Firefox/Explorer - Venstrestiller
Fra : SpookiePower

Dato : 21-10-06 23:06

Jeg har fundet et template som jeg er i gang med at finde ud af.

Jeg har tilføjet denne linie -
<!--#include file="databasestring.asp"-->
hvilket aldrig før har skabt problemer.

Men lige præcis i explorer venstre stiller den hele siden
efter tilføjelse af denne linie, mens det i firefox står
som det skal.

I kan se eksemplet her www.test.box2600.dk/sluk/index.html

Har i en forklaring ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-10-06 23:30

SpookiePower wrote:
> [...]
>
> Men lige præcis i explorer venstre stiller den hele siden
> efter tilføjelse af denne linie, mens det i firefox står

Spørg i HTML-gruppen.

Mvh. Michael.

Fra : SpookiePower

Dato : 21-10-06 23:36

Michael Zedeler wrote:

> Spørg i HTML-gruppen.

Det prøver jeg. takker.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-10-06 23:41

SpookiePower skrev:

> Men lige præcis i explorer venstre stiller den hele siden
> efter tilføjelse af denne linie, mens det i firefox står
> som det skal.

IE6 går i quirksmode hvis den ser noget før doctypeerklæringen - fx
en html-kommentar eller en xml-erklæring. IE7 går ikke i quirksmode
ved en xml-erklæring, men går stadig i quirksmode ved html-
kommentarer o.l. før doctypeerklæringen.

I IE's quirksmode virker ren css-centrering ikke.

Se mere om doctypen her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>

Du kan også selv efterprøve virkningen af forskellige indledninger
(præambler) på et xhtml-dokument:
<http://gyros.dk/usenet/asp/doctypex.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-10-06 07:42

On Sun, 22 Oct 2006 00:41:14 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>ved en xml-erklæring, men går stadig i quirksmode ved html-
>kommentarer o.l. før doctypeerklæringen.

Skal det forstås sådan, at man ikke kan have includes før doctype?
Altså uden at den går i quirksmode?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-06 10:21

Jørn Andersen skrev:

> Skal det forstås sådan, at man ikke kan have includes før
> doctype? Altså uden at den går i quirksmode?

Nej. Det afgørende er hvad der bliver sendt til browseren (der jo
ikke kan se hvad der er inkluderinger og hvad der er normalt
filindhold).

Du kan sagtens inkludere filer før doctypen - de må bare ikke sende
tekst (kommentarer o.l.) ud til browseren.

I eksemplet gik jeg ud fra at den omtalte inkluderingskommentar var
brugt for at man i den genererede kildekode kan se hvilke includes
der indgår (man kan fx placere en almindelig html-kommentar øverst
i hver includefil, for at få inkluderingen vist i den genererede
kode). Selv om det kan være praktisk, er det en dårlig ide når det
drejer sig om inkluderinger før doctypen, jf. denne tråd.

Men problemet kan også være et helt andet - jeg har først nu bidt
mærke i at eksempelfilen er en html-fil og ikke en asp-fil - og at
den linje "SpookiePower" omtaler er en komplet
inkluderingskommando. Hvis han laver filen om til en asp-fil (og
inkluderingsfilen findes det rigtige sted), forsvinder linjen i den
genererede kildekode og problemet med centrering forsvinder dermed
også.
--
Jens Gyldenkærne Clausen