Dato dropdown med ugedage
Fra : Thrane

Dato : 24-10-06 12:35

Hejsa

Jeg har ledt med lys og lygte efter en dropdown der viser ugedage.
Jeg skal bruge den til et bordreservationsside og der skal man kunne vælge
hvilken dag man gerne vil bestille bord.
Det er ikke nok at det er med dato, da der er forskellige menuer på
forskellige ugedage og disse skal vises efter valg af dag.

Var det til at forstå!?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-10-06 00:52

On Tue, 24 Oct 2006 13:35:09 +0200, "Thrane" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>Det er ikke nok at det er med dato, da der er forskellige menuer på
>forskellige ugedage og disse skal vises efter valg af dag.

Både og.
Hvis du vil have en dropdown, der skal returnere 1 for mandag, 2 for
tirsdag osv., så er det bare at lave et array og loope det med en
udskrifts-funktion:

' Ugedagene som streng
' Arrays er nul-nummererede, derfor det første komma
strUgedage = ",Man,Tir,Ons,Tor,Fre,Lør,Søn"
' Ugedage som array
arrUgeDage = Split(strUgedage, ",")

Response.Write "<select name=""ugedag"">" & vbcrlf
' Loop gennem ugedagene med en udskriv-funktion
' 3-tallet er den selectede værdi
' - erstat den med den variabel, der angiver valgt dag
For x = 1 To 7
   Response.Write fktGetOption(x, arrUgeDage(x), 3)
Next
Response.Write "</select>" & vbcrlf

' ********** Function start *****************
' ---- Udskriv options i foldeud-boxe ---
Function fktGetOption(value, OptionText, Selected)
   Dim strOption
   strOption = "<option value=""" & value & """"
   If Selected = value Then
      strOption = strOption & " selected"
   End If
   fktGetOption = strOption & ">" & OptionText & "</option>" & vbcrlf
End Function
' ********** Function slut ******************

Hvis du bruger XHTML skal du lige rette
" selected"
til:
" selected=""selected"""

Hvis du i stedet fx vil have de næste 7 dage, kan du bruge
Weekday-funktionen i loopen:
For x = 1 To 7
   intUgedag = Weekday(DateAdd("d", x, Date), 2)
   Response.Write fktGetOption(intUgedag, arrUgeDage(y), 3)
Next
(Det sidste 2-tal angiver, at første dag i ugen er mandag.)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thrane

Dato : 25-10-06 07:19

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> [...]
> Next
> (Det sidste 2-tal angiver, at første dag i ugen er mandag.)

Hej...

Det var ikke helt det...
Jeg skal have datoen med og ikke blot dagene.
Eks. vil booke bord i dag og går ind på siden.
I dropdown kan jeg vælge:
Onsdag 25.10.06
Torsdag 26.10.06
etc.