Trace en mail
Fra : Martin

Dato : 07-11-06 15:32

Jeg sidder og tænker på en metode at kunne trace om en mail virkelig
kommer til end useren, eller finde ud af nogenlunde hvor den stopper.

Grunden er simpelthen af en person siger at personen aldrig får sine
mails, men jeg er begyndt at stole mere på PHP end på personen, så jeg
ville jo gerne kunne bevise min påstand, eller få andet bevist.

Er der nogle der kender en løsning til dette problem, eller har et lille
script liggende i baglommen? :)

Fra : hogfeldt@gmail.com

Dato : 07-11-06 16:10

Et gammelt kendt spammertrick er at sætte et billede ind i mailen, som
loades fra et php-script på din server (php-scriptet skriver f.eks.
tidspunktet for læsningen i en database, og så viser det billedet).

Dette kræver selvfølgelig at mailen sendes som html - at modtagerens
client understøtter dét, samt at modtageren rent faktisk åbner
mailen, og ikke bare sletter den...

- Magnus

Fra : Martin

Dato : 07-11-06 16:25

hogfeldt@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Dette kræver selvfølgelig at mailen sendes som html - at modtagerens
> client understøtter dét, samt at modtageren rent faktisk åbner

Og netop dette vil jeg undgå.
Jeg ved at man kan trace en mail med JAVA (så vidt jeg kan se at det er)
Se fx. <http://emailtrackerpro.visualware.com/> og "Trace email" og vent
til der popper et nyt vindue op, her er rimelige brugbare info.

Men kan det overhovedet lade sig gøre i ren php?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-06 16:33

Martin skrev:

> Jeg ved at man kan trace en mail med JAVA

Det lyder sært. Har du en henvisning?

Hvordan tvinger man de mellemliggende systemer og slutsystemet
til at afvikle Java?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 07-11-06 20:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lyder sært. Har du en henvisning?
>
> Hvordan tvinger man de mellemliggende systemer og slutsystemet
> til at afvikle Java?

Jeg har ingen idé :)

Fra : hogfeldt@gmail.com

Dato : 07-11-06 16:38

Det system du henviser til finder da bare frem til modtagerserverens
placering, ikke hvorvidt en email kommer frem eller ej?

Fra : Martin

Dato : 07-11-06 20:07

hogfeldt@gmail.com wrote:
> Det system du henviser til finder da bare frem til modtagerserverens
> placering, ikke hvorvidt en email kommer frem eller ej?

Hmm det er nok egentlig rigtigt.
Findes der andre metoder / løsninger eller må jeg bare blive ved med at
holde fast i mit standpunkt - om at PHP mail() sendt med de korrekte
headers altid kommer frem, når selvfølgelig mailserveren er sat op og
virker upåklageligt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-06 20:34

Martin skrev:

> Findes der andre metoder / løsninger

Du kan evt. skrive til fyren at du er kommet i tanker om de
hundrede kroner du skylder ham og lige skal have aftalt hvordan
de kan overdrages.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 08-11-06 20:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du kan evt. skrive til fyren at du er kommet i tanker om de
> hundrede kroner du skylder ham og lige skal have aftalt hvordan
> de kan overdrages.

Jeg har erfaret at det er ca. hver 4. eller 5. gang der er problemer, og
de mails der sendes er med en PDF fil i (~60kb).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-11-06 01:59

Martin wrote:

> Jeg har erfaret at det er ca. hver 4. eller 5. gang der er problemer,
> og de mails der sendes er med en PDF fil i (~60kb).

Så er problemet nok, at der på hans POP3-server 1) er sat en øvre grænse
for, hvor store mails, der kan sendes til modtageren. Det kan være
brugerdefineret eller bestemt af host.

1) POP3 = server for indgående post.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-11-06 22:08

Martin skrev:
> [...]
> holde fast i mit standpunkt - om at PHP mail() sendt med de korrekte
> headers altid kommer frem, når selvfølgelig mailserveren er sat op og

Hmmm - det er et farligt standpunkt - hvilken server har han sin mail
på, og filtrerer denne spam fra, så han de facto ikke ser al sin post
(dvs. kan dine mails ligge i et filter og hygge sig)?

Ellers mener jeg at du primært kan: sende en mail til dig selv før og
efter at du sender til ham. Hvis du får begge mails, er der ret godt
belæg for at antage at serveren i hvert fald _sender_!

En lille, mærkelig detalje, er at hvis din mailadresse er på samme
domæne som serveren, kan det være en ekstra kontrol værd at bruge en
anden - såsom gmail, hotmail eller lignende. Jeg har faktisk været med
til to serveropsætninger hvor kun alt til samme domæne faktisk kom afsted.

(Sørg selvfølgelig for at sikre dig at server og php er sat op så du
checker afsendelsen så meget som muligt).

Bertels forslag er i øvrigt absolut ikke uden bid i...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin

Dato : 08-11-06 20:55

Jesper Brunholm wrote:

> Hmmm - det er et farligt standpunkt - hvilken server har han sin mail
> på, og filtrerer denne spam fra, så han de facto ikke ser al sin post
> (dvs. kan dine mails ligge i et filter og hygge sig)?

Der er intet spamfilter på mail serveren - og modtageren bruger ikke
spamfighter eller lign. i øvrigt bruges der Outlook Express til at læse
filerne.

> Ellers mener jeg at du primært kan: sende en mail til dig selv før og
> efter at du sender til ham. Hvis du får begge mails, er der ret godt
> belæg for at antage at serveren i hvert fald _sender_!

Jeg satte det op igår så der bliver sendt en mail til en mailkonto på
hans domæne som jeg modtager, altså martin@modtagerdomæne.dk som virker
helt fint. Så har jeg også sat en hotmail adresse der også bliver sendt til.

På begge mails har jeg i løbet af idag modtaget 5 mails på begge - og
det har modtageren også. Så idag har alt været iorden. Så må vi se hvad
imorgen bringer :)

> [...]
>
> (Sørg selvfølgelig for at sikre dig at server og php er sat op så du
> checker afsendelsen så meget som muligt).

Server kører upåklageligt, og jeg har kigget mail logfilerne igennem og
alt ser tilsyneladende ud til at være kørt perfekt, også den dag hvor
modtageren havde problemer.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-11-06 18:33

On Tue, 07 Nov 2006 15:31:33 +0100
Martin <maa@scandesigns.dk> wrote:

> [...]
> jeg ville jo gerne kunne bevise min påstand, eller få andet bevist.
>
> Er der nogle der kender en løsning til dette problem, eller har et

hvis brugeren har et lidt kritisk spam filter på hans mail konto og du
bruger php til at afsende mailen, så er det slet ikke usandsynligt at
hans filter fjerner din mail. Filteret kan sagtens sortere mailen fra
allerede på serveren, så det kan være han slet ikke er opmærksom på at
der er et spamfilter på hans konto.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Martin

Dato : 07-11-06 20:05

Kim Schulz wrote:
> [...]
> hans filter fjerner din mail. Filteret kan sagtens sortere mailen fra
> allerede på serveren, så det kan være han slet ikke er opmærksom på at

Det går vel meget an på hvilke headers man sender med.
Nu er det ikke ment som spam, men som sagt en der altid brokker sig over
sine mail ikke kommer.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-11-06 21:07

Martin wrote:

> Det går vel meget an på hvilke headers man sender med.

Jeg tror det afhænger meget af modtagerserveren. Jeg har specielt
dårlige erfaringer med Hotmail og Ofir - selvom headers er korrekte
virker det temmelig tilfældigt om de når igennem til afsenderen.

> Nu er det ikke ment som spam, men som sagt en der altid brokker sig over
> sine mail ikke kommer.

Jeg ville finde ud af, hvor vedkomne hoster sin e-mail og forsøge
administratoren. Hvis der sidder en flink dude i den anden ende, er det
jo ikke utænkeligt, at han kan hjælpe dig med en forklaring ;)

Har du forresten sat den rigtige return path, så e-mails, der bouncer,
kommer tilbage til din adresse?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper H

Dato : 07-11-06 22:43

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> jo ikke utænkeligt, at han kan hjælpe dig med en forklaring ;)
>
> Har du forresten sat den rigtige return path, så e-mails, der bouncer,

Eller den rigtige From-header? Jeg har tit været ude for, at et
serverscript svarer til From i stedet for Reply-To.

Noget helt andet (hvis faglige relevans er tvivlsomt), så kan man da
ved nogle mails i Outlook definere, at man ønsker en kvittering (alm.
mail) tilsendt når modtager har læst mailen. Andre steder synes jeg
at kunne huske, at man også kan bede om andre kvitteringer - er det
noget, der er specifikt for Outlook eller noget der er en del af
standarden for formatteringen af mails? Anyone?

Mvh Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1/
http://www.123hjemmeside.dk/galleri-tili/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-06 00:01

Jesper H skrev:

> [...]
> at kunne huske, at man også kan bede om andre kvitteringer - er det
> noget, der er specifikt for Outlook eller noget der er en del af

Jeg er blevet bedt om at kvittere både i Agent og i Dialog, så
jeg regner med at det er standard. I hvert fald Dialog kan også
bede om kvittering.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 08-11-06 20:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er blevet bedt om at kvittere både i Agent og i Dialog, så
> jeg regner med at det er standard. I hvert fald Dialog kan også
> bede om kvittering.

Men hvad mon den header hedder der bliver sendt med for at kunne gøre dette?

Kan du evt se om der skulle være noget i header på en af dine mails? -
Aner ikke lige hvor man sætter det i Thunderbird, men ja jeg har også
modtaget en mail i thunderbird hvor jeg fik en "modtaget" dippedut, men
den er for længst væk.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-11-06 20:50

Martin skrev:

> Men hvad mon den header hedder der bliver sendt med for at kunne gøre dette?

Det er det jeg har svaret dig på i en anden ende af den her tråd: Se på
http://dk.php.net/mail og søg efter Return Receipt

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-11-06 02:07

Jesper H wrote:

> Noget helt andet (hvis faglige relevans er tvivlsomt), så kan man da
> ved nogle mails i Outlook definere, at man ønsker en kvittering (alm.
> mail) tilsendt når modtager har læst mailen.

Og man kan lige så let konfigurere sit mailprogram til aldrig at sende
kviteringer. Så er Martin lige vidt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 08-11-06 08:35

Nå - der skal vist lige mere beskrivelse til :)

Det er en mail som er hostet hos 123hotel.dk, så hverken Hotmail eller
Ofir, gad slet ikke røre en finger hvis det var hos en af de gratis mail
steder.

Nå der bliver skrevet til vedkomne fra alm. mail, så er der ingen
problemer med at sende/modtage mails på den mailadresse.

Der er både blevet sat en korrekt to, from, reply og error mailadresse,
som alle ryger direkte ind på min maskine.

Fra : bonfils

Dato : 08-11-06 10:16

> [...]

>ville jo gerne kunne bevise min påstand, eller få andet bevist.
>
>Er der nogle der kender en løsning til dette problem, eller har et lille

Tja, der findes en header, der hedder "Return-Receipt-To: "
Men man kan ikke satse på, at den understøttes generelt.
Det, du prøver at gøre, er jo desværre det samme, som alle spammere
hungrer efter...

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-11-06 11:17

bonfils skrev:
> Tja, der findes en header, der hedder "Return-Receipt-To: "
> Men man kan ikke satse på, at den understøttes generelt.

Webmails plejer at ignorere den, og i mange programmer kan man vælge om
man vil sende den receipt som afsenderen har anmodet om, men der er også
en del programmer som i defaultindstilling bare sender en receipt (selv
i disse antispam-tider - jeg er enig i problemet)

"stevenlim at Edinburgh-Consulting dot com" har på
<http://dk.php.net/mail> skrevet lidt intelligent om sagen, som måske
kan være en hjælp?

mvh

Jesper Brunholm