Kalender system i php...
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 01-11-06 19:55

Kære NG...

Jeg skal igang med at lave en kalender til et webprojekt jeg har
gang i. Jeg har aldrig arbejde med kalendere før, og har derfor
brug for lidt hjælp til at komme igang med at kode min kalender.

Jeg har læst i php manualen men kan ikke helt finde ud af hvordan
jeg bruger de forskellige funktioner.

Så hvis der var en venlig sjæl der gad skriv nogle af de
indbygget php funktioner jeg skal bruge samt hvordan jeg bruger
dem, så skulle jeg gerne selv kunne få bikset resten sammen.
Tænker her på funktioner der f.eks. finder hvor mange dage der er
i den pågælende måned osv..

/Jeppe Christensen

ps. Mit webhotel ligger på one.com hvis det skulle hjælpe...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-11-06 22:42

Jeppe Christensen skrev:
> Så hvis der var en venlig sjæl der gad skriv nogle af de
> indbygget php funktioner jeg skal bruge samt hvordan jeg bruger
> dem, så skulle jeg gerne selv kunne få bikset resten sammen.

Jeg regner med, at du bruger en form for SQL-database. Hvis du vil hente
noget fra en bestemt månede i MySQL, så kan du f.eks. bruge DATE_FORMAT,
som der minder meget om date() i PHP.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html

> Tænker her på funktioner der f.eks. finder hvor mange dage der er
> i den pågælende måned osv..

Funktionen date() kan hjælpe dig med en masse af det:
http://dk.php.net/date

Hvis du vil have antal dage på en given dato (altså datoens månede), så
kan du gøre således:
<?
//her sætter vi $time til at være et timestamp, som er lige nu.
$time = time();

//sådan kan du sætte $time til at være en given dato (d. 17. Juni
1985 - min fødselsdag):
$time = mktime(0, 0, 0, 6, 17, 1985);

//returnere antal dage for timestampet.
$days = date("w", $time);
?>

Læs mere om hvordan du laver timestamps med mktime() her:
http://dk.php.net/mktime

Du kan også bruge strtotime(), som der kan lave nogle rigtigt sjove ting
ved hjælp af strenge:
http://dk.php.net/manual/da/function.strtotime.php

Held og lykke med projektet :)

Kasper Johansen

Fra : Jeppe Christensen

Dato : 02-11-06 22:34

> [...]
> $time = time();
>
> //sådan kan du sætte $time til at være en given dato (d. 17. Juni

Mange tak for hjælpen Kaspar. Har prøvet at lege lidt med det men kom ud for
noget lidt besynderligt:

$time = time();

$time = mktime(0, 0, 0, 2, 0, 2006);

$days = date("t", $time);

echo $days;

Skulle gerne give antal dage i februar (som er 28), men skriver istedet for
31?

/Jeppe Christensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-11-06 22:52

On 02 Nov 2006 21:34:27 GMT, Jeppe Christensen
<mr.puityNOSPAM@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>echo $days;
>
>Skulle gerne give antal dage i februar (som er 28), men skriver istedet for

Du får timestamp for den 0. februar.

Den 0. februar er lig med 31. januar. Og der er 31 dage i januar.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kasper Johansen

Dato : 03-11-06 11:34

Peter Brodersen skrev:
> Du får timestamp for den 0. februar.
> Den 0. februar er lig med 31. januar. Og der er 31 dage i januar.

Lige for at hjælpe lidt mere, så kan du altid udskrive dit timestamp for
den givne dato med følgende:
<?
echo date("d/m Y - H:i", $time);
?>

Så kan du se, hvilken dato som timestampet står for.

mktime() er faktisk ret smart. Hvis du f.eks. prøver at skrive den 32.
januar, så vil timestampet automatisk blive sat til d. 1. februar (den
"korrekte" 32. januar).

Kasper Johansen