Hurtig router til DB 10/10 eller 25/25 Mbp~
Fra : Henrik Mahler

Dato : 24-10-06 08:11

Hejsa ,.. snart får jeg 10/10 eller 25/25 Mbps fra DB

Jeg vil gerne opsætte en lille FTP server hvor der kan
ligge meget store video/audio filer som der så kan nås
via link fra min kommende webside med kun 5GB plads

Jeg regner med at gøre det HELT simpelt (synology 106e)

Der må også gerne være wireless og båndbredde-styring

Havde derfor kik på Zyxel P-335WT, men trods "10/100"
benævnelsen har "zyxel danmark" oplyst mig at jeg ikke
skal regne med mere end 5-6 mbps gennemgang i praksis

Jeg kunne regne med lignende begrænsninger i andre små
routere blev der sagt, Faktisk skal der bruges Zywall 5
til flere tusinde kroner for at sikre ex 20 Mbps "AES"
virkelig performance

En DB support er man noget "fremmede" over for problem-
stillingen, en supporter kunne dog fortælle at han selv
havde erfaringer med 11-12 Mbps REEL download hastighed
på linksys blå "standard-router" ,....

spørgsmålet er så om jeg bare skal vælge denne (WRT54G)
samt en væsentligt billigere 10/10 forbindelse, og så
regne med at der i det mindste er 10/10 Mbps i praksis

Tak for ethvert svar/hjælp, helst ikke for indviklet,
jeg er helt ny for disse problemstillinger

MVH henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-10-06 08:37

On 24 Oct 2006 07:10:47 GMT, Henrik Mahler <ng@paradis.dk> wrote:

> Jeg kunne regne med lignende begrænsninger i andre små routere blev
> der sagt

Det er rigtigt, at de fleste hjemme-routere er temmelig begrænsede i
performance, både båndbredde, totalt antal NAT-sessioner og opsætning
af nye sessioner. Og det bliver meget, meget værre, hvis man også vil
lave IPSec VPN'er.

Man kan selvfølgelig godt få routere, der sagtens kan følge med, men
så er prisen også noget andet, som du har erfaret.

> Faktisk skal der bruges Zywall 5 til flere tusinde kroner for at
> sikre ex 20 Mbps "AES" virkelig performance

Nu har du jo heller ikke brug for 20 Mbps AES. Du skal bare have 10
eller 25 Mbps clear-text. Det gør en meget væsentlig forskel.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Svend

Dato : 24-10-06 10:01

Henrik Mahler wrote:
> [...]
> routere blev der sagt, Faktisk skal der bruges Zywall 5
> til flere tusinde kroner for at sikre ex 20 Mbps "AES"

AES, det lyder som om svaret handlede om om vpn, og det er vel ikke dit
behov her ?

Hvis du gerne vil have en dedikeret dmz zone, burde du kunne klarer dig
med en zywall 2 plus eller en netgear fvx538.

Hvis du er ligeglad med dmz zoner burde en dlink4100 fra computercity
kunne klare det.

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 24-10-06 10:13

Svend wrote:

> [...]
> dig med en zywall 2 plus eller en netgear fvx538.
>
> Hvis du er ligeglad med dmz zoner burde en dlink4100 fra computercity

DGL-4100/4300 har nu også DMZ.

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 24-10-06 10:25

> DGL-4100/4300 har nu også DMZ.

Som iøvrigt nok er den bedste til prisen - og den kan godt trække 25 Mbit -
det er mere antallet af NAT-connections (ram-begrænsningen) der kan drille.

Er det kun til et par maskiner eller 3 er der ingen probs ved normalt brug.

Fra : Svend

Dato : 24-10-06 12:14

Hans wrote:

> DGL-4100/4300 har nu også DMZ.
>
> Hans

Fordi dlink eller andre kalder noget for dmz har det ikke nødvendigvis
en hujende fis med dmz at gøre. For mig er DMZ en demilitariseret zone,
hvorfra der ikke er adgang til resten af lanet. DVS en hardware port på
switchen hvorfra jeg ikke kan tilgå resten af lan'et. Det andet er bare
PAT. Det er her de 2 nævnte modeller adskiller sig fra dgl-4100.

Svend

Fra : Kaare

Dato : 24-10-06 18:35

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne opsætte en lille FTP server hvor der kan
> ligge meget store video/audio filer som der så kan nås
> via link fra min kommende webside med kun 5GB plads

Uha, så bør jeg selvfølgelig starte med at sige at jeg håber at det er noget
materiale du har rettigheder over. :)

> [...]
> samt en væsentligt billigere 10/10 forbindelse, og så
> regne med at der i det mindste er 10/10 Mbps i praksis

Jeg har med en Linksys WRT54G trukket ca 37 Mbit i sekundet. Det var i hver
retning gennem NAT, men selvfølgelig ikke samtidig. Det var på en 100 Mbit/s
DB linie.
Så hvis du ikke skal trække det i begge retninger samtidig, bør den kunne
bruges.
- Ellers har Netgear en wireless router med gigabit interfaces. De påstår
vist at kunne klare 300 Mbit/s i overførsel. Det er sikkert ikke gennem NAT
engine, men den burde i hvert fald skyde et godt stykke over - og ser ikke
helt dårligt ud æstetisk. Den kan skaffes for under 1500 kr. Det er
selvfølgelig så også en anden prisklasse end en WRT54G.

/Kaare

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-06 19:11

Tak for alle svarende, meget forvirrende når
nu man er på bar bund men jeg har da fået
et par forslag, og kikket/spurgt lidt på dem:

D-Link 4100/4300:
=================

De ser rigtig fede ud og Gbit vil være fint
da både Synology 106 serveren og mine PC´er
understøtter dette, (da serveren OGSÅ skal
bruges internt til foto/backup m.m.) ,...

Test på toms hardware ser dog meget ud til
at 4100/4300 er en "spille-router" og jeg
spørger mig selv om det så er på bekostning
af noget andet, og om features er de rette,

Min normale forhandler er holdt HELT op med
at forhandle dette mærke grundet utilfredhed
med supporten fra d-Link

Zyxel P-335WT
=============

Ufatteligt stabilt og alsidigt og god kvali,
min forhandler elsker det, men indrømmer
samtidig at der ER meget langsomt grundet
den mere software orienterede filosofi, han
anbefaler faktisk de HELT billige EDIMAX som
væsentligt hurtigere og iøvrigt ganske fine
han har selv målt 40 Mbps gennem dette

Surecom EP-4904SX
=================

Mit nuværende modem, skulle faktisk ikke være
så tosset meget i stil med EDIMAX, jeg blev
faktisk forslået at beholde dette da han mente
at det var sammenligneligt med edimax, jag har
været MEGET glad for det så måske beholde det

Linksys WRT54G
==============

Ja hardware baseret som edimax/surecom og ret
hurtigt ja, mange fine udtalelser på edbpriser,
og hastighed på 37 svarer meget godt til de 40

ASUS RX3141
===========
Faldt lige over dette, det er billigt (700) og
har OGSÅ GB-lan som D-Link, desuden med "jumbo"
understøttelse som synology 106 også har, iflg
tomshardware et boost på ca 30 pct ekstra, jeg
tror GB-lan ville være dejligt at arbejde med
på "indersiden" af routeren med mine stor filer
så GB-lan er meget i tankerne nu

NETGEAR WNR854T
================
Ja denne ser bestemt også spændende ud og så er
der en port ekstra, den skal jeg lige kikke mere på

MIT Brug:
=========
Ikke ulovlige filer, men private videooptagelser
og 24 bit mutitrack optagelser til samarbejde om
video-editering og mixning af lyd

trafik begge veje er et must, jeg vil kunne udnytte
min download fuldt ud, (ex 10/10), samtidig med
at FTP serveren belastes i udadgående retning,
uden at der blir propper, der vil dog sjældent
være mere end 5-6 stykker på FTP´en, og jeg har
tænkt at begrænse deres båndbredde til ex. 1 MBps
hver, så er de istand til at streame film m 320 kb
incl et godt headroom, eller bare downloade i et
rimeligt tempo, typisk trafik ex 8/5, (ud af 10/10),
det er hvad jeg kunne forestille mig

MVH Henrik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-10-06 20:48

"Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> wrote in message
> [...]
>
> D-Link 4100/4300:
> =================
>
> De ser rigtig fede ud og Gbit vil være fint

Jub, det er det nemlig.

> da både Synology 106 serveren og mine PC´er
> understøtter dette, (da serveren OGSÅ skal
> bruges internt til foto/backup m.m.) ,...

Ja det tænkte jeg også, og jeg har også købt Synology 106e diskstationen...
Men jeg er meget skuffet over ydelsen.. Den ligger L a n g t fra det jeg
havde regnet med... Den ligger kun på 50-80Mbit på upload til serveren. Og
150Mbit ved download...

Havde regnet med omkring 300Mbit begge veje, har skrevet til dem men har
endnu ikke fået løst det.

Og det går ikke hurtigere uden om Dlink gbit switchen.

> [...]
> af noget andet, og om features er de rette,
>
> Min normale forhandler er holdt HELT op med
> at forhandle dette mærke grundet utilfredhed

Dette produkt er Dlink komme godt ud med.. havde også andre fordomme om
dlink med deres ander produkter. Har ikke haft problemer med routeren, ud
over afspilning af film fra sprutnik, men det er jo nok et opsætningsproblem
som spruknik ikke kan finde ud af at oplyse om.

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-06 21:20

Tak bjarke, en meget væsentlig detalje,
vil google på emnet, hvis dette er typisk
for 106´eren så er ideen med GB-Lan væk
og jeg vil være mere fristet til bare at
beholde min nuværende router ,...

Er du ellers tilfreds med den ?

MVH Henrik

Fra : P.L.

Dato : 26-10-06 06:40

On Wed, 25 Oct 2006 21:47:58 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]
>over afspilning af film fra sprutnik, men det er jo nok et opsætningsproblem
>som spruknik ikke kan finde ud af at oplyse om.

Sputnik problemet er ikke d-linkens skyld, det er noget juks fra
sputniks side, og mange har problemer med den side.

4100 er en rigtig god router og ikke kun til gamers.

Fra : Nicolai

Dato : 26-10-06 12:26

> Tak for alle svarende, meget forvirrende når
> nu man er på bar bund men jeg har da fået
> et par forslag, og kikket/spurgt lidt på dem:
>
> D-Link 4100/4300:

Læs http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=119
http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=124

Læs gerne hele testen og køb så iøvrigt Dlink 4300 :)

Ellers skal du længere op - Cisco for 2k eller højere.

Fra : P.L.

Dato : 26-10-06 13:15

On Thu, 26 Oct 2006 13:26:12 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Læs http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=119
>http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=124
>
>Læs gerne hele testen og køb så iøvrigt Dlink 4300 :)

Kommer da an på om han har noget at bruge wireless til, 4100 kan det
samme som 4300, 4100 er bare uden wireless ;)

Fra : Nicolai

Dato : 26-10-06 13:22

> Kommer da an på om han har noget at bruge wireless til, 4100 kan det
> samme som 4300, 4100 er bare uden wireless ;)

Ja, det vil også fremgå af linket - kluekn*pper ;)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-10-06 20:59

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> "Henrik Mahler" <ng@paradis.dk> skrev i en meddelelse
>
> Uha, så bør jeg selvfølgelig starte med at sige at jeg håber at det er
> noget materiale du har rettigheder over. :)

Ha, hvis der ikke havde været en vis båndbredde forbrug på dette felt, så
havde vi da stadigt sidet med 56K, og Dansk Bredbånd og comx havde da aldrig
været startet.

> [...]
> Mbit/s DB linie.
> Så hvis du ikke skal trække det i begge retninger samtidig, bør den kunne

Jeg vil nu stadigt godt anbefale Dlink DGL4100/4300 den kan godt klare op
mod de 95Mbit. Har prøvet det på Comx, da deres båndbredde begrænser var til
genstart e.l

> - Ellers har Netgear en wireless router med gigabit interfaces. De påstår
> vist at kunne klare 300 Mbit/s i overførsel.

Okay gar den gigabit WAN?

> [...]
> for under 1500 kr. Det er selvfølgelig så også en anden prisklasse end en

Okay

> /Kaare

Hvad så ellers kaare du har ikke været voldsom aktiv på usenet for tiden? Er
du stadigt i Dansk Bredbånd eller er du rykket over til comx?

Mvh. Bjarke

Fra : Kaare

Dato : 26-10-06 08:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Ha, hvis der ikke havde været en vis båndbredde forbrug på dette felt, så
> havde vi da stadigt sidet med 56K, og Dansk Bredbånd og comx havde da
> aldrig været startet.

Som sikkerhedschef for Dansk Bredbånd ville det være lidt umoralsk af mig
ikke at bemærke det. :)

> Jeg vil nu stadigt godt anbefale Dlink DGL4100/4300 den kan godt klare op
> mod de 95Mbit. Har prøvet det på Comx, da deres båndbredde begrænser var
> til genstart e.l

Jeg har da også kendt mange med positive oplevelser om D-link routere. Der
er jo også en grund til at de er så store lige pludselig. :)

- Men jeg må indrømme at en slutbruger router benytter tier-1 tidsservere,
og producenten nægter at rette problemet (i hvert fald til at starte med)
ser jeg som et moral issue/inkompetence som jeg ikke er klar til at overse
endnu. Så der går nok lidt tid endnu før jeg begynder at anbefale D-link
produkter.

> Okay gar den gigabit WAN?

Jepper, alle porte er gigabit. (1WAN + 4LAN)

> Hvad så ellers kaare du har ikke været voldsom aktiv på usenet for tiden?
> Er du stadigt i Dansk Bredbånd eller er du rykket over til comx?

Jeg er stadig i DB.Men vi har været begravet i udvikling de seneste par
måneder, og knokler jo mod første deadline på onsdag (IPTV). Jeg læser da
lidt rundt omkring stadig, men har svært lidt tid. :)

- Umiddelbart tror jeg ikke det ligger i kortene at skifte til ComX. :)

> Mvh. Bjarke

/Kaare

Fra : Henning

Dato : 25-10-06 21:51

> [...]

>ligge meget store video/audio filer som der så kan nås
>via link fra min kommende webside med kun 5GB plads

Hvad med denne http://www.tweakup.dk/article/715/dk/ - den ser ud til
at kunne det hele og lidt til Set til ~700,-

Fra : Svend

Dato : 30-10-06 07:02

Henning wrote:

> Hvad med denne http://www.tweakup.dk/article/715/dk/ - den ser ud til
> at kunne det hele og lidt til Set til ~700,-

Den slags anmeldelser blottet for performance test giver jeg ikke meget
for. Måske tweakup skulle holde sig fra net udstyr.

--
Svend

Fra : P.L.

Dato : 26-10-06 13:33

On 24 Oct 2006 07:10:47 GMT, Henrik Mahler <ng@paradis.dk> wrote:

>Jeg regner med at gøre det HELT simpelt (synology 106e)

Jeg blev nysgerrig ;) kendte ikke den der NAS, men den ser ud til at
være et godt bud på noget homeserver halløj
http://www.tomsnetworking.com/2006/06/28/synology_ds106e_full_featured_nas/