betingelse med sammenligning af variabler
Fra : MooreHojer

Dato : 01-10-06 07:38

Hej NG

Jeg har følgende kode:

<------------KODE START-------------->

start = Request.Querystring("start")
antal_billeder = rt("billeder")

Response.Write "start: " & start & "<br>"
Response.Write "antal_billeder: " & antal_billeder & "<br>"

If start > antal_billeder
Response.Write "Større"
Else
Response.Write "Mindre / OK"
End If

<------------KODE SLUT-------------->

og det giver følgende output:

start: 11
antal_billeder: 17
Større

De to variabler har de værdier som de skal have, men hvorfor er det lige
at den siger større og ikke mindre? Betyder '>' ikke
'venstre-side-større-end-højre'?

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 01-10-06 07:39

> [...]
>
> De to variabler har de værdier som de skal have, men hvorfor er det
> lige at den siger større og ikke mindre? Betyder '>' ikke

hvis jeg ændre start til noget der rent faktisk er større end 17 bliver
resultatet det samme...

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 01-10-06 07:51

> hvis jeg ændre start til noget der rent faktisk er større end 17
> bliver resultatet det samme...

Nu bliver der for alvor sjovt...
Hvis jeg lader start være tom viser den at start er mindre end
antal_billeder

Her er et link til siden:
http://www.viborgip.moore-hojer.dk/galleri/thumb.asp?start=5&cat=41

Prøv at ændre start til f.eks. '1', '50' eller helt slet variaben start
(hvis man bare skriver 'start=' kommer der en fejl da jeg dividerer
start med 10 et andet sted i koden)

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 08:33

Hej MooreHojer
Jeg har en lumsk mistanke om at det sker fordi der laves en tekstuel
(alfabetisk) sammenligning, og ikke en talsammenligning.

Dermed er f.eks. 5 større end 305 og 7000 mindre end 8.
Prøv at bruge CInt (Convert to Int)

If cint(start) > cint(antal_billeder) Then
Response.Write "Større"
Else
Response.Write "Mindre / OK"
End If

Venligste hilsener - Jakob

Fra : MooreHojer

Dato : 01-10-06 18:58

> Jeg har en lumsk mistanke om at det sker fordi der laves en tekstuel
> (alfabetisk) sammenligning, og ikke en talsammenligning.

Det var lige præcis problemet

> Prøv at bruge CInt (Convert to Int)
>
> If cint(start) > cint(antal_billeder) Then
> [...]

Nu virker det som det skal... tusind tak

--
MooreHojer

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-06 19:37

> Nu virker det som det skal... tusind tak

Velbekomme : )

- Jakob