Problemer med visning af shares
Fra : Morten Snedker

Dato : 23-10-06 18:52

Simpelt netværk med 3 stationære og 2 notebooks. Alle kører Windows
XP, 3 Professional og 2 Home Edition.

De to notebooks er tilsluttet via trådløst netværk, de øvrige med
ordinær kabling.

De er koblet på en router, der tildeler IP-adresse via DHCP. Alle
Pc'er er ligeledes sat til DHCP.

Alle maskiner bliver fint tilsluttet, og har alle adgang til ex.
internettet.

Alle maskiner er blevet sat op, så de alle har samme
Arbejdsgruppe-navn. Alligevel kan ingen af maskinerne se hinanden,
heller ikke selv om mapper (eller printer) bliver delt. Når jeg folder
netværket ud, kan hver enkelt Pc kun se sig selv.

Forsøger jeg at søge på et af de andre computernavne, dukker ligeledes
intet frem.

Nogen idé til, hvad der kan være galt?

Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk
Privat: www.vinthervej2.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-06 19:07

Morten Snedker skrev:

> [...]
> heller ikke selv om mapper (eller printer) bliver delt. Når jeg folder
> netværket ud, kan hver enkelt Pc kun se sig selv.

Har du åbnet for klientprogram til Windows netværk samt fil- og
printerdeling på alle maskiner?

Husk på at en pc sat op på den måde (sandsynligvis) bliver
hærværket i løbet af kort tid hvis den kommer direkte på
internettet.

Bag en NAT'ende router med brandmur skulle der ikke være noget
problem.

--
Bertel

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-10-06 20:46

Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> netværket ud, kan hver enkelt Pc kun se sig selv.
>
> Forsøger jeg at søge på et af de andre computernavne, dukker ligeledes

Sorry, hvis du har styr på det, men kan det ikke være noget så simpelt som
windows firewall, der skal stoppes (eller konfigureres til at tillade
fildeling)

Bjarne K.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 23-10-06 21:50

Morten Snedker wrote:
> [...]
> netværket ud, kan hver enkelt Pc kun se sig selv.
>
> Forsøger jeg at søge på et af de andre computernavne, dukker ligeledes

Start med at se om de kan pinge hinanden, det afslører om du har et
firewall problem.
Husk også at der kan gå temmelig mange minutter før de kan se hinanden i
oversigten

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 24-10-06 06:37

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> firewall problem.
> Husk også at der kan gå temmelig mange minutter før de kan se hinanden i

I netværk med blot TCP/IP protokollen kørende, og hvor der ikke er en
DNS-server der kan navneopløse, kan det let forekomme at man ikke kan *se*
hinanden.
Er det et problem, kan du tilføje Netbios protokollen, så kan de enkelte
enheder tilgås via navne, fremfor IP-adresser. De enkelte enheder vil også
fremtræde i Stifinder.
Subsidiært kan du tilgå shares direkte på IP-adressen, fx "net use h:
\\192.168.1.12\data"