billede upload
Fra : bo

Dato : 25-11-06 07:31

Her kommer et meget langt indlæg - håber det er ok:
Jeg roder med at få billeder uploadet på min nyhedes side.

Til det bruger jeg en upload side, en side med scrolbar til at
hente billederne i mappen "billeder" en database til at lægge
link til billederne, men når jeg sender billledet til databasen
oprettes en ny linje i tabellen men navnet på filen (billedet)
kommer ikke med og dermed kan jeg ikke hente det.
Tabelen i databasen er oprettet som tekst og der vises ingen fejl
når der sendes til databasen.

Upload siden:
<%

Const adOpenKeyset = 1
Const adLockOptimistic = 3

Conn.Open "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={Microsoft Access Driver
(*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db1.mdb") & ";UID=admin;PWD=;"

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select * From billeder"
rs.Open strSQL, Conn, adOpenKeyset, adLockOptimistic

rs.AddNew
rs("billeder") = Request.form("billeder")

rs.Update

rs.Close
Set rs = Nothing

Conn.Close
set Conn = Nothing
response.redirect ("a.asp")
%>

Siden med scrolbaren:

<form method="POST" class="css" action="oprat_besked.asp">
<%
Response.Write "<select name=billede size=1>"

InputPath = Server.MapPath("./") & "/billeder"
Set objFileSys =
Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set objFolder = objFileSys.GetFolder(InputPath)

Set objFiles = objFolder.Files

For Each File in objFiles
Response.Write "<option value=" & File.Name & ">"
& File.Name & "</option>"
Next

Response.Write "</select>"

Set objFiles = Nothing
Set objFolder = Nothing

Set objFileSys = Nothing

%><p><type="text" name="billeder" size="20"></p><input
type="submit">

Håber nogen kan se fejlen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-06 11:31

bo skrev:

> Her kommer et meget langt indlæg - håber det er ok:

Helt fint.

[upload]

> strSQL = "Select * From billeder"

Der er ingen grund til at åbne hele tabellen for at tilføje en ny
post. Normalt bruger man en INSERT-forespørgsel, men hvis du vil
anvende en cursor, bør du undlade at hente poster ved at sætte en
passende where-betingelse (fx SELECT * FROM billeder WHERE 1 = 2)

> rs.AddNew
> rs("billeder") = Request.form("billeder")

Hvad har du i feltet billeder på formen? Er det et input-felt med
filnavnet eller et filuploadfelt?

> response.redirect ("a.asp")

Omdirigering besværliggør fejlfindingen. Udkommenter
response.redirect-linjer hvis du er i tvivl om der opstår fejl på
siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : bo

Dato : 25-11-06 13:58

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> anvende en cursor, bør du undlade at hente poster ved at sætte en
> passende where-betingelse (fx SELECT * FROM billeder WHERE 1 = 2)
Men kan den bruges som den er?

> Hvad har du i feltet billeder på formen? Er det et input-felt med
> filnavnet eller et filuploadfelt?
Jeg har en dropdown med file navn.

> Omdirigering besværliggør fejlfindingen. Udkommenter
> response.redirect-linjer hvis du er i tvivl om der opstår fejl på
> siden.

Har fjenet den, men der kommer ingen fejl meddelse.

Fra : bo

Dato : 25-11-06 14:04

bo wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jens GyldenkærneClausen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
Ps. Hvis du vil kan de se hvad der sker her

http://www.fodboldinfo.dk/prove1/a.asp

http://www.fodboldinfo.dk/prove1/b.asp

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 21:26

"bo" <bobo@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
> Ps. Hvis du vil kan de se hvad der sker her
>
> http://www.fodboldinfo.dk/prove1/a.asp

Tjae.
Kildekoden på ovenstående er bl.a.:

Efter min erfaring er det en meget dårlig ide at bruge FrontPage til
udvikling af ASP kode. Den er kendt for at ødelægge ASP tags, og i stedet
tilføje underlige Bill Gates markeringer i stedet. Ikke at jeg har noget
specielt imod FrontPage. Den egner sig bare ikke til ASP.

Og videre:

<form method="POST" class="css" action="oprat_besked.asp">

class? Den kender jeg ikke.

Og videre:

osv...

Jeg vil klart anbefale at bruge plinger omkring navne og værdier:
Her tror jeg fejlen kommer. Du skriver i en tidligere post:
Din Select er navngivet "billede", din modtagende side forventer "billeder"

Og videre:

<type="text" name="billeder" size="20">

Ovenstående linie er ikke noget Form-felt. Fjern den fra din kode.

/Erling

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-06 08:48

Erling skrev:

> <form method="POST" class="css"
> action="oprat_besked.asp">
>
> class? Den kender jeg ikke.

Det er mærkeligt - class er ellers en af de mest almindelige
attributter i html-standarden. Sammen med id findes den til
praktisk taget alle html-elementer, og den bruges i udstrakt grad
til at lægge css-kode på html-elementer.

> Jeg vil klart anbefale at bruge plinger omkring navne og
> værdier: F.eks. <select name='billede' size='1'><option
> value='1.jpg'>1.jpg</option>

Det er ganske rigtigt en god ide at bruge anførselstegn om
attributværdier. Det er underordnet om man bruger
enkeltanførselstegn (<p class='foo'>) eller dobbeltanførselstegn
(<p class="bar">), men de skal selvfølgelig være parvis ens.

> <type="text" name="billeder" size="20">
>
> Ovenstående linie er ikke noget Form-felt. Fjern den fra din
> kode.

Hvis det er meningen at der skal være et tekstfelt, er det nok
bedre at rette til følgende:

<input type="text" name="billeder" size="20">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 00:40

> [...]
> praktisk taget alle html-elementer, og den bruges i udstrakt grad
> til at lægge css-kode på html-elementer.

Nu var det mere placeringen i form definitionen jeg ikke var stødt på før.
I øvrigt må jeg med skam indrømme at jeg bruger CSS alt for lidt.
Jeg tror egentlig jeg er mere funktions-orienteret end design-ditto

> [...]
> enkeltanførselstegn (<p class='foo'>) eller dobbeltanførselstegn
> (<p class="bar">), men de skal selvfølgelig være parvis ens.

Enig. Jeg har bare vænnet mig til altid at bruge enkeltanførselstegn. Så
undgår man fejlen med dobbeltanførselstegn inden i asp-koden.
F.eks
<% response.write "<p class="foo">" %>
Jeg er ret sikker på ovenstående vil fejle. Dog længe siden jeg har prøvet.

> Hvis det er meningen at der skal være et tekstfelt, er det nok
> bedre at rette til følgende:
>
> <input type="text" name="billeder" size="20">

Som jeg ser det overlapper hans Select bare dette input felt.
Derfor forslaget om at rette navnet til på select feltet, og slette det
ufuldstændige input felt.
Det kan selvfølgelig også gøres omvendt.

/Erling

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-06 09:52

Erling skrev:

[om <form class=...>]

> Nu var det mere placeringen i form definitionen jeg ikke var
> stødt på før.

Det er måske heller ikke det mest almindelige sted at anvende
klasser, men de kan i princippet anvendes på alle normale html-
elementer.

> <% response.write "<p class="foo">" %>
> Jeg er ret sikker på ovenstående vil fejle.

Det er også korrekt. Det er dog let at escape anførselstegnet så
det ikke fejler:

<% response.write "<p class=""foo"">" %>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen