Åbne mappe i en dialog
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-06 00:09

Hej alle

I PHP kan man lave en formular hvor man kan åbne en filoversigt i
et vindue og så vælge fil derfra. Man kan ikke åbne en mappe, men
det har jeg brug for.

Det skal bruges til at man kan vælge en mappe og så få overført
alle filer deri.

Findes den funktionalitet i PHP?

--
Bertel

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-06 06:22

On Wed, 25 Oct 2006 01:08:43 +0200
Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> det har jeg brug for.
>
> Det skal bruges til at man kan vælge en mappe og så få overført

nej, men den kan måske skabes ved at bruge ftp funktionaliteten i php.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 25-10-06 14:21

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle
>
> I PHP kan man lave en formular hvor man kan åbne en filoversigt i
> et vindue og så vælge fil derfra. Man kan ikke åbne en mappe, men
> det har jeg brug for.

Det er som sådan egentligt ikke et php-spørgsmål, mere et
html-spørgsmål, men svaret er det samme; Nej, der findes ikke nogen
<input type="directory" ..> så du bliver nødt til at overføre filerne en
ad gangen, eller evt. zippe dem og så pakke zippen op via dit script og
pakke ud (kræver så til gengæld at zziplib er compilet ind i php).

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://gorilla.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-06 14:56

Nezar Nielsen skrev:

> [...]
> html-spørgsmål, men svaret er det samme; Nej, der findes ikke nogen
> <input type="directory" ..> så du bliver nødt til at overføre filerne en

Jeg kan (sikkert) godt hitte ud af at overføre filerne. Det er
mere et spørgsmål om hvordan brugeren let kan angive en mappe.
Kan det kun gøres ved at skrive navnet selv?

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-10-06 16:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kan (sikkert) godt hitte ud af at overføre filerne. Det er
> mere et spørgsmål om hvordan brugeren let kan angive en mappe.

Jeg kender ikke til nogen services hvor man kan uploade en hel mappe
uden at det foregår med en java-applet, som arbejder udenom
http-protokollen.

Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre at uploade mere end en fil ad
gangen med http protokollen, og det faktum at fx. Gmail stadig kun
tillader upload af enkeltfiler siger mig umiddelbart at der skal ganske
avanceret brug af scripting til for at omgå den begrænsning.

> Kan det kun gøres ved at skrive navnet selv?

_Det_ lyder umiddelbart som jeg har misforstået dit spørgsmål helt - kan
du uddybe problemet hvis ikke ovenstående svar ser relevant ud?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-06 18:44

Jesper Brunholm skrev:

> _Det_ lyder umiddelbart som jeg har misforstået dit spørgsmål helt - kan
> du uddybe problemet hvis ikke ovenstående svar ser relevant ud?

Jeg er ved at skrive et FTP-program i PHP. Grunden er at der kun
er ét masterkodeord på alle mine og mine døtres domæner (på samme
webhotel), og det vil jeg ikke udlevere. Derfor laver jeg et
program til dem hvor jeg kan begrænse rettighederne.

Nu har jeg lige lavet et skærmbillede:

   http://temp.lundhansen.dk/ftp-test.jpg

I øjeblikket kan man vælge en fil ved at klikke på "Vælg" og
bruge det vindue der åbnes. Jeg ville gerne have noget lignende
hvor man vil kunne vælge en mappe.

Det er brugervenligheden jeg er ude efter. Jeg skal nok hitte ud
af at få flyttet filerne - på en gang eller en ad gangen, det er
ligegyldigt (brugeren mærker ingen forskel).

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-10-06 20:30

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> webhotel), og det vil jeg ikke udlevere. Derfor laver jeg et
> program til dem hvor jeg kan begrænse rettighederne.

Det lyder fornuftigt.

> [...]
>
> I øjeblikket kan man vælge en fil ved at klikke på "Vælg" og
> bruge det vindue der åbnes. Jeg ville gerne have noget lignende

Hmm - ja. Problemet er, at du ikke har rettigheder til at læse brugerens
harddisk, så du kan ikke aflæse navnene på de filer som du skal have ind
i din $_FILES variabel.

Du kan godt uploade flere filer på en gang, men brugeren skal vælge
filnavne et af gangen så vidt jeg ved - netop fordi listen af filer som
skal uploades kun kan ses clientside, hvor PHP (som bekendt) er næsten
magtesløst.

Hvis du kunne nå til at aflæse flere filnavne på en gang, kunne du
sikkert også auto-vælge alt i en mappe, og så var du der.

Jeg har Googlet lidt på sagen (da det er en mur jeg selv gerne har
villet over flere gange ).

Som Kim S skrev (men jeg ved ikke om der er noget om snakken, og om du
har det til rådighed) - hvad med PHP FTP functions?
<http://www.google.com/search?q=PHP+FTP+function+upload+directory>

Ellers er mine bud:

<http://upload.thinfile.com/upload/thin.php> er java-applet-baseret, så
vidt jeg ved kan det også gøres med Flash. Begge dele burde være
indenfor din rækkevidde for at få brugeren til at acceptere det i det
aktuelle tilfælde, så det er vel nærmest et spørgsmål om at finde et
modul du kan flette ind i det eksisterende?

En del (veldokumenterede) java-løsninger:
<http://sourceforge.net/search/?words=upload&type_of_search=soft&words=java+upload&Search=Search>

Der ser ud til at være en Flash løsning her:
<http://blog.oinam.com/archives/2005/08/flash-8-file-upload-download/> -
og knap så lovende, men måske et brugbart bidrag:
<http://previous.emllabs.com/article.php?articleId=121>

Om PHP og multi-file-upload:
<http://dk.php.net/features.file-upload> og
<http://dk.php.net/manual/en/features.file-upload.multiple.php> har du
sikkert set?

Til gengæld er det meget muligt at du kan få noget ud af
<http://the-stickman.com/web-development/javascript/upload-multiple-files-with-a-single-file-element/>
- hvis du ikke går på en java-applet eller flash løsning. Det er ikke en
løsning på dit problem, men det kan øge brugervenligheden i
vælg-en-fil-ad-gangen løsningen væsentligt.

Jeg har brugt
<http://www.google.com/search?q=php+select+multiple+files+for+upload> og
<http://www.google.com/search?q=php+directory+upload>

Jeg håber det kan bruges, og at du vil gi et pip her bagefter på om det
lykkedes

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-10-06 21:21

On Wed, 25 Oct 2006 19:43:46 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>I øjeblikket kan man vælge en fil ved at klikke på "Vælg" og
>bruge det vindue der åbnes. Jeg ville gerne have noget lignende
>hvor man vil kunne vælge en mappe.

Det kan man ikke via den typiske HTML-input-file-formular.
Dialogboksen er uden for PHPs kontrol.

Man kan rigtigt nok uploade flere filer, men det kræver i praksis
selvstændige formularer.

Hvis der er tale om faste brugere, så er en mulighed at finde et
stykke java, der kan lave en brugergrænseflade til brugeren, hvor
brugeren kan browse rundt på sin egen computer. Java-applet'en sørger
så ganske enkelt bare for at submitte alle filer (fx til et
php-script). Det vil dog typisk give nogle Java-advarselsbokse, idet
det normalt ikke er tilladt for java-applets at tilgå filer på
brugerens computer uden videre. Men det kan de faste brugere måske
leve med.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet