Router død?
Fra : znoren

Dato : 28-10-06 00:56

Hej...

Jeg har en Netgear MR814GE wireless router, 2½ år gammel. For nyligt
kunne jeg ikke få forbindelse til nettet, hverken trådløst eller via
kabel gennem routeren. Det viste sig dog at hvis jeg går uden om
routeren, er der ingen problemer.
Jeg kan altså ikke få forbindelse til routeren, så jeg kan ikke tjekke
konfigurationen og evt. opdatere firmware. Er det tid til at skifte den
ud, eller er der mon noget jeg kan gøre?

/znoren

Fra : ShutEye

Dato : 28-10-06 01:29

> [...]
> konfigurationen og evt. opdatere firmware. Er det tid til at skifte den
> ud, eller er der mon noget jeg kan gøre?

Er der ikke en 'reset' knap (eller tag strømmen, til til 10 og sæt den til igen) et eller
andet sted du kan prøve inden du skrotter tingesten?
Er der mulighed for at koble sig på skidtet med et serielkabel?

Ellers er det ingen økonomisk katastrofe - en router er ikke pokkers dyr længere :)

Fra : ShutEye

Dato : 28-10-06 01:30

> Er der ikke en 'reset' knap (eller tag strømmen, til til 10 ....

Ahem .. TÆL til 10 ... hehe :þ

Fra : znoren

Dato : 28-10-06 08:33

ShutEye wrote:
> Ellers er det ingen økonomisk katastrofe - en router er ikke pokkers
dyr længere :)

Nej, det er rigtigt nok, og det er nok også der, det ender. Jeg synes
jeg har prøvet alt hvad du nævnte. Tak!
Er der nogen der har noget at sige om Linksys WRT54GC
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138116

/znoren

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-10-06 10:07

znoren <news@znoren.dk> skrev 2006-10-28:
> [...]
> jeg har prøvet alt hvad du nævnte. Tak!
> Er der nogen der har noget at sige om Linksys WRT54GC

Ikke lige GC, men jeg har en WRT54G som jeg er ovenud tilfreds med.
Men det er så også år siden jeg smed den originale firmware ud med
badevandet og installerede dd-wrt

Thomas

Fra : znoren

Dato : 28-10-06 12:49

> Ikke lige GC, men jeg har en WRT54G som jeg er ovenud tilfreds med.
> Men det er så også år siden jeg smed den originale firmware ud med
> badevandet og installerede dd-wrt

Nu har jeg siden fundet GL, hvorom det siges at den "også kan bruges til
Linux" (computercity.dk). Hvad er nu det for noget? Virker de ikke
allesammen i Linux? Hvad betyder det overhovedet?

/znoren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-06 13:03

znoren skrev:

> Nu har jeg siden fundet GL, hvorom det siges at den "også kan bruges til
> Linux" (computercity.dk). Hvad er nu det for noget? Virker de ikke
> allesammen i Linux? Hvad betyder det overhovedet?

Der er nok en der misforstået noget. Nogle af WRT'erne bruger
Linux som internt styresystem.

Routere har ingen brgænsninger over for et vilkårligt styresystem
på pc'erne blot det kan håndtere netprotokollerne (primært
naturligvis TCP/IP).

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-10-06 16:55

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev 2006-10-28:

> [...]
>
> Routere har ingen brgænsninger over for et vilkårligt styresystem
> på pc'erne blot det kan håndtere netprotokollerne (primært

Det er desværre ikke helt sandt Bertel. I wrt54Gs tilfælde var version
1-4 med Linux. Så sparede Linksys (uvidst af hvilken grund) på mængden
af ram (fra 16 til 8) og gik over til at bruge vxworks. Det blev linux
communityet så sure over at man lavede en version 5 MED 16MB ram og
den hedder så wrt54GL. At man så sidenhen har formået at lave en light
udgave af dd-wrt til netop wrt54G version 5 er en anden historie.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-10-06 21:43

http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-10-06 21:51

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev 2006-10-28:

> http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G

Sigh. Jeg er ved at blive gammel. Jeg mente det var mængden af ram der
var grunden til at man ikke kunne køre 3. party på version 5+ Det var
mængden af ROM. Sigh. Takker Asbjørn.

THomas