Checkbox variabel problem
Fra : Tina Holt

Dato : 23-10-06 10:40

Mit problem er, at der via nogle checkbox'e skal smides noget
data i databasen. Er checkboxen IKKE checket skal der smides 'N'
ned, er den checket skal der smides 'J' ned, men lige nu får jeg
'J' lige meget om den er checket eller ej - hvor er problemet?

$abs="N";
if($_POST[ABS]=="on");
{
$abs="J";
}

$asr="N";
if($_POST[ASR]=="on");
{
$asr="J";
}

$fodstotter="N";
if($_POST[Fodstotter]=="on");
{
$fodstotter="J";
}

$koleskab="N";
if($_POST[Koleskab]=="on");
{
$koleskab="J";
}

if($_POST[opret])
{
$result=mysql_query("INSERT INTO Specs
(Specs_id,ABS,ASR,Fodstotter,Koleskab)
values('','".$abs."','".$asr."','".$fodstotter."','".$koleskab."'
)");
if(!$result)
{
print "Error opret";
}
}//end if

?>

<form method='post' title='Opret'
action="<?=$_SERVER[PHP_SELF]?>" name='opret' id='opret'>
ABS:
<input type="checkbox" name="ABS" />
ASR:
<input type="checkbox" name="ASR" />
Fodstøtter:
<input type="checkbox" name="Fodstotter"
/>
Køleskab:
<input type="checkbox" name="Koleskab" />
<input type='submit' name='opret' id='opret'
value='Opret Bus' title="Opret Bus" OnClick
="this.form.submit();" />
</form>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-10-06 11:22

Tina Holt skrev:
> [...]
> ned, er den checket skal der smides 'J' ned, men lige nu får jeg
> 'J' lige meget om den er checket eller ej - hvor er problemet?

sikkert at fx $_POST['ABS'] indeholder noget andet end on/off.

Check indholdet af dit POST array med

echo '<pre>';
print_r($_POST);
echo '</pre>';

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-06 11:29

Tina Holt skrev:

> [...]
> ned, er den checket skal der smides 'J' ned, men lige nu får jeg
> 'J' lige meget om den er checket eller ej - hvor er problemet?

Et semikolon lukker en løkke (i bred forstand). Det betyder at
din if bliver afsluttet inden den har nogen effekt.

Betegnelsen inden i [] skal i anførselstegn.

Derudover tror jeg ikke at en checkbox bliver sat til "on". Jeg
tjekker selv kun på om den overhovedet er sat.

Du skal altså skrive:

$abs="N";
if (isset($_POST['ABS'])) { $abs="J"; }

Hvis der kun er ét statement der skal udføres i en blok, kan man
undvære {}. Nogle vil også foretrække at man bruger else i stedet
for altid at sætte variablen til "N". Begge dele er et spørgsmål
om smag.

if (isset($_POST['ABS'])) $abs="J";
else $abs="N";

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 23-10-06 12:35

> [...]
> undvære {}. Nogle vil også foretrække at man bruger else i stedet
> for altid at sætte variablen til "N". Begge dele er et spørgsmål

Eller kort og koncist:

$abs=isset($_POST['ABS'])?"J":"N";

Leif

Fra : Allan Kok

Dato : 24-10-06 06:44

"Tina Holt" <iamkejejNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned, er den checket skal der smides 'J' ned, men lige nu får jeg
> 'J' lige meget om den er checket eller ej - hvor er problemet?

<snip>
Det er fordi PHP ved jo ikke hvad værdi checkboxen får!
Jeg bruger som følger:
if (isset($_REQUEST["ABS"]) && ($_REQUEST["ABS"] == "on")) $abs = "J";
else $abs = "N";

> <input type="checkbox" name="ABS" />

Jeg fortæller også hvad værdi checkboxen skal have hvis den er checked
<input type="checkbox" name="ABS" value="on" />

mvh
Allan