Køb af ny server
Fra : ravnen79

Dato : 22-10-06 16:07

Jeg skal bruge en ny server selve hardwaren.

Hvilken type hardware skal jeg vælge

Mine krav er max 10 klienter internt
adgang udefra Mail/webserver
Fil/printserver internet
Må gerne køre linux

Har selv kigget på flg.

og så ville jeg tilføje ram så den kommer op på 1 GB og mere harddisk plads

Et spørgsmål mere, den billigste backup løsning hvis jeg køre linux.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-10-06 16:14

"ravnen79" <ravnen79@hotmail.com> skrev

> Jeg skal bruge en ny server selve hardwaren.
> [...]

Glem edbpriser og køb en rigtig server hos Delle eller IBM. Begge har
rigtige servere til meget små priser.

Når der er tale om en server, så er det min holdning, at der dur det
tilfældige lort ikke, som man ofte ser, at småforhandlere selv flikker
sammen.

Køb en maskine, der er udviklet og gennemtestet præcis til formålet. Der er
ingen af de små forhandlere som tilnærmelsesvis kan hamle om med de
omfattende testprocedure, som de store producenter råder over.

Claus

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-10-06 17:16

> Køb en maskine, der er udviklet og gennemtestet præcis til formålet. Der er
> ingen af de små forhandlere som tilnærmelsesvis kan hamle om med de
> omfattende testprocedure, som de store producenter råder over.

Du mener de testprocedurer der ikke fanger

* Virus på ipods?
* at en hel generation af Sony LI-ION batterier bryder ud i flammer?
* Dårlige kondensatorer på dell gx270 motherboards?

At være stor er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.
(automatisknødvendigvis)

Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 09:04

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message
> Du mener de testprocedurer der ikke fanger
>
> * Virus på ipods?
> * at en hel generation af Sony LI-ION batterier bryder ud i flammer?
> * Dårlige kondensatorer på dell gx270 motherboards?

Ingen af de der produkter er server produkter (så er for en gang skyld 100%
enig i det C.T skriver)

Ps. dårlige kondensatorer, ses efter lang tid, pga udtørring, og er svært at
fremprovokere ved test, uden at udsætte apperatet for høj varme, som sikkert
vil dræbe andre komponenter først.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-10-06 10:02

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev 2006-10-24:

> Ingen af de der produkter er server produkter (så er for en gang skyld 100%
> enig i det C.T skriver)

I know. Men man kan så ikke argumentere med at store firmaer har bedre
QA end små og jeg ville bare pointere at selv store firmaers QA kan
være noget skrammel.

Iøvrigt er meget af IBM og dells udstyr rebranded thirdparty.

Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 12:53

> [...]
> I know. Men man kan så ikke argumentere med at store firmaer har bedre
> QA end små og jeg ville bare pointere at selv store firmaers QA kan

Jo det mener jeg nu godt man kan, for det er ikek samme afdelinger der
udvikler og tester udstyret, og til netop server hardware er kravene meget
højere (hvilket også ses på de anvendte teknologier, s¨som PCI hotswap, RAM
mirroring, ECC, redundans på psuér osv)

> Iøvrigt er meget af IBM og dells udstyr rebranded thirdparty.

Ja EMC er producenten af meget af det.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-10-06 13:54

> [...]
> højere (hvilket også ses på de anvendte teknologier, s¨som PCI hotswap, RAM

Og adaptec, supermicro og sågar Intel

Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-06 23:39

> I know. Men man kan så ikke argumentere med at store firmaer har bedre
> QA end små og jeg ville bare pointere at selv store firmaers QA kan
> være noget skrammel.

Når man køber en PC hos Dell, HP eller IBM, så er alt gennemtestet ganske
omfattende. Den aktuelle software/driver/konfiguration har være gennem
omfattende testecentre, fordi det koster simpelthen en større formue at
sende produkter på gaden i disse antal, som skal gøre brug af
garanti/support.

Det er også årsagen til, at det ofte ikke er det seneste drivere eller
software versioner, der er præinstalleret, fordi man ændrer IKKE på en
konfiguration, efter den er testet. I så fald er testen intet værd.

Vær opmærksom på, at her er tale om maskiner som sælges i hundredetusinde
eller endog million antal. Det er afsindigt dyrt at sende fejlramte maskiner
på markedet i disse mængder.

Derimod samler de små postordrebutikker deres maskiner af tilfældige
stumper, som ikke bliver udsat for hverken performance eller
kompatibilitetstabilitet.

Kan du nævne nogen af de små forretninger, som får deres færdige maskiner
gennemtestet hos uafhængige testcentre?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-06 23:31

> Du mener de testprocedurer der ikke fanger
>
> * Virus på ipods?
> * at en hel generation af Sony LI-ION batterier bryder ud i flammer?
> * Dårlige kondensatorer på dell gx270 motherboards?

Nej, det mener jeg ikke. Men jeg mener derimod, at det er det rene vrøvl, du
skriver....

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 23:17

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> "ravnen79" <ravnen79@hotmail.com> skrev

> Glem edbpriser og køb en rigtig server hos Delle eller IBM. Begge har
> rigtige servere til meget små priser.

Du mener ikke en HP ProLiant ML110 G3 er en rigtig server ? (det er den der
linkes til)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-06 23:42

> Du mener ikke en HP ProLiant ML110 G3 er en rigtig server ? (det er
> den der linkes til)

Det har jeg overhovedet ikke nævnt et ord om. Jeg skriver netop, at han skal
se bort fra edbpriser, fordi størstedelen af de forhandlere, der bruger
edbpriser er ikke seriøse nok.

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-06 00:55

> [...]

> han skal se bort fra edbpriser, fordi størstedelen af de forhandlere,
> der bruger edbpriser er ikke seriøse nok.

Jo det har du nævnt i og med du siger han skal holde sig fra den og købe en
rigtig server (hvilket faktisk var det han linkede til)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : ravnen79

Dato : 24-10-06 14:20

Tak for svarene men ville mere vide hvilken IBM eller Dell model jeg skal gå
efter hvis den skal kunne køre Linux uden alt for mange problemer med
drivere ect.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-06 14:56

On Tue, 24 Oct 2006 15:20:21 +0200, "ravnen79" <ravnen79@hotmail.com>
wrote:

>Tak for svarene men ville mere vide hvilken IBM eller Dell model jeg skal gå
>efter hvis den skal kunne køre Linux uden alt for mange problemer med
>drivere ect.

Når vi taler server tror jeg ikke du vil opleve problemer. Det er der
linux har sin stærke side...

Det er selvfølgelig bekvemt at tage en standard computer ned fra
hylden...

Men efter beskrivelsen at dømme stilles der ikke store krav til
hardwaren. Gad vist om du ikke kan klare dig med et VIA Epia mini-itx
kort med 512 Mb RAM og en 250 GB harddisk i et passende kabinet. Samt
selvfølgelig din yndlings linux...

Det kan vel gøres for 3 - 4000 kroner...

Og det kan i princippet gøres fan-less så du slipper for støj fra
serveren

Fra : N_B_DK

Dato : 24-10-06 23:10

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> wrote in message
> [...]
> hardwaren. Gad vist om du ikke kan klare dig med et VIA Epia mini-itx
> kort med 512 Mb RAM og en 250 GB harddisk i et passende kabinet. Samt

Jeg ville ALDRIG under nogen omstændigheder benytte ovenstående som server!

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-06 23:48

On Wed, 25 Oct 2006 00:09:57 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Jeg ville ALDRIG under nogen omstændigheder benytte ovenstående som server!

Ja, det kan da godt være at du ikke vil. Men hvis du kigger dig
omkring, er der faktisk ganske mange der går den vej - Også blandt
professionelle:

http://www.rackmountmart.com/rm1u/rm1007.htm

Der er faktisk opgaver, hvor en Xeon baseret server vil skyde langt
over målet....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-06 00:22

wrote:

>Jeg ville ALDRIG under nogen omstændigheder benytte ovenstående som server!

Jeg kan sgu' ikke lade være

Hvad med den her lille søde sag opbygget omkring et 1 GHz C3 baseret
mini-ITX bundkort:

http://www.capricorn-tech.com/gb3000.html

Men ok, når ret skal være ret, så indeholder de store PetaBox Storage
Servere nu også op til 600 mini-ITX kort...

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-06 01:04

> [...]
>
> Men ok, når ret skal være ret, så indeholder de store PetaBox Storage
> Servere nu også op til 600 mini-ITX kort...

Som indeholder ATA diske, uden RAID, ja jeg ville slet ikke være den mindste
smule bekymret for datatab, og hastighed er der heller ikke skyggen af i
ovenstående produkt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-06 23:47

> [...]
> selvfølgelig din yndlings linux...
>
> Det kan vel gøres for 3 - 4000 kroner...

Det er dog en besynderlig indfaldsvinkel?

Der er tale om en virksomhed, som skal bruge en server. Virksomheders
lønsomhed er direkte afhængig af deres edb, infrastruktur, kundebetjening
osv.

Man er da en dybt uprofessionel virksomhedsleder, hvis man direkte går efter
tvivlsom discount i sit edb-system!

Det er ikke mærkeligt, at så mange går på røven, hvis de tænker som dig

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-10-06 00:00

On Wed, 25 Oct 2006 00:47:13 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Der er tale om en virksomhed, som skal bruge en server. Virksomheders
>lønsomhed er direkte afhængig af deres edb, infrastruktur, kundebetjening
>osv.

Virksomhed - Hvor i tråden står der noget om virksomhed ??

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-10-06 13:05

> Virksomhed - Hvor i tråden står der noget om virksomhed ??

Hvor står der at det er privat til 10 klienter??

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-06 00:58

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> Man er da en dybt uprofessionel virksomhedsleder, hvis man direkte
> går efter tvivlsom discount i sit edb-system!

Bare rolig de lærer det med tiden ;)

> Det er ikke mærkeligt, at så mange går på røven, hvis de tænker som
> dig

Helt enig, mange har heller ikke en fornuftig backup rutine, så når deres
billige ata eller sata diske dør (fordi de ikke er bygget til 24/7, men 8/5
drift) så opdager de hvad de sparede penge går til (data rekunstruktion)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-10-06 21:10

Jeg har selv lige været i næsten samme situation, bortset fra at "min"
server skulle køre SBS med 10 klienter, fil, print; AD, Exchange samt C5.

Jeg valgte en PowerEdge 2900 med 2 146Gb SAS diske, som skal køre i software
RAID 1.

Den blev valgt ud fra nogle forudsætninger:
Den er bygget til at være server.
Der er disk sikkerhed
Der er onsite support
Den er skalerbar
Den er temmelig kraftig til de opgaver der møder den her og nu, men en SBS
er en omstændig omgang at flytte til andet HW.

Den er i en helt anden prisklasse end den server du vil bygge. Men jeg mener
det er værd at ofre, da den bliver firmaets hjerte rent IT-mæssigt. Selv i
mindre virksomheder er nedetid noget der meget hurtigt koster penge ved
kasse et....

Back-up kommer til at foregå via internettet til en af de efterhånden
talrige udbydere.

Mvh
Søren

Fra : Henning

Dato : 28-10-06 23:20

On Sat, 28 Oct 2006 22:09:44 +0200, "Soren Pedersen"
<soeren.munch@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg valgte en PowerEdge 2900 med 2 146Gb SAS diske, som skal køre i software

Puha, hvorfor brugte du ikke en lille smule mere og fik den med
hardware-controller? Sw-raid er noget Fanden har opfundet i vrede...
50% sandsynlighed for du mister alt, når den ene disk står af (ja, jeg
taler af erfaring!)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-10-06 10:54

Henning wrote:
> [...]
> hardware-controller? Sw-raid er noget Fanden har opfundet i vrede...
> 50% sandsynlighed for du mister alt, når den ene disk står af (ja, jeg

Vi har flere maskiner kørende med SW RAID, har mistet mange diske
og aldrig mistet bare en enkelt byte data.

SW RAID var dobbelt så hurtigt som hardware RAID (RAID 5) på de
Smart Array controllere, der fulgte med maskinerne.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-10-06 11:27

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> skrev 2006-10-29:

> [...]
>
> SW RAID var dobbelt så hurtigt som hardware RAID (RAID 5) på de
> Smart Array controllere, der fulgte med maskinerne.

Præcis. Og hvis man nu får bygget en god og stabil server og ens HW
raid kort dør (sker jo) og det er udgået af produktion, så er software
løsningen stadigvæk brugbar.

Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-06 02:33

On Sun, 22 Oct 2006 17:07:15 +0200, "ravnen79" <ravnen79@hotmail.com>
wrote:

>Jeg skal bruge en ny server selve hardwaren.

> [...]
Har du tænkt på fgl.
UPS (maskinen kører videre hvis strømmen skulle gå. Maskinen lukker
selv pænt ned i tilfælde af strømafbrydelse)

Redundant strømforsyning. (maskinen kører videre hvis en PSU skulle gå
i stykker)

HW raid, mirror eller raid5, evt. m. hot spare. (maskinen kører videre
hvis en disk skulle gå i stykker)

Udvidet garantiperiode (3-5 år) med "onsite repair".

Servere går også i stykker, specielt når man mindst har brug/tid
for/til det. Selv det at strømmen lige går ud, er i uheldige tilfælde
nok til at serveren måske ikke kan komme op igen.

De svage punkter er harddiske, "manglende køling" og strømafbrydelser.

Så er man afh. af serverens funktioner skal der også tænkes sikkerhed
og stabilitet ind i billedet, det kan koste dyrt at spare her.

>Har selv kigget på flg.
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=172823
Lad vær med at kigge på EDBpriser, ring til
IBM/HP/DELL/Fujitsu-Siemens/etc. og hør hvad de kan tilbyde.

De billigeste produkter, også fra ovennævnte produksenter er
bundskrabere når det kommet til sikkerhed, stabilitet og mulighed for
tilkøb af udvidet garanti.

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 31-10-06 03:17

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> De billigeste produkter, også fra ovennævnte produksenter er
> bundskrabere når det kommet til sikkerhed, stabilitet og mulighed for
> tilkøb af udvidet garanti.

Mener du at alle produkter der kan findes på edbpriser er bundskrabere mht
sikkerhed, stabilitet osv) ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-10-06 07:33

On Tue, 31 Oct 2006 03:16:40 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Mener du at alle produkter der kan findes på edbpriser er bundskrabere mht
>sikkerhed, stabilitet osv) ?
Nej.

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-10-06 08:24

N_B_DK wrote:

> Mener du at alle produkter der kan findes på edbpriser er
> bundskrabere mht sikkerhed, stabilitet osv) ?

Det var ikke det der blev skrevet ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!