addere tal fra en accesdatabase vha. ASP
Fra : Pinderup

Dato : 18-10-06 22:49

Hej NG

Er der en funktion der lægger tal sammen fra en database. Jeg har en
database (access) der indeholder postnumre og et antal tilknyttet
hertil. Jeg vil gerne skrive det samlede antal pr postnummer i et felt.
Jeg kender lidt til vbscript og ASP

Hilsen Carsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-06 23:11

Pinderup skrev:

> Er der en funktion der lægger tal sammen fra en database.

Det kan databasen selv gøre - langt mere effektivt end asp.

> Jeg har en database (access) der indeholder postnumre og et antal
> tilknyttet hertil. Jeg vil gerne skrive det samlede antal pr
> postnummer i et felt.

SELECT postnr, SUM(antal) As samletAntal
FROM dintabel
GROUP BY postnr

(+ evt: ORDER BY postnr eller ORDER BY SUM(antal))

Ovenstående vil summere over en tabel som følger:

postnr antal
1683    27
2000    14
2000    10
2400    45
4300    3
5600    13
4300    52
2400    4

=>

postnr samletAntal
1683    27
2000    24
2400    49
4300    55
5600    13
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-06 23:20

On 18 Oct 2006 14:48:44 -0700, "Pinderup" <carsten@pinderup.dk> wrote:

> [...]
>database (access) der indeholder postnumre og et antal tilknyttet
>hertil. Jeg vil gerne skrive det samlede antal pr postnummer i et felt.

Brug en SQL-forespørgsel - fx:
SELECT Sum(<feltnavn>) AS AntalIalt
FROM <tabelnavn>
WHERE <betingelse>;
(du behøver ikke WHERE-delen, hvis det er det hele, der skal summeres)

Du udskriver så ligesom du ville udskrive enhvert andet felt fra en
database - feltet hedder bare "AntalIalt" (eller hvad du nu vælger).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-10-06 00:00

On Thu, 19 Oct 2006 00:20:18 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> [...]
>
>Du udskriver så ligesom du ville udskrive enhvert andet felt fra en
>database - feltet hedder bare "AntalIalt" (eller hvad du nu vælger).

Sorry - jeg havde overset, at du ikke ville have det samlede antal,
men pr. postnr.
Brug Jens's som sædvanligt udmærkede svar

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Pinderup

Dato : 22-10-06 20:38

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det kan databasen selv gøre - langt mere effektivt end asp.

Det er så mig der ikke forstår hvad ASP og database er. For
løsningen du angiver var præcis hvad jeg ledte efter. Takker.

Hilsen Carsten