SQL med dato i kalender?
Fra : Christian Kragh

Dato : 18-11-06 00:34

Hej.

Jeg har følgende data i en database.

id
2

title
Test af kalender

cat
Test kategori

start
29-11-2006 00:55:58

end
29-11-2006 11:25:33

content
"Test af kalender funktionen"

Når jeg så prøver at spørge efter om en aktuel dato er større
eller lig med den aktuelle dag i kalenderen opstår der en fejl.

Jeg har prøvet med følgende sql sætning.

SELECT tblcalendar.title FROM tblcalendar WHERE
(((tblcalendar.end)<#" & qStartDate & "#) AND
((tblcalendar.start)>#" & qEndDate & "#))

qStartDate og qEndDate er gyldige datoer.
qStartDate har værdien for de enkelte dage under gennemløbet og
qEndDate har ligeledes en gyldig værdi for de enkelte dage i
genemløbet.

Jeg har lagt siden på www.ckweb.dk/system/test

Her viser den også de enkelte sql sætninger med et index nummer
foran samt titlen fra databasen hvis der er resultat.

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg kommer over denne
forbistrede dato fejl?

Christian Kragh

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-06 14:06

Christian Kragh skrev:

> Når jeg så prøver at spørge efter om en aktuel dato er større
> eller lig med den aktuelle dag i kalenderen opstår der en fejl.

Højst sandsynligt fordi databasen fortolker din datoværdi
anderledes end du selv gør (4/3/2005 kan både læses som 4. marts og
3. april).

Den gyldne regel når man arbejder med datoer er at undgå
strengrepræsentationer længst muligt. Hvis du i stedet for at
angive datoerne med tekststrenge benytter datofunktioner, slipper
du for en del forvekslingsmuligheder.

Se evt. artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>.

En anden mulighed er at bruge iso-formaterede datoer (yyyy-mm-dd) -
de kan ikke fejllæses.
--
Jens Gyldenkærne Clausen