Decimaler i tabel ?
Fra : Is

Dato : 25-11-06 19:40

Hej

Jeg henter data fra en forespørgsel i access, og hvis jeg åbner denne qry,
så er der 2 decimaler, men når jeg prøver at vise dem via en asp fil i en
taben, så fjernes for værdien unødvendige decimaler.

hvordan tvinger jeg den til at vise decimalerne, også hvis de er 0 ???

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 22:10

> [...]
> taben, så fjernes for værdien unødvendige decimaler.
>
> hvordan tvinger jeg den til at vise decimalerne, også hvis de er 0 ???

Med denne funktion:

Function VisPris(Tal As String) As String
'-----------------------------
'
' f. eks: Pris = VisPris(23.856)
'-----------------------------
Dim intKommapos As Integer
Dim strHeltal As String, strDecimal As String
Dim arrTal
' Find en kommapos i strengen
intKommapos = InStr(Tal, ",")
'Hvis der ikke er noget komma
If intKommapos = 0 Then
Tal = Tal & ",00"
End If
'Hvis der er et komma
If intKommapos > 0 Then
arrTal = Split(Tal, ",")
' så split op i to dele
strHeltal = arrTal(0) & ","
strDecimal = Left(arrTal(1) & strDecimal & "0", 2)
' og saml det igen
Tal = strHeltal & strDecimal
End If
VisPris = Tal
End Function

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Is

Dato : 25-11-06 22:52

"Tom Jensen" <noone> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dim intKommapos As Integer
> Dim strHeltal As String, strDecimal As String
> Dim arrTal
> ' Find en kommapos i strengen
> intKommapos = InStr(Tal, ",")
> 'Hvis der ikke er noget komma
> If intKommapos = 0 Then
> Tal = Tal & ",00"
> End If
> 'Hvis der er et komma
> If intKommapos > 0 Then
> arrTal = Split(Tal, ",")
> ' så split op i to dele
> strHeltal = arrTal(0) & ","
> strDecimal = Left(arrTal(1) & strDecimal & "0", 2)

Tak, det ser spændende ud - den driller mig dog lidt

jeg har det der skal undersøges her:
data.Fields ("Resultat")

Hvor skal jeg indsætte det ???

Er det her: intKommapos = InStr(Tal, ",")
så hvordan??

Det er vel ikke nødvendigt at indsætte det som en function ? Koden kan vel
også indsættes i den tabel hvor data skal tjekkes for decimaler ??

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 18:29

> Hvor skal jeg indsætte det ???

VisPris(data.Fields ("Resultat"))

Er det i en .asp side du bruger det ?? Jeg er lige med på
hvad data.fields er for noget.

> Det er vel ikke nødvendigt at indsætte det som en function ? Koden kan vel
> også indsættes i den tabel hvor data skal tjekkes for decimaler ??

Du kan betragte funktionen som et filter, enten sender du data en tur
igennem
filteret inden du lægger dem i tabellen eller osse sender du data igennem
filteret
inden du præsenterer det for brugerne.
Funktionen kan med stort held indsættes på en speciel side og så kan du lave
et include på hver side der får brug for funktionen.

Fra : Is

Dato : 26-11-06 18:46

> [...]
lave
> et include på hver side der får brug for funktionen.

Jeg trode funktionen skulle være i "tabellen" og ikke kunne køre alle
poster igennem i "data" først.

skal den så være mellem en
While NOT data.EOF
og
data.MoveNext
Wend

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 26-11-06 18:54

"Tom Jensen" <noone> skrev i en meddelelse

> VisPris(data.Fields ("Resultat"))
>
> Er det i en .asp side du bruger det ?? Jeg er lige med på
> hvad data.fields er for noget.

Ja det er

Jeg henter indholdet fra en forespørgsel (access) og sætter ind sådan:

data.Open "SELECT * FROM qryResultater WHERE klasse = 'b' ORDER BY resultat
DESC" , strConnect

"Resultat" er så en række i en tabel(access)

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 26-11-06 20:27

Hej

Har rodet lidt med den Tom sendte.

Har ændtet lidt, lagt den i en fil og kaldt den decimal2.inc

Den kalder jeg så i tabellen når data lægges i denne.

Men noget går galt !! hvis der kun er 1 decimal, så tages første decimal
tallet før, og sættes som decimal nr 2
Første decimal er ok.

lidt eksempel

er vises
98, 98,00
95,25 95,25
95,2 95,22
90,7 90,72
90,4 90,47

Er det nogle Dim der skal tømmes ???

Koden ser sådan ud nu:

Dim intKommapos
Dim strHeltal, strDecimal
Dim arrTal
Dim Tal

Tal = data.Fields ("Resultat")

[...]

Resultat = Tal

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 22:00

Funktionen er placeret i filen funktioner.asp som ligger i mappen inc
Function RetPris(Tal)
Dim intKommapos, strHeltal, strDecimal, arrTal
[...]
RetPris = Tal
end function

Test af funktion
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<% ' Rettet 26-11-2006
Option Explicit
Response.Expires = 0
Session.LCID=1030
%>
<!-- Funktioner -->
<!--#include file="inc/funktioner.asp" -->
<%
response.write "" & retpris(98.) & "<br>"
response.write "" & retpris(98.25) & "<br>"
response.write "" & retpris(95.2) & "<br>"
response.write "" & retpris(90.7) & "<br>"
response.write "" & retpris(90.4) & "<br>"
%>

Resultat på skærm
**************************************
98,00
98,25
95,20
90,70
90,40

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 22:18

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taben, så fjernes for værdien unødvendige decimaler.
>
> hvordan tvinger jeg den til at vise decimalerne, også hvis de er 0 ???

FormatNumber(ditfelt,2) kan vist gøre det...
Bjarne

Fra : Is

Dato : 25-11-06 23:01

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev i en meddelelse

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> FormatNumber(ditfelt,2) kan vist gøre det...
> Bjarne

Hvor skal det indsættes?

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 21:56

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev

> Hvor skal det indsættes?

<%Response.Write "<td>" & FormatNumber(ditfelt(eks: RS("Pris")),2) & </td>%>

Bjarne

Fra : Is

Dato : 27-11-06 23:50

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev i en meddelelse

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev

> <%Response.Write "<td>" & FormatNumber(ditfelt(eks: RS("Pris")),2) &
>
> Bjarne

umiddelbart ser den jo nemmere ud en den Tom sendte - men jeg kan ikke få
den til at virke

Jeg har denne:

den sætter ind, men ikke altid 2 decimaler, hvordan vil du flette din
formatering ind ???

Du skriver "<%Response.Write" før "<td>"

Hvorfor det ?? Skriver du i hele rækken i tabellen med en gang
"Response.Write" ??

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 17:49

> [...]
> "</td>"%>
>>
> umiddelbart ser den jo nemmere ud en den Tom sendte - men jeg kan ikke få

Sådan kan det også skrives...

> den sætter ind, men ikke altid 2 decimaler, hvordan vil du flette din
> formatering ind ???

Du kan - hvis det er kr. det handler om - også bruge FormatCurrency...

> Du skriver "<%Response.Write" før "<td>"
> Hvorfor det ?? Skriver du i hele rækken i tabellen med en gang
> "Response.Write" ??

Det kan gøres på begge måder...

Bjarne

Fra : Is

Dato : 28-11-06 19:13

> Sådan kan det også skrives...

> Du kan - hvis det er kr. det handler om - også bruge FormatCurrency...

Så virker det !!!

Tak for hjælpen.

Erik Isager