Ugedag ud fra dato
Fra : MooreHojer

Dato : 13-11-06 12:58

Hej NG

Findes der i ASP en funktion til at bestemme hvilken ugedag, en
given dato er?
Hvis jeg f.eks. har d. 27/11/2006 som input så skal den leverer
mandag som output (eller monday eller 1)?

På Forhånd Tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : MooreHojer

Dato : 13-11-06 13:02

jeg jeg oven i hatten kunne få ugenummeret oså ville jeg blive
himmelhenrykt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-06 13:59

MooreHojer skrev:

> Findes der i ASP en funktion til at bestemme hvilken ugedag, en
> given dato er?

Ja da - kig på WeekDay og WeekDayName

<http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp>

Mht. ugenummeret skal man i princippet bare benytte DatePart (se
ovenstående link) - men det er desværre ikke helt nok.

Der er en fejl i en dll fra Microsoft der resulterer i forkerte
ugenumre i specifikke situationer (sidste mandag i visse år
returnerer uge 53 i stedet for uge 1).

Fejlen og en workaround er beskrevet her:
<http://support.microsoft.com/?id=200299> - desværre til VB, men
det er forholdsvis enkelt at konvertere til vbscript.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MooreHojer

Dato : 13-11-06 14:06

> Ja da - kig på WeekDay og WeekDayName
>
> <http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp>

Takker :_)

> [...]
> <http://support.microsoft.com/?id=200299> - desværre til VB, men
> det er forholdsvis enkelt at konvertere til vbscript.

Hvor VB er Visual Basic og VBScript er "asp"???

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-06 14:15

MooreHojer skrev:

> Hvor VB er Visual Basic og VBScript er "asp"???

Jep - sådan cirka. ASP er formelt er "framework" der blot stiller
objekter og metoder til rådighed for et værtssprog. Det sprog langt
de fleste anvender med asp er vbscript.

Funktioner som Now(), Date(), DateSerial(), Left(), Len() etc. er
således vbscript-funktioner - ikke asp-funktioner. Ting som
Response.write og Request.Querystring er kald til objekter i asp -
formuleret i vbscript.

Forvirret? I praksis er det ikke nødvendigt at skelne mellem asp og
vbscript - du kan langt hen ad vejen opfatte de to ord som
synonymer.