Problemer med Jmail
Fra : Daniel Valentin

Dato : 29-09-06 15:01

Hej Gruppe!

Jeg har forsøgt at lave et script der looper gennem en
SQL-database med nogle mail adresser. Jeg får ingen fejlmeddelse,
og alligevel sender følgende ikke mine mails:

mail=Request.Form("afsmail")
navn=Request.Form("afsnavn")
emne=Request.Form("emne")
tekst=Request.Form("teksten")

SQLserveradr="***"
SQLdatabase="***"
SQLlogin="***"
SQLpassword="***"

conStr = "driver={MySql};server="& SQLserveradr &";database="&
SQLdatabase
conStr = conStr & ";uid="& SQLlogin &";pwd="& SQLpassword &
";OPTION=16386"

Conn.Open conStr
strSQL = "SELECT * FROM mails"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
Do
set msg = Server.CreateOBject("JMail.Message")
msg.ContentType = "text/html"
msg.Logging = true
msg.silent = true
msg.From = afsmail
msg.FromName = afsnavn
msg.AddRecipient rs("mails")
msg.Subject = emne
msg.Body = tekst
msg.send("smtp.***.dk")
if not msg.Send("smtp.***.dk") then
Response.Write "Mailen kunne ikke afsendes grundet:<br>"
Response.Write msg.log
else
Response.Write rs("mails") & "- Mailen er korrekt afsendt." &
"<br>"
end if
rs.MoveNext
Loop While NOT rs.EOF
Conn.Close
Set Conn = nothing

Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvad jeg gør helt galt
her?

På forhånd mange tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-09-06 16:05

On 29 Sep 2006 14:00:51 GMT, Daniel Valentin <danival@ruc.dk> wrote:

>Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvad jeg gør helt galt
>her?

Ikke umiddelbart, men et par hints til at komme videre:
- har du prøvet at checke ned igennem koden, at dine variable faktisk
indeholder det, du forventer? Se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>
(en smule nede i artiklen).

- bruger du Option Explicit?
Jeg undrer mig fx over du henter variablerne "mail" og "navn" fra din
formular, men bruger "afsmail" og "afsnavn", når du skal afsende.
Se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=9>

NB: Husk også:
rs.Close
Set rs = Nothing

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Daniel Valentin

Dato : 29-09-06 19:50

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Ikke umiddelbart, men et par hints til at komme videre:
> - har du prøvet at checke ned igennem koden, at dine variable faktisk
> [...]
Jeg er ikke helt med på hvad du hentyder til jeg har gjort forkert her,
men ja, har udskrevet det hele, og det ser ud til at være som det skal
være.
> - bruger du Option Explicit?
Det aner jeg ikke hvad er, så nej sikkert ikke :)
> Jeg undrer mig fx over du henter variablerne "mail" og "navn" fra din
> formular, men bruger "afsmail" og "afsnavn", når du skal afsende.
> Se fx:
> <url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=9>
Ja, ups.. En smutter. Havde knoklet over det længe og stirret mig blind
på det vist.
> NB: Husk også:
> rs.Close
> Set rs = Nothing
Conn.Close
Set Conn = Nothing

er vel det samme?

> Mvh. Jørn
>
> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj

Tak for tippene, men resultatet er det samme indtil videre.

Mvh.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-09-06 20:31

On 29 Sep 2006 18:50:29 GMT, Daniel Valentin <danival@ruc.dk> wrote:

>Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
<snip>
>Jeg er ikke helt med på hvad du hentyder til jeg har gjort forkert her,
>men ja, har udskrevet det hele, og det ser ud til at være som det skal
>være.

Du har ikke gjort noget forkert. Linket henviser til en måde at finde
fejl på. Fx:
Et stykke nede i koden har du:
msg.FromName = afsnavn

Men hvad indeholder afsnavn? Tjah, du *antager*, at den indeholder et
navn fra formularen, ikke? Men hvis du vil være sikker, kan du
udskrive variablen ved midlertidigt at indsætte:

Response.Write afsnavn
- evt. efterfulgt af:
Response.End
- hvis den efterfølgende kode resulterer i en fejlmeddelelse.

Dette er en af de vigtigste måder at "debugge" sit script på.
Flyt de to linier ned gennem scriptet for de variable, du har mistanke
til.

Brug det fx også, hvis du har en If-betingelse, hvor du er i tvivl om,
hvorvidt den bliver valgt eller ej - fx:
If [betingelse] Then
Response.Write "Betingelse Ok"
osv.

>Det aner jeg ikke hvad er, så nej sikkert ikke :)
>Ja, ups.. En smutter. Havde knoklet over det længe og stirret mig blind
>på det vist.

Det er den slags Option Explicit forhindrer. Den tvinger dig til at
definere alle dine variable (med Dim), og hvis du staver en af dem
forkert, så får du en fejl. Et absolut must.

>Conn.Close
>Set Conn = Nothing
>
>er vel det samme?

Nej, den første lukker og slukker sit rs-objekt, den anden dit
Conn-objekt. Luk og sluk dem begge:
rs.Close
Set rs = Nothing
Conn.Close