Undgå ?
Fra : Thrane

Dato : 08-10-06 11:54

Hej

Er det muligt i asp at undgå "?" i URL'en?

Hilsener
Thrane

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-10-06 16:59

On Sun, 8 Oct 2006 12:53:31 +0200, "Thrane" <noreply@noreply.dk>
wrote:

>Er det muligt i asp at undgå "?" i URL'en?

Ja.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-10-06 17:21

On Sun, 08 Oct 2006 17:59:23 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Ja.

Måske et lidt kort svar - men det er svært at sige mere, når du ikke
oplyser mere om, hvad dit problem er.

Hvorfor vil du i det hele taget af med ?-tegnet - ?

Hvis du vil overføre data via din QueryString, slipper du ikke af med
?-tegnet - medmindre du selv kan ændre opsætning på din server.

En anden metode er at overføre dem med POST i stedet for GET - så har
du ikke noget i din url, og du skal så bare hente dem med Request.Form
i stedet for Request.QueryString.

Prøv at forklare lidt mere om, hvad det er, du vil opnå.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thrane

Dato : 08-10-06 20:14

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> [...]
> i stedet for Request.QueryString.
>
> Prøv at forklare lidt mere om, hvad det er, du vil opnå.

Tak, det er egenlti mest af ren nysgerrighed.
Jeg har mulighed for at ændre på serveren, men har ingen anelse om hvad der
skal ændres?

Hilsener
Thrane

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-10-06 20:32

On Sun, 8 Oct 2006 21:14:02 +0200, "Thrane" <noreply@noreply.dk>
wrote:

> [...]
<snip>
>Tak, det er egenlti mest af ren nysgerrighed.
>Jeg har mulighed for at ændre på serveren, men har ingen anelse om hvad der
>skal ændres?

Det ved jeg heller ikke. Men fx har Politiken:
<url: http://politiken.dk/udland/article183569.ece>
Mit gæt er, at der ikke findes en fil, der hedder "article183569.ece",
men at der ligger en artikel i en database med "183569" som index.

Det kan være jeg tager fejl, og at der faktisk ligger en fil - men der
må være en måde, hvor man på serveren indstiller, at hvis der bliver
kaldt en "article*.ece", så skal den tage "183569" som parameter.

Der er sikkert andre, der kan give mere kvalificerede svar.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-10-06 14:47

Thrane wrote:
> Hej
>
> Er det muligt i asp at undgå "?" i URL'en?

Det kaldes URL rewriting og kan godt lade sig gøre med ASP. Du kan
læse lidt om det her:

http://forums.aspfree.com/code-bank-54/url-rewriting-with-asp-iis-102550.html

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thrane

Dato : 09-10-06 15:21

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

Thrane wrote:
> Hej
>
> Er det muligt i asp at undgå "?" i URL'en?

Det kaldes URL rewriting og kan godt lade sig gøre med ASP. Du kan
> [...]

Super!
Det var det jeg ledte efter...

/Thrane

Fra : Thrane

Dato : 10-10-06 07:02

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message

> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> Det kaldes URL rewriting og kan godt lade sig gøre med ASP. Du kan
> [...]

Og dog...
Er ikke meget for det med at der bruges fejl-sider...
Andre forslag?

/Thrane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-06 08:29

Lars Hoffmann skrev:

> Ikke uden at finde en server der ikke er IIS og gå væk fra ASP.

Man kan godt nøjes med at gå væk fra asp. Asp.net 2.0 har indbygget
understøttelse af URL Mapping - dog uden regex. Der er lavet flere
løsninger der implementerer URL Mapping med regex i asp.net (både
1.1 og 2.0) - det er noget lettere at gå til end asp-løsningen
baseret på ændrede fejlsider.

Der er dog stadig en hage - det er ikke simpelt at lave en URL
Mapping der kan anvendes på enhver type URL uden at anvende
fejlsider. Det er webserveren (IIS) der vælger hvilken parser (om
nogen) der skal kaldes ud fra filtypen på URL'en. Man kan ret let
sørge for at specielle filtyper (fx politikens ".ece") sendes til
en bestemt parser og dermed håndteres af URL-mapperen. Det er
derimod ikke problemfrit at få IIS til at sende ethvert request
videre til en URL-mapper - det skulle give nogle potentielle
sikkerhedsproblemer.

Sammenfattet kan man sige at det er enkelt at lave en mapper der fx
omskriver /foo/bar/baz.z til /default.aspx?l=foo&m=bar&n=baz, mens
det ikke er simpelt hvis adressen skal se ud som /produkter/biler
(eller produkter/biler/)

Et par links om emnet:
<http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms972974.aspx>
<http://www.developer.com/net/asp/article.php/3581326>
<http://pietschsoft.com/blog/post.aspx?postid=762>
<http://www.15seconds.com/issue/030522.htm>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-10-06 17:07

On 9 Oct 2006 06:47:20 -0700, "Lars Hoffmann"

>Det kaldes URL rewriting og kan godt lade sig gøre med ASP. Du kan
>læse lidt om det her:
>
>http://forums.aspfree.com/code-bank-54/url-rewriting-with-asp-iis-102550.html

Jeg synes ikke der bliver svaret på det banale spørgsmål om, hvordan
man laver Server.Transfer til en QueryString-side (som man jo ikke
kan). - Eller har jeg over set et eller andet?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-10-06 12:39

Jørn Andersen skrev:

> Problemet er bare, at den Server.Transfer jo indeholder en url
> med et "?" i, og det kan man ikke.

Man kan bruge response.redirect i stedet - det har jeg brugt på et
site gennem nogle år. Det betyder så at den "pæne" adresse ikke
bliver stående i browserens adressefelt, men den virker stadig
fint.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-10-06 14:58

On Wed, 11 Oct 2006 13:38:36 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>site gennem nogle år. Det betyder så at den "pæne" adresse ikke
>bliver stående i browserens adressefelt, men den virker stadig

Det er rigtigt.
Spørgsmålet er bare, om det så overhovedet er besværet værd: Den url,
der vil blive distribueret videre ud, vil jo være den med querystring.
Men det må folk så hver især selv vurdere

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-10-06 15:07

Jørn Andersen skrev:

> Spørgsmålet er bare, om det så overhovedet er besværet værd:
> Den url, der vil blive distribueret videre ud, vil jo være den
> med querystring. Men det må folk så hver især selv vurdere

Jeg bruger den korte/pæne url til visitkort, i nyhedsbreve (både
som mail og på papir) og når man skal videregive et link over
telefonen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-10-06 07:27

Thrane wrote:

> Og dog...
> Er ikke meget for det med at der bruges fejl-sider...

Hvorfor ikke?

Fra : Thrane

Dato : 10-10-06 09:35

Thrane wrote:

> [...]

Hvorfor ikke?

> Andre forslag?

Ikke uden at finde en server der ikke er IIS og gå væk fra ASP.

Det vil gå ud over sidens statistik...

/Thrane

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-10-06 08:12

Jørn Andersen wrote:

> Jeg synes ikke der bliver svaret på det banale spørgsmål om, hvordan
> man laver Server.Transfer til en QueryString-side (som man jo ikke
> kan). - Eller har jeg over set et eller andet?

Ja det tror jeg da du har.

Man fanger 404 fejl med en rewrite.asp side der så behandler den
querystring man har fået serveret og disker op med den korrekte side
med en server.transfer til sidst.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-10-06 09:47

On 11 Oct 2006 00:12:12 -0700, "Lars Hoffmann"
> [...]

>med en server.transfer til sidst.

Problemet er bare, at den Server.Transfer jo indeholder en url med et

Server.Transfer("fil.asp") '- fint
Server.Transfer("fil.asp?fil=nyfil.asp") '- dur ikke

Se tråden "Varaible med i Server.Execute()", der startede 27.9

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-10-06 16:39

Jørn Andersen wrote:

> Problemet er bare, at den Server.Transfer jo indeholder en url med et
> "?" i, og det kan man ikke.

Korrekt, men er det ikke lidt lige meget? Man har jo værdierne og kan
overføre dem til siden på en række måder, f.eks med session
variabler. Hvis vi aligevel ikke gider at bruger side.apsp?foo=bar,
hvorfor så overhovedet benytte os af variabler i querystring?

Jeg vil dog godt medgive at det ikke er en elegant løsning da sidens
statistikker ganske rigtigt bliver forstyrret af alle de kald til
fejlsider.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann