Nybegynder hjælp accesdatabase og b-one
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-11-06 12:18

Hejsa NG

ja jeg er helt ny med asp script.
har kikket på html.dk
og har prøvet deres lektion.
jeg er nået til den første og så går det galt.
jeg har lagt databasen ind på min www siden.
som jeg har hos b-one, og de har ikke acces men SQL.

men jeg har skrivet dette i min asp.
:
<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/database.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from personer"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write rs("Fornavn") & "<br>"

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
side og har kikket på det, men kan ikke hitte ud af det som der stå::<%Dim
objConnDim objRSSet objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")Set
objConn =
Server.CreateObject("ADODB.Connection")objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;"_&"DATABASE=[DATABASE_NAME];UID=[DATABASE_NAME];PWD=[MySQL-PWD];"objConn.OpenobjRS.Open
"[PASTE-QUERY-HERE]", objConn, 3,3objRS.CloseSet objRS =
NothingobjConn.CloseSet objConn = Nothing%> :og her ligner jeg et stort
spørglsmål tegn.hvor skal det skrives ind i script ??og skal jeg slette nået
af det andet script og indsætte det her.og hvad skal jeg rette i det her nye
script ??håber at i kan hjælpe migThomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-11-06 12:35

Thomas Pedersen skrev:

> jeg har lagt databasen ind på min www siden.
> som jeg har hos b-one,

One.com (B-one) understøtter ikke Access-baser

<https://www.one.com/static/support-faq.do?category=asp&number=2>

De bruger linux/unix-servere til webhotellerne, og her kan man ikke
køre Access.

Som beskrevet på supportsiden kan man benytte mysql i stedet.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-11-06 17:17

hejsa jens

er det så mig der tager fejl, ellers kan man så slet ikke bruge acces, hvis
man indføre en linie til en SQL så man skulle kunne bruge acces.
og hvad er SQL så ????

thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-11-06 17:45

Thomas Pedersen skrev:

> er det så mig der tager fejl, ellers kan man så slet ikke
> bruge acces, hvis man indføre en linie til en SQL så man
> skulle kunne bruge acces.

Ja, du tager fejl.

Access er godt nok filbaseret - så du kan godt lægge en access-
database op på dit site. Men hvis dine asp-sider skal kunne bruge
den, skal der være en driver til Access - og det findes mig bekendt
ikke til andet end windows-servere.

> og hvad er SQL så ????

SQL = Structured Query Language - det sprog man anvender til
databaser (se evt.
<http://da.wikipedia.org/wiki/Structured_Query_Language>). Både
Access og MySQL (og MSSQL, PostGreSQL, Oracle med flere) anvender
sql - dog med visse variationer i sproget.

MySQL (som du formentlig ville spørge om) er et databaseprogram på
samme måde som Access. Men i modsætning til Access er MySQL et
serverbaseret program - man kan ikke bare lægge sin mysql-fil ind
på et webhotel, i stedet er der en databaseserver der håndterer
adgangen til databasen (i praksis kan databaseserveren godt være
samme maskine som webserveren, men det er ikke nødvendigvis
tilfældet).

En del ting fungerer anderledes i MySQL end i Access - bl.a. har
man ikke samme grafiske brugerflade som Access. Til gengæld er
MySQL en langt stærkere database i den forstand at den er væsentlig
bedre rustet til at klare flere brugere, sådan som der jo ofte er
på et website.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-11-06 17:51

> [...]
> MySQL en langt stærkere database i den forstand at den er væsentlig
> bedre rustet til at klare flere brugere, sådan som der jo ofte er

ok men det jeg skal bruge acces er til at indholde oplysniger og ikke andet
skal ikke bruge den til nået andet.
kun login oplysninger og info

thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-11-06 01:28

Thomas Pedersen wrote:

> ok men det jeg skal bruge acces er til at indholde oplysniger og ikke
> andet skal ikke bruge den til nået andet.
> kun login oplysninger og info

Det kan man også med en MySQL-database. Det fungerer bare på den måde, at
man i databasen opretter en navngivet tabel med de nødvendige felter.
Derefter tilgår man via asp tabellen og dens datafelter.

Men som Jens var inde på, er syntaxen anderledes end ved brug af Access. Det
kan jeg så desværre ikke hjælpe dig med, da jeg kun har arbejdet med MySQL
via php.

Den overså du vist:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-06 13:59

Thomas Pedersen skrev:

> ok men det jeg skal bruge acces er til at indholde oplysniger
> og ikke andet skal ikke bruge den til nået andet.
> kun login oplysninger og info

Det er fuldstændig underordnet hvad du skal bruge databasen til. Du
kan godt lægge en access-database op til download på din side, men
du kan ikke få asp-siderne til at arbejde sammen med
access-databasen hvis webhotellet ikke understøtter access.

Og så må du stadig gerne læse min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen