bogstaver og tal ??
Fra : Lars

Dato : 18-11-06 21:26

Hej

Hvordan "ser" man forskel på bogstaver og tal i et indtastet tekst
felt...

Jeg ønsker at checke en mail adresse foran @

jeg vil checke om der står abc123 foran @
Altså, jeg vil se om de 3 første er bogstaver og de 3 næste er tal.

mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 23:14

Hej Lars

Prøv at kigge på MID funktionen (som kan pille en bid ud af en tekststreng),
og IsNumeric() funktionen, som kan fortælle om en tekst kan fortolkes som
tal.

http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp

Venligste hilsener - Jakob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-06 23:21

Lars skrev:

> Altså, jeg vil se om de 3 første er bogstaver og de 3 næste er
> tal.

Regex er din ven.

3 bogstaver efterfulgt af 3 tal efterfulgt af et snabel-a kan
matches med følgende regex:

   \b[a-zA-Z]{3}\d{3}@

(word boundary + 3 bogstaver fra a-z + 3 digits + @)

Hvis du skal matche hele strengen, og tjekke for et domæne efter
@'et, kan du bruge følgende:

   ^[a-zA-Z]{3}\d{3}@[A-Z0-9.-]+\.[A-Z]{2,4}$

Anvendt kan det fx se ud som følger:

   Function TjekMail(mailadresse)
       Dim rgx
       Set rgx = New RegExp
       rgx.Pattern = _
        "^[a-zA-Z]{3}\d{3}@[A-Z0-9.-]+\.[A-Z]{2,4}$"
       rgx.IgnoreCase = True
       TjekMail = rgx.Test(mailadresse)
   End Function

Du kan afprøve funktionen - og en javascriptvariant - på siden her:
<http://gyros.dk/usenet/asp/regex_mail.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-11-06 09:26

Lars skrev:

> 1000 tak for hjælpen...

Hvem takker du og hvad takker du for? Læs venligst min signatur.

> Men den siger falsk selv om jeg skriver "abc123"

Hvis det drejer sig om det regex jeg lavede for at tjekke
mailadresser der starter med tre bogstaver og tre tal, så kigger
det også efter et @.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars