valuta formateres forkert
Fra : Otto

Dato : 14-10-06 07:58

Hej
Jeg har et website www.nytebod.adk hvor jeg skal indsætte 1/3 af et beløb i
DB'en. Det går også fint sålænge beløbet kan deles lige med 1/3 f.eks 600 *
1/3 , men når der kommer decimaler på så kan 1/3 af f.eks 7120 blive til
noget a la 237.333.333.333.333,00

jeg laver beregningen sådan:
amount = (pris * 0.33)
har også prøvet med
amount = (pris * 1/3)
men begge dele giver problemer med beløb hvor 3 ikke går op

datatypen i DB ( Access) er sat til valuta

Håber en af jer kan hjælpe mig
på forhånd tak
Otto

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 08:37

Hej Otto

Prøv at bruge "Round ( beløb, antaldecimaler)" funktionen.

amount = Round ( pris * 1/3 , 2 )

--
Venligste hilsener - Jakob Lund Krarup (MCSD.Net)

mail: KR snabela RUP punktum DK
http://www.dotnetteacher.dk - .net programmering
http://www.jake.dk - en personlig hjemmeside

Fra : Otto

Dato : 14-10-06 09:00

"Jakob Lund Krarup" <kr-snabela-rup.dk> skrev i en > Prøv at bruge "Round
( beløb, antaldecimaler)" funktionen.

> amount = Round ( pris * 1/3 , 2 )

Hje Jacob - tak forr respons , men desværre
1/3 af 7.120,00 bliver nu 237.333,00 !

andre forslag ..???
hilsen otto

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 09:12

Hm... det eneste jeg lige kan komme på, er at gange med hundrede, for at
gøre de to største decimaler til heltal, smide resterende decimaler væk, og
så dividere med hundrede igen. Grimt - men det burde virke (det gør det her
i min testfil)

Function TilToDecimaler ( ByVal Tallet )

Tallet = Tallet * 100
Tallet = Cint ( Tallet )
TilToDecimaler = Tallet / 100

End Function

Og herefter:

amount = TilToDecimaler (pris * 1/3)

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 09:14

Her er den i en mere generel udgave, så du kan medsende antal decimaler

Function Afrund ( ByVal Tallet , ByVal AntalDecimaler)

dim faktor
faktor = 10 * AntalDecimaler

Tallet = Tallet * faktor
Tallet = Cint ( Tallet )
TilToDecimaler = Tallet / faktor

End Function

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-10-06 13:21

On Sat, 14 Oct 2006 10:14:21 +0200, "Jakob Lund Krarup"
<kr-snabela-rup.dk> wrote:

>Her er den i en mere generel udgave, så du kan medsende antal decimaler
>
>Function Afrund ( ByVal Tallet , ByVal AntalDecimaler)
>
> dim faktor
> faktor = 10 * AntalDecimaler

Skal det ikke være:
faktor = 10 ^ AntalDecimaler
- ?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 17:21

> Skal det ikke være:
> faktor = 10 ^ AntalDecimaler

Jow - det skal det : )

....ahem - her vil på strategisk vis undlade at fortælle at jeg er uddannet
matematiklærer - hehe ;- )

Virkede det?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-10-06 13:32

On Sat, 14 Oct 2006 08:58:15 +0200, "Otto" <ottoleholt@tele.dk> wrote:

> [...]
>1/3 , men når der kommer decimaler på så kan 1/3 af f.eks 7120 blive til

Kommer 7120 fra databasen?
Eller fra en form/querystring?

> [...]
>amount = (pris * 1/3)
>men begge dele giver problemer med beløb hvor 3 ikke går op
>
>datatypen i DB ( Access) er sat til valuta

Jeg har aldrig oplevet, at der er kommet noget godt ud af at bruge
Valuta som datatype. Brug et alm. talformat (fx Double).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj