Anbefaling af ADSL2+ router der kan klare ~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 19-10-06 14:41

Vi er 12 lejligheder på et lille netværk der deler en 24mb ADSL2+ internet
forbindelse fra Ventelo/Webpartner.

Den medleverede router Zyxel Prestige 660H har imidlertid svært ved at klare
belastningen og går tit ned. (den koster også kun kr. 250.- i løssalg!)

Det skulle være noget med at den ikke er glad for mange samtidige
connections.

Hvilken superstabil ADSL2+ router som kan klare mange connections og som
samtidig er SIP-aware kan i anbefale?

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 19-10-06 16:27

Stig Holmberg wrote:
> [...]
>
> Den medleverede router Zyxel Prestige 660H har imidlertid svært ved
> at klare belastningen og går tit ned. (den koster også kun kr. 250.-
En Prestige 660H koster ca. 1100 kr., så de 250 kr. er lidt i underkanten.

> Det skulle være noget med at den ikke er glad for mange samtidige
> connections.

Det er til gengæld korrekt.

> Hvilken superstabil ADSL2+ router som kan klare mange connections og
> som samtidig er SIP-aware kan i anbefale?

Jeg kan se på Ventelos site at de tilbyder en Cisco 1721, så det er vel et
spørgsmål om at få dem til at hjæpe jer med opgraderingen.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 19-10-06 17:20

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev

> Jeg kan se på Ventelos site at de tilbyder en Cisco 1721, så det er vel et
> spørgsmål om at få dem til at hjæpe jer med opgraderingen.
>
> Hans

Hej Hans

Ventelo skal have ca. 5000.- kr. for sådan en router, det er lige i
overkanten!

Vil hellere købe en selv, konfigureringen er meget nem, kun få parametre der
skal tastes ind.

Hvis vi køber en router via nettet er der også mulighed for at returnere
den, hvis den ikke giver nogen forbedring i forhold til den nuværende.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 19-10-06 18:01

Stig Holmberg wrote:
> [...]
>
> Hvis vi køber en router via nettet er der også mulighed for at
> returnere den, hvis den ikke giver nogen forbedring i forhold til den
Hvilken protokol bruger i til centralen?

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 19-10-06 20:03

> Hvilken protokol bruger i til centralen?
>
> Hans

Tror det er PPPoE.

Det er i alt fald valgt i routeren under punktet "Encapsulation"

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 19-10-06 20:30

Stig Holmberg wrote:

> Tror det er PPPoE.
>
> Det er i alt fald valgt i routeren under punktet "Encapsulation"

En kombination af disse to vil være et godt bud til jeres netværk:

Hans

Fra : Svend

Dato : 19-10-06 22:06

Hans wrote:

> En kombination af disse to vil være et godt bud til jeres netværk:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231145
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=161102

er den SIP aware ?

--
Svend

Fra : Nicolai

Dato : 19-10-06 22:07

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=161102

Til prisen er jeg helt enig, men ellers prøv at undersøg den Cisco 17xx lidt
nærmere - det MÅ kunne gøres billigere.

Selv har jeg lige fået en Cisco 851w - IOS 12.x - det er alt for nice. Den
KAN dog være i underkanten ram-mæssigt.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 20-10-06 10:22

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt nærmere - det MÅ kunne gøres billigere.
>
> Selv har jeg lige fået en Cisco 851w - IOS 12.x - det er alt for nice. Den

Ciscos 17xx koster fra 7000.- og op ifølge edbpriser.dk, det er for meget.

Den du har købt ligger på en mere rimelig pris, det kunne være en mulighed.

Mvh. Stig

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-10-06 10:23

On Fri, 20 Oct 2006 11:22:10 +0200, Stig Holmberg wrote:

> Ciscos 17xx koster fra 7000.- og op ifølge edbpriser.dk, det er for meget.
>
> Den du har købt ligger på en mere rimelig pris, det kunne være en mulighed.

En 85x eller bedre en 87x er hurtigere end en 1721, som er en
forholdsvis gammel router, men hvis man gaar den retning, saa boer
man faa max RAM i dem.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Stig Holmberg

Dato : 19-10-06 23:42

> En kombination af disse to vil være et godt bud til jeres netværk:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231145
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=161102
>

> Hans

Tak for forslag.

Jeg går ud fra der ikke er router i Linksys´en så derfor skal man også have
D-link´en?

Vi har en 16 ports switch (der fordeler ud til lejlighederne) efter Zyxel
660H´en i vores kælder, men det er vel ikke nok kun at have den +
Linksys´en?

Vil helst nøjes med et apparat hvis det er muligt.

Mvh. Stig

Fra : Erik Semey

Dato : 20-10-06 07:13

Hvad med at kigge på den lidt større Zyxel 2602, som fås med indbygget ATA,
wlan og en bedre firewall

Fra : Stig Holmberg

Dato : 20-10-06 10:31

"Erik Semey" <gaia@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at kigge på den lidt større Zyxel 2602, som fås med indbygget
> ATA, wlan og en bedre firewall

Jeg har ikke så meget fidus til Zyxel, kender flere der har 2602 da det er
den Cybercity medleverer til deres adsl/telefoni.

Generelt har Zyxel et lidt dårligt ry hvis man kigger lidt rundt på nettet.

Men du har måske gode erfaringer med nævnte model? Det er antallet af
connections der er vigtigt og at den er stabil.

Mvh. Stig

Fra : Nicolai

Dato : 20-10-06 14:48

> Generelt har Zyxel et lidt dårligt ry hvis man kigger lidt rundt på nettet.

Enig - hvilket jo giver stof til eftertanke, da de jo sammen med USR var
kongerne i modem-tiden :)

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-10-06 11:34

Erik Semey <gaia@jubiimail.dk> skrev 2006-10-20:
> Hvad med at kigge på den lidt større Zyxel 2602, som fås med indbygget ATA,
> wlan og en bedre firewall
Den er ikke væsentligt bedre en 660.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Hans

Dato : 20-10-06 23:07

Stig Holmberg wrote:

> Jeg går ud fra der ikke er router i Linksys´en så derfor skal man
> også have D-link´en?

Ja - Linksys'en sættes op i bridged tilstand, og D-link'en varetager så
sikkerheden på lansiden.

> Vi har en 16 ports switch (der fordeler ud til lejlighederne) efter
> Zyxel 660H´en i vores kælder, men det er vel ikke nok kun at have den
> + Linksys´en?

Nej - Den har ingen dhcp-server, så der vil kun være 1 ip til rådighed.

> Vil helst nøjes med et apparat hvis det er muligt.

Det bør ikke være et afgørende kriterie for at få noget som fungerer efter
hensigten, og da slet ikke når udstyret står afsides i en kælder.

Jeg kan kun anbefale at i prøver, da i jo altid kan anvende jeres returret.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 21-10-06 00:21

> Ja - Linksys'en sættes op i bridged tilstand, og D-link'en varetager så
> sikkerheden på lansiden.

Fint, ved dog ikke lige hvad "bridged" betyder.

> Nej - Den har ingen dhcp-server, så der vil kun være 1 ip til rådighed.

Ja, selvfølgelig det burde jeg kunne have regnet ud

> Det bør ikke være et afgørende kriterie for at få noget som fungerer efter
> hensigten, og da slet ikke når udstyret står afsides i en kælder.

Min bekymring går kun på at så er der 2 apparater der skal konfigureres og
spille sammen, og deraf evt. sværere fejlsøgning.

Men måske er det ligeså nemt som med et apparat, har jo ikke prøvet det...

> Jeg kan kun anbefale at i prøver, da i jo altid kan anvende jeres
> returret.

Ja, det vil vi gøre.

Mvh. Stig

Fra : Claus Albæk

Dato : 20-10-06 08:24

Hans wrote:

> En kombination af disse to vil være et godt bud til jeres netværk:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231145
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=161102
>

> Hans

Den D-link der, hvor mange connections kan den klare? de skriver bare
thousands og oversized NAT table i reklamerne/specs.

Claus

Fra : Stig Holmberg

Dato : 20-10-06 10:32

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Den D-link der, hvor mange connections kan den klare? de skriver bare
> thousands og oversized NAT table i reklamerne/specs.
>
> Claus

Det ville da være rart hvis det var angivet på alle modeller så man kunne
sammenligne.

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 20-10-06 20:35

Claus Albæk wrote:

> Den D-link der, hvor mange connections kan den klare? de skriver bare
> thousands og oversized NAT table i reklamerne/specs.

Ingen anelse. Det er ikke lykkes for mig at opstille et scenario hvor jeg
har kunnet tilte den, selv med flere P2P kørende.

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 20-10-06 20:59

> Ingen anelse. Det er ikke lykkes for mig at opstille et scenario hvor jeg
> har kunnet tilte den, selv med flere P2P kørende.

Toms Networking siger 160 connections i en tes.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-10-06 21:35

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

> Toms Networking siger 160 connections i en tes.

Før den gør hvad?

Har selv en Dlink dgl4300 og er godt tilfreds, men benyttes dog heller ikke
til bolignet.

Fra : Hans

Dato : 20-10-06 21:42

Nicolai wrote:

> Toms Networking siger 160 connections i en tes.

Testen er udført som en kombination af max. throughput og connections. Det
vil se helt anderledes ud ved f.eks. 10-30 Mbit, da jeg på min 10/10 Mbit
langt har oversteget 160 connections adskillige gange.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 20-10-06 22:26

> [...]
> vil se helt anderledes ud ved f.eks. 10-30 Mbit, da jeg på min 10/10 Mbit
> langt har oversteget 160 connections adskillige gange.

Er der en måde man selv kan måle antallet af connections på sin router?

Mvh. Stig

Fra : Hans

Dato : 20-10-06 23:01

Stig Holmberg wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der en måde man selv kan måle antallet af connections på sin
> router?
Det kræver to maskiner og en del software, så det er ikke så ligetil.

Der er dog ingen samenligning mellem P660H og DGL-4100. De ligger milevidt
fra hinanden i alle egenskaber, og så har DGL-4100 mange rigtig gode
features til opsætning og kontrol af lan-siden.

Det er IMHO en suveræn router til prisen, og hvis man er hurtig og lidt
heldig kan den findes i Computercity til under 500 kr. på tilbud.

Hans

Fra : Stig Holmberg

Dato : 21-10-06 00:25

> Det kræver to maskiner og en del software, så det er ikke så ligetil.

Ok, troede det var noget med et lille program som kunne måle det.

> Der er dog ingen samenligning mellem P660H og DGL-4100. De ligger milevidt
> fra hinanden i alle egenskaber, og så har DGL-4100 mange rigtig gode
> features til opsætning og kontrol af lan-siden.

Lyder godt, jeg er dog ingen ørn til det og får nok ikke brug for alle de
features som jeg ikke ved hvad betyder, det afgørende er at de udfald vi
oplever nu holder op, og det lyder jo til at det er en rigtig god router med
stor kapacitet.

> Det er IMHO en suveræn router til prisen, og hvis man er hurtig og lidt
> heldig kan den findes i Computercity til under 500 kr. på tilbud.

Det tilbud hopper jeg på.

Mvh. Stig

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-10-06 23:30

On Fri, 20 Oct 2006 23:25:50 +0200, "Stig Holmberg"
<noone@nowhwere.com> wrote:

> Er der en måde man selv kan måle antallet af connections på sin router?

På nogle routere og firewalls er der direkte en kommando eller et web-
interface til at se det. Hvor man gør er selvfølgelig forskelligt fra
leverandør til leverandør og box til box.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Hans

Dato : 20-10-06 23:45

Asbjorn Hojmark wrote:

> På nogle routere og firewalls er der direkte en kommando eller et web-
> interface til at se det. Hvor man gør er selvfølgelig forskelligt fra
> leverandør til leverandør og box til box.

DGL-4100 kan også vise active sessions i webinterfacet.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-10-06 12:51

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> crashed Echelon writing

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231145

Nogen som ved om den kan bruges med CyberCity? Syntes ikke jeg kan finde
info nogen steder at den understøtter PPPoAAL5.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-10-06 13:36

> Jeg kan se på Ventelos site at de tilbyder en Cisco 1721, så det er
> vel et spørgsmål om at få dem til at hjæpe jer med opgraderingen.

En 1721 kan da ikke ADSL2+, kan den? Svjv kræver det HWIC interface og den
har kun WIC.

--
Bjarke Andersen