Hente del af url ind i form felt
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-10-06 06:57

Jeg har en kontaktside, og jeg vil gerne have, man i emnefelt kan
automatisk indhente en del af den url man er kommet fra.

Eks.
Jeg klikker på linket "køb" fra en side, som hedder
http://www.domæne.dk/galleri/maleri_0001.htm

Det link skal sende brugeren til kontaktformen på kontakt.asp, og i
emnefeltet skal ovenstående url klippes og sættes ind, så kun
billednavnet står tilbage, dvs. maleri_0001.htm

Hvordan gøres det? Kan man bruge en slags mid$ funktion, for htm siderne
har alle samme tegnlængde, så det burde bare være at gå 4 tegn ind fra
højre på URLen og så klippe ud 11 tegn mod venstre. Nogen, som har et
lille kodeeksempel? Er meget nybegynder i ASP, skal lige siges.

MVH
Rune Jensen

--
webmaster for www.discolight.dk udlejning af diskoteksudstyr
og www.ilmark.dk Galleri (privat kunstgalleri i Solrød)

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 28-10-06 08:12

On Sat, 28 Oct 2006 07:56:40 +0200, "Rune Jensen"
<rune.jensen@villabynet.dk> wrote:

> [...]
>højre på URLen og så klippe ud 11 tegn mod venstre. Nogen, som har et
>lille kodeeksempel? Er meget nybegynder i ASP, skal lige siges.

Du bliver nød til at lave det om til ASP sider hvis du ønsker at
serveren skal "fortolke" dem som ASP.

Dernæst kan du prøve at kigge i VBscript reference hvor bla. MID
funktionen er beskrevet.

<http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/0a8270d7-7d8f-4368-b2a7-065acb52fc54.asp>

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan dit galleri er lavet, men når du
nu vil lave det i ASP, kan du lave det noget mere dynamisk end jeg
tror det er i dag.

Og så lige lidt OT i forhold til dit indlæg, men måske til din
inspiration?

Jeg er selv lige pt. ved at være færdig med http://www.natart.dk hvor
jeg har brugt mit eget ASP galleri og tilhørende upload-side. Så kan
kunstneren selv uploade nye billeder som automatisk kommer ind i
galleriet, blive re-sized og meget mere.

Mvh. Brian

--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery
Creator of www.abk31.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-10-06 10:19

"Brian B. Christensen" wrote in message...

> Du bliver nød til at lave det om til ASP sider hvis du ønsker at
> serveren skal "fortolke" dem som ASP.
>
> Dernæst kan du prøve at kigge i VBscript reference hvor bla. MID
> funktionen er beskrevet.

OK, har jeg gjort.

Jeg har lavet kontaktformen om til ASP. Nå, nu viser problemerne sig...

OK, jeg kan finde ud af at bruge Mid, og jeg kan finde ud af at hente
servervariablerne. Men for at få dem ind et eller andet sted, så kræver
det, jeg trykker send. Hvis jeg bare henter min kontakt.asp, så viser
den ikke noget, før jeg trykker send. Og så er det klart at referer
altid vil være min kontaktside, når jeg så trykker send, for næste gang
siden hentes, så kommer jeg jo fra samme side. Hvordan får jeg VBScript
til at reagere med sidens load?

For at teste udskriver jeg variablen i første omgang med
<%=Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")%> i koden i kontakt.asp, og
det virker altså først, når man trykker send. Det er ikke meningen. Den
skal kunne vises med det samme ved sidens load.

Håber, det er forståeligt.

> Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan dit galleri er lavet, men når du
> nu vil lave det i ASP, kan du lave det noget mere dynamisk end jeg
> tror det er i dag.

Det er også meningen på sigt. Men foreløbig skal jeg vist lige tage et
skridt ad gangen

MVH
Rune Jensen

Fra : Thrane

Dato : 28-10-06 16:34

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Håber, det er forståeligt.

> Det er også meningen på sigt. Men foreløbig skal jeg vist lige tage et

Forslag:

Da du ikke har malerierne i en database, men sikkert laver siderne manuelt,
skal du på din maleri_0001.htm side få linket til kontakt siden til at se
nogenlunde således ud:

/kontakt.asp?MaleriID=0001

På kontakt siden kan du så lave et input-felt med denne value:
<% = Request.Querystring("MaleriID") %>

Prøv det og se om det ikke er det du gerne vil have...

Men lav alle sider til ASP, så er der "ren røv" at trutte i...

/Thrane

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-10-06 02:14

"Thrane" wrote in message...

> [...]
>
> Prøv det og se om det ikke er det du gerne vil have...
>
> Men lav alle sider til ASP, så er der "ren røv" at trutte i...

Det kan jeg jo godt... men hvori består fodelen ved serverside så, hvis
man ikke udfra filnavnet kan skelne, og jeg selv skal give alle
oplysninger. Burde serverside ikke netop kunne indhente disse
informationer automatisk---
Men ok, afprøver det i løbet af søndagen (efter opvasken) - kan være,
jeg vender frygteligt tilbage.

MVH
Rune Jensen

Fra : Thrane

Dato : 29-10-06 08:00

> [...]
> informationer automatisk---
> Men ok, afprøver det i løbet af søndagen (efter opvasken) - kan være,

Fordelen vil være størst hvis du har dine informationer i databaser, laver
en ASP side der generer dine malerisider ud fra den base og derved selv
laver evt. links til kontaktside, men du har ikke dine info i en base...

Men her indsæt dette på din maleriside som skal være i ASP:

<%
MaleriID = Left(Mid(Request.ServerVariables("URL"),2),11)
%>

MaleriID %></a>

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-10-06 09:11

On Sun, 29 Oct 2006 07:59:56 +0100, "Thrane" <noreply@noreply.dk>
wrote:

>Fordelen vil være størst hvis du har dine informationer i databaser,

Ikke helt enig. Jeg læser f.eks. bare billederne med FSO hvilket
indebærer at nye billeder altid er med, selvom en database ikke lige
er blevet opdateret.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-10-06 16:04

"Brian B. Christensen" wrote in message

> Ikke helt enig. Jeg læser f.eks. bare billederne med FSO hvilket
> indebærer at nye billeder altid er med, selvom en database ikke lige
> er blevet opdateret.

Og nu er jeg nysgerrig... hvad er FSO?

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 16:19

> Og nu er jeg nysgerrig... hvad er FSO?
>
> MVH
> Rune Jensen

FileSystemObject

Læs mere her:

http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_filesystem.asp

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-10-06 16:00

"Thrane" wrote in message...

> [...]
> %>

> MaleriID %></a>
>
> På kontakt siden kan du så lave et input-felt med denne value:

Jeg fik det til at virke ved at bruge

'value='Forespørgsel på <%=Request.QueryString("ID")%>'

på kontaktsiden.

Takker ellers mange gange for svaret, som var meget brugbart - jeg er
kommet meget videre siden sidst, synes jeg

MVH
Rune Jensen

Fra : Thrane

Dato : 29-10-06 17:10

> [...]
>
> Takker ellers mange gange for svaret, som var meget brugbart - jeg er
> kommet meget videre siden sidst, synes jeg

Sorry, min tastefejl...

Men godt du kan bruge det...

/Thrane