Nu opgiver jeg snart asp
Fra : Kurt G

Dato : 10-10-06 20:50

Jeg er tæt på at opgive at bruge asp. Snart sagt alle de eksempler, som jeg
ser i diverse hæfter og bøger, mislykkes 'i den virkelige verden'.

Det sidste er forsøg på at indætte data i en tabel via SQL.
Jeg sender dette til Access-serveren:

strSQL = "INSERT INTO Alle000 (Kasse, Omhandler) values('A01','Her er
emnet')"
Conn.execute strSQL

Det giver følgende fejl:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable
query.

Hvad menes der med det?

/Kurt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-10-06 21:49

On Tue, 10 Oct 2006 21:50:24 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Jeg er tæt på at opgive at bruge asp. Snart sagt alle de eksempler, som jeg
>ser i diverse hæfter og bøger, mislykkes 'i den virkelige verden'.

Den situation kender vi vist alle

> [...]
>Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
>[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable

Formentlig, at der ikke er skrive-adgang til din database *og* den
mappe den ligger i.

Hvis du ikke har problemer med SELECT-forespørgsler, så tag et kig
her:
<url:
http://databases.aspfaq.com/database/how-do-i-solve-operation-must-use-an-updateable-query-errors.html>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kurt G

Dato : 10-10-06 22:14

"Jørn Andersen"

> Formentlig, at der ikke er skrive-adgang til din database *og* den
> mappe den ligger i.
Har man ikke skriveadgang, når man kan uploade databasen fra ftp?

> Hvis du ikke har problemer med SELECT-forespørgsler, så tag et kig
> her:
Det har jeg, bl.a. kan jeg foretage en forespørgsel med AND uden fejl!

> <url:
> http://databases.aspfaq.com/database/how-do-i-solve-operation-must-use-an-updateable-query-errors.html>

Kikker på det!
Tak.
/Kurt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-10-06 22:50

On Tue, 10 Oct 2006 23:14:03 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>"Jørn Andersen"

>Har man ikke skriveadgang, når man kan uploade databasen fra ftp?

Ikke nødvendigvis. Det er nemlig ikke dig, der skal have skriveadgang,
men den server, der afvikler koden (og som på en IIS-server hedder
"IUSR_<maskinnavn>").

Nogle webhoteller giver kun skrivetilladelse, når databasen ligger i
en bestemt mappe - så check lige dette på dit webhotel.

En anden mulighed: Jeg havde på et tidspunkt problemer med at få
adgang med:
strDsn = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.MapPath("sti/dbnavn.mdb")
(på én linie)

- men med:
strDsn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" &
Server.MapPath("sti/dbnavn.mdb")
gik det fint.

Måske et forsøg værd?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kurt G

Dato : 11-10-06 06:51

"Kurt G"
> Det har jeg, bl.a. kan jeg foretage en forespørgsel med AND uden fejl!
Fejl: Jeg kan IKKE foretage en forespørgsel med AND uden fejl!
/Kurt

Fra : jeppe

Dato : 11-10-06 13:09

Kurt G wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Kurt G"
> Fejl: Jeg kan IKKE foretage en forespørgsel med AND uden fejl!
> /Kurt

Ja som Jørn siger er nok fordi at der ikke er skrive rettigheder til
databasen..
(dvs at der ikke er en fejl i koden)

Hvis du havde din egen server, ville man kunne give serveren skrive
rettigheder ved at højre klikke på databasen, vælger egenskaber, sikkerhed
også sætter V i de rettigheder folk skal havde..

Når du køber et "website" (altså en plads så du kan upload din side)
Så har du typisk ikke adgang til dette (såvidt jeg ved)

Så derfor har de lavet en mappe til dig hvor du skal ligge de ting som folk
skal havde skrive rettighedet til..

Den kunne fx hedde Database
Så Skal du ligge dine database filer der, for at folk får skrive
rettigheder til den..

-----
Derfor vil jeg sige at du skal gå ind på deres hjemmeside og finde ud af
hvor du kan ligge din database...

Mvh Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-10-06 15:01

On 11 Oct 2006 12:09:20 GMT, jeppe <marci@marci.dk> wrote:

[skrive-rettigheder]
>Når du køber et "website" (altså en plads så du kan upload din side)
>Så har du typisk ikke adgang til dette (såvidt jeg ved)

Jeg tror, det er meget forskelligt. Hos wannafind, som jeg bruger en
del, kan man smide tingene, hvor man vil. Men: De er selvfølgelig
bedst beskyttet, når de ligger uden for webscope.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kurt G

Dato : 11-10-06 17:45

"jeppe"
> Derfor vil jeg sige at du skal gå ind på deres hjemmeside og finde ud af
> hvor du kan ligge din database...

Jeg bruger web10, og så vidt jeg kan se har jeg anbragt databaserne det
rette sted. Jeg har nu rettet en henvendelse til dem for at få det be- eller
afkræftiget.
/Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 12-10-06 07:50

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message
> [...]
>
> Jeg bruger web10, og så vidt jeg kan se har jeg anbragt databaserne det
> rette sted. Jeg har nu rettet en henvendelse til dem for at få det be-
Det var åbenbart en bøf fra udbyderen, de har rettet, og nu virker det.
Tak til alle!
/Kurt