Adresseliste i PHP og/eller MySQL
Fra : Lars Grau

Dato : 28-10-06 14:10

Hej NG

Jeg er ved at lave en hjemmeside til den lokale borgerforening, og der vil
vi gerne have en Adresseliste, hvor folk selv kan skrive sig ind i så jeg
slipper for selv at side og skrive det ind i en tabel. Findes der er PHP
script med en MySQL database eller skal man selv til at lave den, det sidste
håber jeg ikke, da jeg ikke er hård til PHP.

Det skal være sådan at listen er offenlig.

Håber der er en som vil hjælpe mig. det skal ligge her www.hammernyt.dk
under private

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Dan Storm

Dato : 28-10-06 15:53

Lars Grau skrev:
> [...]
> script med en MySQL database eller skal man selv til at lave den, det sidste
> håber jeg ikke, da jeg ikke er hård til PHP.

Selve konceptet i en 'telefonbog' er ikke så besværligt.
Du skal lave en tabel (adresseliste):
CREATE TABLE `adresseliste` (
`id` TINYINT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`navn` VARCHAR( 100 ) NOT NULL ,
`adresse` VARCHAR( 100 ) NOT NULL ,
`by` VARCHAR( 100 ) NOT NULL ,
`email` VARCHAR( 100 ) NOT NULL ,
`hjemmeside` VARCHAR( 100 ) NOT NULL ,
`beskrivelse` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `id` )
);

ovenstående er kun en hurtig lavet liste og kan naturligvis gøres mere
venlig at arbejde med.

Nu ved jeg ikke hvad dit niveau i PHP er på, når du skriver du ikke er
'hård' til PHP, men går ud fra du har en vis kendskab til det.

Gennemgå de sædvanlige kontroller i de forskellige posts (uønsket kode,
sql injection og sådan noget) og sæt så variablerne ind i SQL databasen:

mysql_query("INSERT INTO adresseliste (navn, adresse, by, email,
hjemmeside, beskrivelse) VALUES ('".$navn."', '".$adresse."', '".$by."',
'".$email."', '".$hjemmeside."', '".$beskrivelse."')") or
die(mysql_error());

> Det skal være sådan at listen er offenlig.
Tænk på email-høstere? Skal de have fri adgang til folks emails så de
kan bombarderes med spam?

> Håber der er en som vil hjælpe mig. det skal ligge her www.hammernyt.dk
> under private
Prøv dig lidt frem og så vend tilbage når du sidder fast....

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-10-06 16:01

On Sat, 28 Oct 2006 16:52:34 +0200
Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote:

> Selve konceptet i en 'telefonbog' er ikke så besværligt.
> Du skal lave en tabel (adresseliste):
> CREATE TABLE `adresseliste` (
> `id` TINYINT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT ,

Du ønsker ikke plads til mere end 255 adresser? mig bekendt så er en
tinyint (som forøvrigt er mysql specifik) 0-255 og hvis du så skriver
tinyint(10) ja så zeropadder den bare op til ti tegn.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-10-06 18:44

On Sat, 28 Oct 2006 17:00:43 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Du ønsker ikke plads til mere end 255 adresser? mig bekendt så er en
>tinyint (som forøvrigt er mysql specifik) 0-255 og hvis du så skriver
>tinyint(10) ja så zeropadder den bare op til ti tegn.

Da tinyint'en ikke er unsigned, kan den være mellem -128 og 127.
Sætter man ikke en startværdi, vil man kun kunne have 127 autoindsatte
rækker - ekstra indsatte rækker derefter vil ligeledes blive sat til
værdien 127 for id, hvilket vil give en tilhørende fejl
("Duplicate entry '127' for key 1")

Om grænsen mellem lokal eller ej ligger et sted mellem 127 og 255, vil
jeg til gengæld ikke forholde mig til

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Tine Müller

Dato : 29-10-06 15:16

"Lars Grau" skrev
> [...]
> sidste
> håber jeg ikke, da jeg ikke er hård til PHP.
>
> Det skal være sådan at listen er offenlig.

Hej Lars

Jeg er selv nybegynder, men måske kan du have glæde at disse tutorials
http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/phpmysql/1 og
http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/php

--
KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Lars Grau

Dato : 29-10-06 17:32

Hej Ng

Det her fatter jeg ikke en skid af, skal man gemme det i flere filer eller
hva faden skal man. Hvor er der ikke nogen som laver en hjemmeside som
forklare det helt fra bunden af, i en meget simpel måde, og på DANSK, det
kan da ikke være så svært for alle jer nørder at lave sådan en side kan det
???? så alle vi som ikke bruger hele vores liv på det også lkan forstå det
??

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Dan Storm

Dato : 29-10-06 18:10

Lars Grau skrev:
> [...]
> ???? så alle vi som ikke bruger hele vores liv på det også lkan forstå det

Det var da egentlig en træls og nedladende tone at komme med?

Med den indstilling hører dit oprindelige indlæg vist til i
dk.opslag.stillinger

Grunden til det til tider kan være lidt svært at finde en god
begynderguide er baggrunden for hvorfor man vil lære det og samtidig
kunne udfylde det behov begynderen har.

Hvis du er på det absolutte begynder stadie, er <url:
http://faq.php.dk/index.php/Absolut_begynder_information> et udmærket
sted at starte - men der er meget lang vej fra dette niveau til det at
kunne løse den opgave fra bunden selv.

Men, når nu alle vi 'nørder' alligevel ikke bruger vores liv på andet,
tror jeg ikke du skal regne med at få løst opgaven gratis herfra.

God fornøjelse.

- Så vigtig er du heller ikke!