Finde nummer på ny DB post?
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 09:39

Hej,

Jeg indsætter en ny data base post i en Access DB med 'SQLstmt = "INSERT
INTO tblXxxxxx' derefter sender jeg en ASPMail til udvalgte brugere.
Jeg har brug for at finde 'Auto nummeret' på den nye post, for at inkludere
nummeret i mailen, er det muligt af finde 'Auto nummeret' uden at foretage
en søgning med de 'form' data der er indsat i data basen?

God weekend
Henning

Fra : finn elmgaard

Dato : 22-10-06 12:26

"Henning Smed Sørensen" <Henning snabela smeds dot dk> wrote in message
> [...]
> nummeret i mailen, er det muligt af finde 'Auto nummeret' uden at foretage
> en søgning med de 'form' data der er indsat i data basen?

Jeg forudsætter, at autonummer anvendes på traditionel vis med en forøgelse
på én ved hver ny indsat post og at den kaldes ID.
Så kan du finde autonummer på en senest indsatte post ved

SELECT MAX(ID) FROM tblXxxxxx

Den er dog ikke helt sikker. Hvis der kan nå at blive indsat endnu en post
inden du henter Max ID går det galt. Så det afhænger af hvordan databasen
benyttes.

mvh
Finn

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-10-06 12:38

On Sun, 22 Oct 2006 13:25:51 +0200, "finn elmgaard"
<agertoften@XXXstofanet.dk> wrote:

> [...]
>inden du henter Max ID går det galt. Så det afhænger af hvordan databasen

Hvis der registreres, hvilken bruger, der har INSERT'et, kan man evt.
tilknytte en WHERE-klausul - fx:
SELECT MAX(ID) FROM tblXxxxxx WHERE BrugerId = <dit id>
- så skulle den være rimeligt sikker.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 08:09

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Hvis der registreres, hvilken bruger, der har INSERT'et, kan man evt.
> tilknytte en WHERE-klausul - fx:
> SELECT MAX(ID) FROM tblXxxxxx WHERE BrugerId = <dit id>
> - så skulle den være rimeligt sikker.

Tak for jeres svar, jeg vil anvende SELECT MAX og WHERE for for at sikre at
det er den korrekte post.

M.v.h.
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 12:46

"Henning Smed" <henning snabela smeds.dk> wrote in message

> "Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

Når jeg forsøger at finde sidste post med koden:

SQLstmt = "SELECT MAX(IncidentNo) FROM tblIncidentLog"
response.write (SQLstmt)
Conn.Execute (SQLstmt)
Set rs = Conn.Execute(SQLstmt)
response.write "<br><br>IncidentNo: " & rs("IncidentNo")

Får jeg fejlen:
ADODB.Recordset error '800a0cc1'
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name
or ordinal.
/ma/t14tts/testId.asp, line 27
(linie 27 er response.write "<br><br>IncidentNo: " & rs("IncidentNo"))

Hvis jeg ændrer til:
SQLstmt = "SELECT (IncidentNo) FROM tblIncidentLog"

Får jeg som forventet første post udskrevet.

m.v.h.
Henning

Fra : Leif Neland

Dato : 23-10-06 13:13

"Henning Smed" <henning snabela smeds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> or ordinal.
> /ma/t14tts/testId.asp, line 27
> (linie 27 er response.write "<br><br>IncidentNo: " & rs("IncidentNo"))

Dit query indeholder ikke noget felt med navnet "IncidentNo".
Det indeholder et felt, der (måske) hedder "MAX(IncidentNo)"

Så kald resultatet noget:

SQLstmt = "SELECT MAX(IncidentNo) sidste FROM tblIncidentLog"
Så kan du hente resultatet i rs("sidste")

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 13:43

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så kald resultatet noget:
>
> SQLstmt = "SELECT MAX(IncidentNo) sidste FROM tblIncidentLog"
> Så kan du hente resultatet i rs("sidste")

hej Leif,

Tak for dit svar, søgningen fungerer hvis jeg tillføjer 'AS' i SQLstmt:

"SELECT MAX(IncidentNo) AS LastIncident FROM tblIncidentLog"

rs("LastIncident") indeholder nu nummeret på sidste post.

M.v.h.
Henning