Læs kommasepareret text-fil
Fra : Rune Jensen

Dato : 03-11-06 19:52

Hvis nu jeg har en tekst-fil, som ser ud som følger_

billedart,billednr,billedtekst,billedart,billednr,billedtekst,
osv

havde jeg tænkt på at hente oplysningerne ind ved at læse filen i et
loop, men hvordan gør man det...

Noget lignende a la dette... (det skal bruges til at generere en
oversigt over et galleri)

0. set counter=0
1. læs fil og hvis ikke end of file så
2. loop 3 gange (for de tre oplysninger)
3. gem de tre oplysninger i hvert sin variabel
4. end loop
5. counter=counter+1
6. her kommer html/VBScript, hvor oplysningerne i variablerne bruges
7. hvis counter <=9 så gå til 1 (for 9 thumbnails per side)

Er det rigtigt tænkt? Og hvordan udføres det? Ville være dejligt med
eksempler!!

MVH
Rune
--
webmaster for www.discolight.dk udlejning af diskoteksudstyr
og www.ilmark.dk Galleri (under udarbejdelse)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-11-06 22:26

Rune Jensen wrote:
> Hvis nu jeg har en tekst-fil, som ser ud som følger_
>
> billedart,billednr,billedtekst,billedart,billednr,billedtekst,

Kunne filen ikke eventuelt se ud som følgende?:

Det ville gøre det lidt nemmere.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-11-06 18:35

"Lars Hoffmann" wrote in message...

>Kunne filen ikke eventuelt se ud som følgende?:

> [...]

Det er ikke text-filens udseende, som er afgørende. Det er dét, hvordan
man læser og bruger dataene, som ligger i den... Det er det, jeg ikke
ved, hvordan man gør

MVH
Rune

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-11-06 07:58

Rune Jensen wrote:

> Hvis nu jeg har en tekst-fil, som ser ud som følger_

[snip galleri & tekstfiler]
(Til andre: dette er mere eller mindre en fortsættelse fra ris+ros gruppen)

I forbindelse med dit spørgsmål om kodning, tror jeg du vil kunne finde
inspiration fra tidligere indlæg , eksempelvis:
<http://groups.google.com/groups?q=galleri+group%3Adk.edb.internet.webdesign.serverside.asp&start=0&num=10&hl=en&lr=&as_drrb=q&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=5&as_maxm=11&as_maxy=2006&safe=off&>

Jeg vil gætte på, at de aller er databasedrevne, og så kommer vi til mit
egentlige indlæg (disclaimer: Jeg er absolut ikke haj til ASP.)

Når man køre med MS's ADO objekter fra deres MDAC pakke, følger der en lang
række drivere med, som typisk er præinstalleret på Windows maskiner.
Heriblandt Text driver samt ODBC-Text dirver (Og Drivere til Excel filer).

Når man benytter den 'korrekte' connectionstring[1], kan man benytte samme
struktur som til eksempelvis Access filer. Dog er der sikkert begrænsninger
i SQL.

Med hensyn til tekst filer, vil jeg absolut anbefale *altid* at bruge
semikolon som separator, da man derved undgår konflikter med ',' som
decimalpunkt i felterne.

CSV filen vil i dit tilfælde (eksempelvis) se således ud (1. linie er
feltnavne):

billedart;billednr;billedtekst;pris...osv
Akryl;0001;Teksten til billed 1;2000;...osv
Akryl;0002;Teksten til billed 2;1500;...osv
Sandspartel;0003;....

Hvis vi forestiller os, at tabelnavnet(=filnavnet) er 'billeddata', vil sql
til din første oversigt se nogenlunde således ud:
"SELECT billedart,count(*) as antal FROM billeddata GROUP BY billedart ORDER
BY billedart"

Dit recordset vil indeholde billedart + antal.

Ved klik på eksempelvis 'Akryl', kan du danne thumbnails med SQL a la:
"SELECT billednr,pris,købtsolgt FROM billeddata WHERE billedart='Akryl'
ORDER BY billednr"
(Akryl skal overføres via parametere fra tidligere klik)

Ved klik på 'mere info' for det enkelte billede, eksempelvis 0001, overføres
parametre til denne (ca.) SQL:
"SELECT billednr,billedtekst,pris,størrelse,ramme FROM billeddata WHERE
billedart='Akryl' AND billednr='0001' "

[1] connectionstring:
Den letteste måde at finde en connectionstring er
1) byg en fil, eksempelvis test.udl
2) dobbeltklik på den, og udfyld & test
3) gem filen
4) åbn filen i notepad og klip strengen over i koden.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-11-06 18:53

"Stig Johansen" wrote in message...

> [snip galleri & tekstfiler]
> (Til andre: dette er mere eller mindre en fortsættelse fra ris+ros
gruppen)

Ja, det glemte jeg at skrive

> [...]
mit
> egentlige indlæg (disclaimer: Jeg er absolut ikke haj til ASP.)

Jeg forsøger at kigge dem igennem. Jeg skal sige, at jeg har fundet et
par færdige løsninger, som bare skal installeres, men jeg vil jo helst
kode det hele selv. Det er det sjoveste.

> [...]
samme
> struktur som til eksempelvis Access filer. Dog er der sikkert

Her er jeg lidt lost, og bliver nok nødt til at læse op på emnet.

> Med hensyn til tekst filer, vil jeg absolut anbefale *altid* at bruge
> semikolon som separator, da man derved undgår konflikter med ',' som
> decimalpunkt i felterne.

Lyder rigtigt. Og komma fungerer på samme måde som semikolon?

> [...]
>
> billedart;billednr;billedtekst;pris...osv
> Akryl;0001;Teksten til billed 1;2000;...osv
> Akryl;0002;Teksten til billed 2;1500;...osv

Overvejer at lade første ciffer (venstre) være indikator for art, det
burde gøre dataene færre. Altså billednumre med 0 som startciffer=akryl,
1=sandspartel osv. Desuden en pris på 0=solgt.

> [...]
overføres
> parametre til denne (ca.) SQL:
> "SELECT billednr,billedtekst,pris,størrelse,ramme FROM billeddata

Jeg tager et kig på det. Jeg kan godt finde ud af at overføre data fra
tidligere klik, men jeg er lidt lost når det gælder databaser... er
ovenstående den mest simple måde at gøre det på? Ellers må jeg vel bide
i det sure æble, og så bare læse op på databaser også. Har du evt. et
link til et læsevenligt site om SQL, hvor der er eksempler?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-11-06 07:02

Rune Jensen wrote:

[snip tekstfiler som database]
> Jeg tager et kig på det. Jeg kan godt finde ud af at overføre data fra
> tidligere klik, men jeg er lidt lost når det gælder databaser... er
> ovenstående den mest simple måde at gøre det på?

Hvis vi tager udgangspunkt i din aktuelle problemstilling, er det muligvis
lettere/simplere bare at bruge filen.

Da jeg skrev indlægget, var jeg lidt i tvivl om hvilket niveau,jeg skulle
holde. Det er muligt, det er lidt for teknisk.

Du skal naturligvis vælge den løsning, der passer dig bedst, og pointen med
at benytte tekstfiler som databaser er, at koden kan genbruges.
Genbruges i den forstand, at hvis du beslutter dig for at lægge galleriet i
eksempelvis en access database, skal du kun rette eet sted, nemlig
connection strengen.

> Ellers må jeg vel bide
> i det sure æble, og så bare læse op på databaser også. Har du evt. et
> link til et læsevenligt site om SQL, hvor der er eksempler?

Hvis man laver sider i eksempelvis ASP, er det IMHO en uungåelig
nødvendighed, på et tidspunkt, at beskæftige sig med databaser og SQL.

Spørgsmålet er bare: Hvornår?

Jeg kan ikke hjælpe dig med introduktion til SQL, men jeg vil foreslå dig at
kigge/spørge ovre i dk.edb.database hvis du beslutter dig for at gå i gang.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-11-06 10:50

> [...]

galleriet i
> eksempelvis en access database, skal du kun rette eet sted, nemlig

Ja, det jeg mente var, at jeg først må få en grundlæggende forståelse,
og databaser er noget hampert noget Jeg er dog med, ligeså snart
nogen nævner ordet optimering eller genbrug i samme mening. Det er
selvfølgelig de fordele, jeg leder efter. Men alt tager jo tid at
lære

> Spørgsmålet er bare: Hvornår?

Jeg skal lige have fundet ud af, hvordan man opererer sådan en text-fil.
Databaser er, helt sikkert, noget jeg er tvunget til at lære, men havde
ikke regnet med det til denne side. Mere den grundlæggende forståelse
for at behandle data (og Allan Vebel gav indtryk af i Ris+Ros at sådan
en text fil er ret let at gå til).

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-11-06 06:51

On Sun, 5 Nov 2006 18:52:52 +0100, "Rune Jensen"
<rune.jensen@villabynet.dk> wrote:

>Har du evt. et
>link til et læsevenligt site om SQL, hvor der er eksempler?

Start med:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>
- så ved du, at du kan det mest basale.

<url: http://www.w3schools.com/sql/default.asp>
- kommer igennem langt det meste.

<url: http://sqlcourse.com/>
<url: http://sqlcourse2.com/>
- her kan du lege online.

<url:
http://web.archive.org/web/20011116021648/w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm>
- dækker nogle huller i de andre.
Næsten den samme i PDF-format:
<url: http://www.highcroft.com/highcroft/sql_intro.pdf>

En anden intro:
<url: http://authors.aspalliance.com/habal/sql/default.asp>

Ellers vil jeg anbefale at kigge i hjælpe-funktionen til din database.
Fx har MS Access en *meget* omfattende hjælp - svarende til 1000-vis
af sider - og desuden en eksempel-database.
Dog synes jeg, at hjælpen til Access 97 (gammeldags .hlp fil) er noget
nemmere at finde rundt i end de nyere HTML-baserede.

Vær opmærksom på, at der er forskel på mellem forskellige
SQL-"dialekter", når du kommer til det lidt mere avancerede. Det
basale er dog næsten ens.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-11-06 23:28

Rune Jensen wrote:

> Det er ikke text-filens udseende, som er afgørende. Det er dét, hvordan
> man læser og bruger dataene, som ligger i den... Det er det, jeg ikke
> ved, hvordan man gør

Ok, det er blot fordi at måden man læser data på afhænger af
hvordan de er formatteret. Hvis der ligger et datasæt på hver linie
kan man nemlig læse hele linien på en gang og så splitte linien op
bagefter. Hvis der derimod ligger en lang række data på en enkelt
linie, skal man gå lidt snedigere til værks.

Anyway, se dette eksempel til hvordan man læser en linie:
http://www.w3schools.com/asp/met_readline.asp

Duh kan så bruge Split() funktionen til at skille dine tre variabler
ad og bruge dem i dit script.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-11-06 10:39

> [...]

> bagefter. Hvis der derimod ligger en lang række data på en enkelt
> linie, skal man gå lidt snedigere til værks.

Det lyder logisk. Og så stor bliver textfilen heller ikke, at jeg ikke
kan holde styr på det (i første omgang i hvert fald)

> Anyway, se dette eksempel til hvordan man læser en linie:
> http://www.w3schools.com/asp/met_readline.asp
>
> Duh kan så bruge Split() funktionen til at skille dine tre variabler
> ad og bruge dem i dit script.

Split(expression[,delimiter[,count[,compare]]])

siger w3schools er syntaxen. bestemmes delimiteren med ";" ?

Jeg laver nogle tests - så kan det være, jeg vender frygteligt tilbage

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-11-06 11:14

Rune Jensen wrote:

> Split(expression[,delimiter[,count[,compare]]])
>
> siger w3schools er syntaxen. bestemmes delimiteren med ";" ?

Hvis du bruger ; som adskiller i filen ville din syntax skulle se ud
noget i stil med

billedArray = split(linie,";")

og du vil således ende med:

billedart = billedArray(0)
billednr = billedArray(1)
billedtekst = billedArray(2)

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-11-06 11:52

"Rune Jensen" wrote in message...

> Hvis nu jeg har en tekst-fil, som ser ud som følger_

(...)

Takker for kommentarer til ovenstående, og ikke mindst tålmodigheden,
det skal nok vise sig at være guld værd. Jeg har taget konsekvensen og
er startet fra bunden i ASP på html.dk (selvom meget af det er noget,
jeg ved i forvejen) - så må jeg se, om jeg lærer selv at sætte i array
og ikke bare copy/paste fra eksemplerne

MVH
Rune