følte mig lidt dum da jeg fik svaret :)

Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-06 19:08

> <klip>

> Må indrømme jeg følte mig lidt dum da jeg fik svaret :)
Søgte lige lidt mere på det, faktisk *er* interfacet på modem´et stadig
aktivt og der *er* en ip at forbinde sig til, men det kræver et modem med 2
lan-porte at få det til at virke:

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/574605.html

Og her er noget om bridged mode:

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/596366.html

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 28-10-06 20:31

> [...]
> stadig aktivt og der *er* en ip at forbinde sig til, men det kræver
> et modem med 2 lan-porte at få det til at virke:

Efter at have læst manualen til AM200 kan jeg se, at det kun er muligt at
køre i routed tilstand sammen med PPPoE opkobling. Derfor er D-Link routeren
overflødig, med mindre i ønsker bedre kontrol over jeres lan.

Prøv med følgende opsætning af AM200:

Tilslut modemet til jeres udbyder og switch, og tilgå modemets webinterface

192.168.1.1 fra en maskine tilsluttet switchen.

Under fanen Setup:

ADSL Settings: Brug oplysningerne om PPPoE fra Zyxel routeren.

IP Settings: Brug DHCP

Network Setup:
Local IP address: 192.168.1.1
Subnet mask: 255.255.255.0

Local DHCP Server: Enabled
Start IP adress: 192.168.1.2
Number of addresses: 50
Client lease time: 48

Time setup har kun betydning for logføring og andre tidsbestemte filtre i
modemet.

Tryk nu på Save settings og lad modemet reboote.

I en kommandoprompt skriver du: ipconfig /all og kontrollerer at maskinen
har fået en IP-adresse, samt de rigtige DNS servere fra jeres ydbyder, og
har du forbindelse til internettet er første trin ok.

Mangler du DNS-servere, så skal de indtastes under netværksopsætningen på
maskinen, eller også kan D-link'en anvendes, men lad os vende tilbage når du
har prøvet ovenstående hvis det viser sig at AM200 kan magte hele opgaven.

Hans

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-06 20:55

> [...]
> du
> har prøvet ovenstående hvis det viser sig at AM200 kan magte hele opgaven.

Hej

Jeg vil sætte det op som du foreslår, dog først i morgen søndag, vender
tilbage der.

Jeg gik først efter den bridgede løsning som du foreslog i en tidligere
tråd, synes stadig det kunne være godt hvis det kunne komme til at virke.

D-linken har jo en del flere indstillingsmuligheder, bl.a. sysler jeg lidt
med ip-telefoni og kunne få brug for at bruge noget statisk dhcp hvor man
router efter mac adresserne, hvilket d-linken kan.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 28-10-06 21:09

Stig Holmberg wrote:

> Jeg vil sætte det op som du foreslår, dog først i morgen søndag,
> vender tilbage der.

Helt ok.

> Jeg gik først efter den bridgede løsning som du foreslog i en
> tidligere tråd, synes stadig det kunne være godt hvis det kunne komme
> til at virke.
Det kan desværre ikke lade sig gøre at køre bridged sammen med PPPoE, men vi
skal nok få det til at virke alligevel, hvis du ønsker at bruge begge
enheder.

> D-linken har jo en del flere indstillingsmuligheder, bl.a. sysler jeg
> lidt med ip-telefoni og kunne få brug for at bruge noget statisk dhcp
> hvor man router efter mac adresserne, hvilket d-linken kan.

Vi er helt enige, da det bliver meget lettere at forwarde porte og meget
andet guf, men i første omgang lad os få modemet op og køre, og derefter kan
jeg fortælle dig hvordan du kobler det hele sammen.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-10-06 18:50

> [...]
> andet guf, men i første omgang lad os få modemet op og køre, og derefter
> kan jeg fortælle dig hvordan du kobler det hele sammen.

Så er det oppe og køre med Linksys´en i PPPoE mode, det ser ud til at det
sagtens kan trække vores brugere på netværket.

Med Am200 virker det hele meget hurtigere end Zyxel og vi får fuld
downloadhastighed.

Som ventet kører min IP telefoni ikke, med den gamle Zyxel router fik jeg
det til at fungere ved at bruge statisk DHCP på denne og telefoniadapteren.

Så jeg ville blive glad for hvis du kunne fortælle mig hvordan jeg sætter
d-linken til am200 modemmet.

Hvis man sætter begge apparater på er der jo 2 dhcp servere efter hinanden
og så skal man måske slå den ene fra for at kunne styre det?

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 29-10-06 20:28

Stig Holmberg wrote:

> [...]
> det sagtens kan trække vores brugere på netværket.
>
> Med Am200 virker det hele meget hurtigere end Zyxel og vi får fuld

Det havde jeg også forventet da Zyxel routeren har ret dårlige svartider.

> [...]
> telefoniadapteren.
> Så jeg ville blive glad for hvis du kunne fortælle mig hvordan jeg

Here goes:

Vi skal først ændre lidt i modemet, og det er vigtigt at den maskine du
bruger til ændringen har Windows firewallen slået til, da der bliver helt
åbent på alle porte når vi er færdige.

Under Setup og underpunktet Network setup skal punktet "Number of addresses"
ændres fra 50 til 1, så AM200's DHCP server kun uddeler 1 ip-adresse. Denne
adresse vil altid være 192.168.1.2 og det bliver så D-Link'ens wan-adresse
fremover.

Under Security slår du AM200's firewall fra.

Under Security > VPN vælger du de indstillinger som passer til jeres
brugere, men kun hvis der er nogen som bruger disse funktioner.

Under Applications & Gaming > Port range forwarding indtastes på første
linie:

Application: Valgfri tekst
Start: 0
End: 65535
Protocol: Both
IP address: 192.168.1.2
Enable: Sæt flueben i feltet.

Mere skal der ikke ændres i modemet, men husk at gemme ændringerne når du er
færdig med hver enkelt menu.

Nu kan du så forbinde AM200 og D-Link'en sammen og tilslutte jeres switch
til en vilkårlig lan-port på D-Link'en, og du behøver ikke længere at bruge
firewall på maskinen hvis den er tilsluttet jeres switch.

Tilgå nu D-Links webinterface (jeg kan ikke huske om det er 192.168.0.1
eller 192.168.1.1 default) og log ind.

Alle de settings jeg ikke nævner skal forblive uændrede.

Under Basic > Wan skal der stå følgende:

Wan Mode: DHCP
Host Name: DGL-4100
Use these DNS Servers: Sæt flueben
Primær DNS Server: 195.184.96.2
Sekundær DNS Server: 213.173.225.86
(DNS er hentet fra Ventelo/Webpartners site)

Gem settings.

Under Basic > Lan vælges:

IP-Address: 10.0.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

Enable RIP: Sæt flueben
RIP Operation mode: V1
Act as default router: Sæt flueben

Gem settings, men vær opmærksom på at du mister forbindelsen til D-Link'en,
da dens webinteface nu ligger på 10.0.0.1. Du skal også køre en ipconfig
/release og ipconfig/renew kommando på din maskine, da du ellers ikke har en
ip i det rigtige område til at fortsætte opsætningen.

Log ind igen på http://10.0.0.1

Under Basic > DHCP vælges:

Enable DHCP Server: Sæt flueben

DHCP IP address range: 10.0.0.10 to 10.0.0.100 (F.eks.)
DHCP lease time: 1440
Always broadcast: Sæt flueben

Resten af denne side tilpasses til jeres brugere når de bliver aktive.

Gem settings.

Mere behøver du ikke i første omgang, da du nu kun mangler at forwarde de
rigtige porte til f.eks. telefoni, og det gøres under Advanced og Virtual
Servers.

Lad mig vide om det lykkedes i første hug, men ellers skriv løs.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-10-06 23:46

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev

> [...]
> Servers.
>
> Lad mig vide om det lykkedes i første hug, men ellers skriv løs.

Mange tak for din store hjælp! de 2 apparater kører nu problemfrit sammen.
Har lige et par tillægsspørgsmål.

Jeg kunne ikke finde:
Enable RIP: Sæt flueben
RIP Operation mode: V1
Act as default router: Sæt flueben

Men jeg går ud fra de svarer til:
RIP Announcement: Sæt flueben.
Router metric: 1
Enable DNS relay: Sæt flueben

Mit IP telefoni virker stadig ikke, kan du fortælle mig hvordan jeg skal
stille "Virtual Server" for at få det til at virke, eller er det bedre at
under "DHCP" at tilføje en statisk DHCP klient?

IP telefonien bruger port 5060 UDP.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 30-10-06 00:04

Stig Holmberg wrote:

> Mange tak for din store hjælp! de 2 apparater kører nu problemfrit
> sammen. Har lige et par tillægsspørgsmål.

> [...]
Du skal lige fjerne fluebenet ud for Enable DNS relay, da det så er routeren
som er DNS server.

Noget tyder på at vi ikke bruger samme firmware. Du bruger sikkert v. 1.4,
men bør opgradere til den nyeste v. 1.6. Den kan hentes her:

http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DGL%2D4100#

Vær lige opmærksom på, at du skal sætte den op én gang til efter
opgraderingen, da den gamle konfiguration ikke er kompatibel med den nye
firmware.

Du opgraderer den under Tools > Firmware.

> [...]
> skal stille "Virtual Server" for at få det til at virke, eller er det
> bedre at under "DHCP" at tilføje en statisk DHCP klient?

Du skal ganske rigtigt tilføje din maskine som en Statisk DHCP klient, og
under Advanced > Virual Server tilføjer du under Add virtual server:

Name: Telefoni
IP-address: Din maskines faste IP-adresse
Protocol: UDP
Private port: 5060
Public port: 5060

Gem settings.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-10-06 20:10

> Du skal lige fjerne fluebenet ud for Enable DNS relay, da det så er
> routeren som er DNS server.

Er hermed gjort.

> [...]
> firmware.
>
> Du opgraderer den under Tools > Firmware.

Det gik også fint, gemte konfigurationen før jeg flashede så den var nem at
indlæse igen.

> [...]
>
> Name: Telefoni
> IP-address: Din maskines faste IP-adresse

Dette er også gjort, tlf. virker stadig ikke helt (kan ikke ringe ud men
godt modtage opkald), er dog faret lidt "vild" i IP adresserne!

Mellem D-linken og min PC´s netkort sidder der jo en Linksys RTP-300
telefoniadapter.

Den har IP adressen 192.168.15.1 og dens dhcp server har tildelt min maskine
192.168.15.100

Dette kan man også se når man kører en ipconfig /all:

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.100
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1

Men vi har jo sat d-linken til at køre et "10" netværk hvor min maskine så
har fået den statiske adresse 10.0.0.56 og den er så knyttet til RTP-300 ud
fra dennes MAC adresse.

Jeg har så sat RTP-300 til at bruge en statisk IP:
IP: 10.0.0.56
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.1
DNS1: 10.0.0.1

Men jeg er ikke sikker på om 10.0.0.56 er min maskines netkort eller RTP-300
set fra dgl-4100´s side.

Måske det ville være nemmere at RTP-300 også brugte et "10" netværk, men jeg
kan ikke lige regne ud hvilke værdier der går an at indtaste.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 30-10-06 21:15

Stig Holmberg wrote:

> [...]
>
> Måske det ville være nemmere at RTP-300 også brugte et "10" netværk,
> men jeg kan ikke lige regne ud hvilke værdier der går an at indtaste.

IP-telefoni er ikke min stærke side, så jeg er nok ikke den rigtige til at
vejlede dig. Jeg troede også at du brugte SIP og ikke VoIP, men det ændrer
nu ikke det principielle ved opsætningen.

Alle de skrappe til den slags finder du i gruppen
news:dk.teknik.telefoni.ip, hvor jeg er overbevist om der er flere som lige
kan ryste den rigtige opsætning ud af ærmet.

Der er dog lige et par detaljer omkring tildeling af IP-adresser du bør
tænke på. Hvis der skal forwardes porte i D-link'en, så er det den
IP-adresse som adapteren har fået tildelt der skal bruges, og du må også
kunne se adapterens adresse under Lan Computers på statussiden i D-link'en.
Den adresse bør du tildele som statisk dhcp, så den ikke skifter.

Du kan ikke se adressen på din computer i D-link'en da den jo befinder sig
bagved telefoniadapteren, og derved kører 3x Nat hvilket ikke er idéelt. Jeg
ville helt klart bruge en lille switch og fordele netværket til henholdsvis
telefoni og computer, så de begge fik tildelt ip-adresser fra D-Link'en.
Hvis du så får brug for opsætning af adapteren, vil det kun være et
spørgsmål om at flytte et netværkskabel fra switchen til adapterens
lan-port.

Prøv om de ikke kan hjælpe dig i den anden gruppe, da jeres netværk udover
din telefoni er sat korrekt op.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 31-10-06 15:43

> [...]
> adapterens lan-port.
>
> Prøv om de ikke kan hjælpe dig i den anden gruppe, da jeres netværk udover

Jeg har nu spurgt over i telefonigruppen.

Jeg køber måske en lille switch, og sætter imellem som du foreslår, det har
så den ulempe at for at QoS (quality over service) skal virke skal adapteren
være det første apparat efter routeren, men om det har nogen praktisk
betydning ved jeg ikke.

Alt står som det skal under status i d-linken, statisk dhcp er sat på
adapterens IP/MAC og ligeledes under Virtual server er 5060 forwardet.

Redspot tror at fejlen ligger hos dem og har bedst mig prøve at ringe op til
en hel række numre, men jeg tror mere fejlen ligger hos mig fordi det har
virket med Zyxel (selv om den var ustabil/tabte forbindelsen).

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 31-10-06 00:08

Stig Holmberg wrote:

> Dette er også gjort, tlf. virker stadig ikke helt (kan ikke ringe ud
> men godt modtage opkald), er dog faret lidt "vild" i IP adresserne!

Jeg Googlede lidt rundt efter info om VoIP og så, at det godt kunne være
problematisk at køre bag en firewall. Det passer jo meget godt med at det
fungerede på Zyxel routeren, da firewallen ikke er aktiv som standard.

Prøv og slå firewallen fra i D-Link'en og se om det så ikke falder på plads.

Det gøres under Advanced > Firewall, hvor du bare skal fjerne fluebenet ved
Enable SPI.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 31-10-06 00:34

> [...]
> plads.
>
> Det gøres under Advanced > Firewall, hvor du bare skal fjerne fluebenet

Tak for rådet, jeg har slået SPI firewall fra både i AM200 og D-linken, men
det hjalp ikke.

Har desuden prøvet at slå SIP fra og til i D-linken idet Redspot.dk (dem jeg
har købt IP telefoni af) hævder at mange hw. implementeringer af SIP gør
mere skade end gavn og derfor det er bedst at slå dem fra, men det gør
heller ingen forskel.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 31-10-06 01:02

Stig Holmberg wrote:

> [...]
> implementeringer af SIP gør mere skade end gavn og derfor det er
> bedst at slå dem fra, men det gør heller ingen forskel.

Du må nok en tur forbi telefonigruppen, da du ifølge Google absolut ikke er
den eneste med dit problem, at der godt kan modtages, men ikke kaldes op.
Såvidt jeg kunne se handler det om at få åbnet de rigtige porte, og ikke kun
port 5060 UDP, men det ved de meget mere om i den rigtige gruppe om
ip-telefoni.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 31-10-06 01:47

> [...]
> op. Såvidt jeg kunne se handler det om at få åbnet de rigtige porte, og
> ikke kun port 5060 UDP, men det ved de meget mere om i den rigtige gruppe

Ja tak, jeg vil spørge der, det der undrer mig at med Zyxel kunne jeg også
ringe op, den var dog til gengæld ustabil og tabte nettet tit.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 31-10-06 01:53

Stig Holmberg wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja tak, jeg vil spørge der, det der undrer mig at med Zyxel kunne jeg
> også ringe op, den var dog til gengæld ustabil og tabte nettet tit.

Okay - Jeg har som jeg skrev ingen erfaring med VoIP, men en sidste ting du
kan prøve er at sætte telefoniadapteren i DMZ på D-Linken, så det
udelukkende er adapteren som sikrer din maskine på netværket.

Det gøres i D-Link'en under Advanced > Firewall, hvor du skal indtaste
ip-adressen som adapteren har fået tildelt af D-Link'en, og sætte flueben i
Enable DMZ.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 31-10-06 15:31

> [...]
>
> Det gøres i D-Link'en under Advanced > Firewall, hvor du skal indtaste
> ip-adressen som adapteren har fået tildelt af D-Link'en, og sætte flueben

Hej igen

Det er nu afprøvet, desværre gav det ingen ændring.

Har også sat et kabel fra LAN2 på d-linken i kælderen og direkte til min
RTP-300 adapter, således at jeg går uden om den 16-ports switch vi har i
kælderen.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 31-10-06 16:04

Stig Holmberg wrote:

> [...]
>
> Har også sat et kabel fra LAN2 på d-linken i kælderen og direkte til
> min RTP-300 adapter, således at jeg går uden om den 16-ports switch

Så er der en anden mulighed, hvis det handler om at telefonien ikke kan
håndtere dobbelt NAT.

Hvis du køber en lille switch, og fordeler lanudgangen på AM200 til
D-link'en og din telefoniadapter, så kører du helt udenom D-link'en, og
bruger adapteren som router til din egen maskine, ganske som med Zyxel'en.

Du skal så sætte wan på adapteren op til at bruge 192.168.1.3 statisk med
192.168.1.1 som gateway, og hvis du i AM200 sætter 192.168.1.3 i DMZ, så er
du sikker på at der ikke er porte som er lukkede til telefonien. Du er jo
beskyttet af NAT funktionen i adapteren, så der er intet farligt ved dette.
Husk også at bruge de rigtige DNS servere til adapteren.

Lansiden af adapteren skal sættes op til et andet segment, f.eks.
192.168.10.1, da der ellers ikke kan routes mellem wan-lan på adapteren.
Ulempen ved denne løsning er dog, at du ikke længere kan se resten af jeres
netværk.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 31-10-06 23:38

> [...]
> 192.168.10.1, da der ellers ikke kan routes mellem wan-lan på adapteren.
> Ulempen ved denne løsning er dog, at du ikke længere kan se resten af

Det er en løsning der er værd at forsøge, kan du anbefale nogen bestemt
switch eller er det ligemeget hvad man køber?

Troede ikke at der var noget sikkerhed i am200 når alle porte er forwardede
og kun 1 videreført ip.

I mellemtiden er telefoni-delen i RTP-300 stået af, den melder
"refreshing..." men kommer aldrig videre, har også resat den.
Den har haft en periodisk underlig summe-lyd så måske er det den der er
fejlen, vil sende den til rep.

Endnu engang tak for din assistance.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 01-11-06 01:29

Stig Holmberg wrote:

> Det er en løsning der er værd at forsøge, kan du anbefale nogen
> bestemt switch eller er det ligemeget hvad man køber?

Denne lille sag fra Zyxel er ganske udmærket til formålet:

Den har auto MDI/MDI-X på alle porte, så du ikke skal spekulere på valget
mellem lige eller krydsede kabler.

> Troede ikke at der var noget sikkerhed i am200 når alle porte er
> forwardede og kun 1 videreført ip.

Det er der heller ikke, men RTP-300 er jo også en router, og sålænge du
befinder dig bagved denne, så yder den samme sikkerhed som D-Link'en.

> [...]
> "refreshing..." men kommer aldrig videre, har også resat den.
> Den har haft en periodisk underlig summe-lyd så måske er det den der

Det må helt klart blive en OM'er.

> Endnu engang tak for din assistance.

Det var så lidt.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 01-11-06 17:08

> [...]
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24913
>
> Den har auto MDI/MDI-X på alle porte, så du ikke skal spekulere på valget

Ja, det er smart med den facilitet, så Zyxel *kan* lave noget der virker
godt...

> Det er der heller ikke, men RTP-300 er jo også en router, og sålænge du
> befinder dig bagved denne, så yder den samme sikkerhed som D-Link'en.

Nå ja, selvfølgeligt.

> Det må helt klart blive en OM'er.

Vil vende tilbage i gruppen og fortælle om det virker når jeg får den
byttet.

> Det var så lidt.

Det var en stor hjælp!

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 30-10-06 01:48

Stig Holmberg wrote:
> Mit IP telefoni virker stadig ikke, kan du fortælle mig hvordan jeg
> skal stille "Virtual Server" for at få det til at virke, eller er det
> bedre at under "DHCP" at tilføje en statisk DHCP klient?

Jeg glemte lige en ekstra setting i D-Link'en som er relateret til SIP
telefoni:

Under Advanced > Special Application skal der sættes flueben ud for SIP.

Hans

Fra : N/A

Dato : 30-10-06 20:03

Fra : Hans

Dato : 30-10-06 20:03

Bjarke Andersen wrote:
> "Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> crashed Echelon writing

> Har selv købt AM200 og må indrømme jeg er forvirret.
>
> Jeg troede den ville agere som modem og blot det, men det viser sig
> jo at den rent faktisk er en NAT router i fåreklæder. Til trods for
> Linksys har klistret betegnelsen modem over det hele.

Det er både et modem og router. Det kommer helt an på hvilken ISP du bruger,
og det er her begrænsning ligger.

> Mit problem ligger i at jeg gerne vil undgå dobbelt NAT. Så enten
> bruge AM200 som ren router eller half-bridge (videreføre public IP
> til anden router).
>
> Anvender CC som udbyder og fik AM200 til at spille fint som router.
> Den connecter via PPPoA og kobler fint op. Maskiner får DHCP, dog
> problemer med DNS. Her ser det ud til at AM200 ikke kan finde ud af
> viderføre DNS opslag. Via DHCP sætter den computere til at bruge
> AM200 til DNS opslag, men den kan ikke finde ud af at lave opslag.

CC sender ikke længere DNS oplysningerne ud til routeren, så her er man
henvist til at bruge en router hvor disse kan indtastes under
lan-indstillinger, hvilket standardrouterne hos CC kan.

> De andre bridge modes ser ikke ud til at under PPPoA, så ser ud til
> half- bridging er udelukket?

AM200 kan ikke bridges sammen med PPPoE eller PPPoA. Det vil kun fungere på
en TDC eller Tele2 forbindelse.

Det er muligt at problemet kan løses med CC's Global IP abonnement, men om
det også virker på en AM200 kan jeg ikke sige.

Hans

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-10-06 20:12

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> crashed Echelon writing

> CC sender ikke længere DNS oplysningerne ud til routeren, så her er
> man henvist til at bruge en router hvor disse kan indtastes under
> lan-indstillinger, hvilket standardrouterne hos CC kan.

Ja prøvede at slette oprindelige indlæg inden nogen nåede at svare, da jeg
fandt alle svarene i anden tråd.

> [...]
>
> Det er muligt at problemet kan løses med CC's Global IP abonnement,
> men om det også virker på en AM200 kan jeg ikke sige.

Gider jo ikke betale ekstra ekstra ;)

Men uanset hvad så funker den jo, og kan sikkert klare loadet meget bedre
end Zyxel selvom jeg havde andre forventning til AM200eren

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 30-10-06 21:28

Bjarke Andersen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> crashed Echelon writing

> Gider jo ikke betale ekstra ekstra ;)

Wut! Det koster jo "kun" skaldede 1500 om året.

> Men uanset hvad så funker den jo, og kan sikkert klare loadet meget
> bedre end Zyxel selvom jeg havde andre forventning til AM200eren

Enig - Der er godt nok hul igennem på AM200. Det er bare ærgerligt at der
ikke er mulighed for at definere dns i lanopsætningen, så man er desværre
henvist til at indtaste dem på selve maskinen.

Hans