Styr på begreberne: Et par spørgsmål om ve~
Fra : Rune Jensen

Dato : 02-11-06 03:54

Nu er jeg jo nybegynder, så tilgiv min uvidenhed. Jeg er i gang med at
lære VBScript til brug på en ASP-side - og jeg har et par hurtige
spørgsmål til dette

Er VBScript en del af ASP eller ASP.net - eller hvordan? Hvad er
forskellen på de tre? Umiddelbart, så siger w3schools ikke andet om
VBScript, end at det er et MS produkt. Ikke hvilken del af ASP det
tilhører. Microsoft selv er heller ikke meget bevendt, derimod plugger
de endu to ord på, IIS og Ajax. Som jeg heller ikke kan få til at passe
ind.

MVH
Rune
--
webmaster for www.discolight.dk udlejning af diskoteksudstyr
og www.ilmark.dk Galleri (under udarbejdelse)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-06 10:30

Rune Jensen skrev:

> Er VBScript en del af ASP eller ASP.net - eller hvordan?

Ingen af delene. VBScript er et selvstændigt scriptsprog, lavet på
basis af programmeringssproget Visual Basic.

Det kan køres direkte i Windows (med Windows Script Host) - fx et
clientside script i Internet Explorer eller som en vbs-fil i en
mail (berygtet fordi den slags filer har været brugt i stor stil
til at sprede mail-orme).

Men det kan også køres af asp-parseren på en web-server - og det er
her forbindelsen med asp kommer ind. ASP er noget man kalder et
"framework" - et system sætter nogle spilleregler og stiller nogle
objekter (Application, Request, Response, Server, Session og
ObjectContext) med egenskaber og metoder til rådighed.

Det fælles "framework" kan så udnyttes af forskellige scriptsprog.
Langt det mest almindelige i asp-sammenhæng er vbscript - derfor er
der også mange der ikke skelner mellem asp og vbscript. Men man kan
også anvende JScript (MS-varianten af javascript) eller
tredjepartssprog der overholder kravene fra frameworket.

VBScript er i praksis nært knyttet til asp - men ikke til asp.net.
I asp.net (som også er et framework - og en del af det større .net-
framework) kan man anvende sproget VB.Net der er en .NET-udgave af
det gamle VB-sprog (og i modsætning til VBscript et "rigtigt"
programmeringssprog, ikke bare et scriptsprog).

Se evt.
<http://en.wikipedia.org/wiki/VBScript>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Server_Pages>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Asp.net>

> Microsoft selv er heller ikke meget bevendt, derimod plugger de
> endu to ord på, IIS og Ajax.

IIS = Internet Information Services ~ Microsofts Webserver
(<http://en.wikipedia.org/wiki/IIS>)

AJAX = Asynchronous JavaScript and XML - et "buzz-ord" for sider
der kan lave dynamiske opslag mens man skriver.

Se fx artiklen her: <http://vertikal.dk/ajax/>
NB: AJAX er ikke oplagt som "begynderteknologi" - det kræver at man
har ret godt styr på javascript og til dels xml.

En anden lille note - hvis du først er ved at starte med asp, bør
du måske overveje at starte med asp.net i stedet. Det er måske ikke
helt så hurtigt at komme i gang med, men til gengæld kan du lave en
del ting mere effektivt - og så bliver der konstant flere der
efterspørger asp.net-kunnen og færre der efterspørger asp-kunnen.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-11-06 17:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in message...

(...)
> [...]
> det gamle VB-sprog (og i modsætning til VBscript et "rigtigt"
> programmeringssprog, ikke bare et scriptsprog).

Jeg tror, jeg så småt er begyndt at forstå det. Det er en ganske god
forklaring, du har.

> [...]
> NB: AJAX er ikke oplagt som "begynderteknologi" - det kræver at man
> har ret godt styr på javascript og til dels xml.

- og det har jeg ikke endnu. Så det må komme hen ad vejen. Har godt set,
hvordan AJAX virker, det er ganske smart. IIS har jeg vel ikke rigtigt
brug for foreløbig.

> [...]
> del ting mere effektivt - og så bliver der konstant flere der
> efterspørger asp.net-kunnen og færre der efterspørger asp-kunnen.

Det er to gode argumenter. Jeg tror lige jeg kort sætter mig ind i ASP
(har brug for det på en hjemmeside, fordi det er nogenlunde nemt at gå
til), så vil jeg så småt gå i gang med ASP.net.

Takker for svarene.

MVH
Rune

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-11-06 17:39

Rune Jensen skrev:

> IIS har jeg vel ikke rigtigt brug for foreløbig.

Nja - du har normalt brug for IIS hvis du vil køre asp-sider (kan
også køre på en linux-server med noget specialsoftware, men typisk
køres asp-sider på Microsofts webserverprogram IIS.

Men du har ikke behov for at vide noget specielt om hvordan IIS
fungerer. Det væsentlige er at forstå at asp-sider skal behandles
af en webserver inden de vises - og at man derfor ikke bare kan
indtaste filadressen i en browser (fx C:\webroot\test.asp i stedet
for http://localhost/test.asp)

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-11-06 18:31

> Nja - du har normalt brug for IIS hvis du vil køre asp-sider (kan
> også køre på en linux-server med noget specialsoftware, men typisk
> køres asp-sider på Microsofts webserverprogram IIS.

Måske jeg lige skal læse en anelse på det... det jeg mente var, at når
jeg læser om ASP, så er IIS ikke direkte noget, som bliver nævnt. Måske
et lidt dumt spørgsmål - men er IIS ikke for at man kan teste ASP
programmer på sin egen comp?

> [...]
> af en webserver inden de vises - og at man derfor ikke bare kan
> indtaste filadressen i en browser (fx C:\webroot\test.asp i stedet

Jeg formoder, det er lidt a la ovenstående, altså når man skal teste på
sin egen comp som server? Foreløbig er mine scripts ikke så avancerede,
så jeg uploader bare, og tester direkte.

MVH
Rune

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-11-06 19:04

Rune Jensen skrev:

> Måske jeg lige skal læse en anelse på det... det jeg mente
> var, at når jeg læser om ASP, så er IIS ikke direkte noget,
> som bliver nævnt.

- fordi man som almindelig udvikler af asp-sider ikke behøver at
vide noget særligt om IIS.

> Måske et lidt dumt spørgsmål - men er IIS
> ikke for at man kan teste ASP programmer på sin egen comp?

Nej - IIS (eller en anden webserver der kan køre asp) skal bruges
hver gang man skal køre asp-sider. Uanset om det er på din egen
computer eller på et webhotel i byen.

Den store forskel er at på webhotellet er det ikke dig der skal
konfigurere IIS - derfor behøver du ikke at vide hvordan det gøres.

> Jeg formoder, det er lidt a la ovenstående, altså når man skal
> teste på sin egen comp som server?

Det kan du godt sige. Der kunne også have stået dit.servernavn.dk i
stedet for localhost - pointen er at der skal stå http forrest når
man tester sine asp-sider - uanset om det foregår på ens egen
computer eller på en server ude i byen.