Positionering af website uafhængigt af skæ~
Fra : Morten Rasmussen

Dato : 28-11-06 21:00

Hej.

Jeg har et problem med positionering af side.
Jeg vil gerne have siden (<div id="canvas") til at stå vertikalt
centreret på skærmen uafhængigt af skærmopløsning.
Lige nu har jeg brugt positionering med css som ser således ud:

#canvas
{
position:absolute;
left:10%;
top:0px;
}
Det virker dog ikke korrekt, da siden flytter sig hvis
skærmopløsningen ændres.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tidemann

Dato : 28-11-06 21:09

Morten Rasmussen wrote:
> [...]
> top:0px;
> }
> Det virker dog ikke korrekt, da siden flytter sig hvis

Du kan bruge negativ margin:
{
position: absolute;
top: 0px;
left: 50%;
margin-left: -?px;
}
?= alt efter hvor bred siden er, og så tager du vist det halve.

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 22:15

"tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]

Opløsningen skal du ikke bekymre dig om, da den intet siger om
browservinduets faktiske størrelse

> Du kan bruge negativ margin:
> {
> position: absolute;
> top: 0px;
> left: 50%;
> margin-left: -?px;
> }
> ?= alt efter hvor bred siden er, og så tager du vist det halve.

Vælger man den model skal man tænke sig grundigt om, ja jeg vil faktisk helt
fraråde den, jævnfør denne testside jeg tidligere har lavet
http://csnet.dk/html/eksempler_og_testsider/center.html

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : tidemann

Dato : 30-11-06 19:22

Carsten Sørensen wrote:
> [...]
>
> Vælger man den model skal man tænke sig grundigt om, ja jeg vil faktisk
> helt fraråde den, jævnfør denne testside jeg tidligere har lavet

Ja nu fik jeg byttet om på vertical og horisontal :)
Min model virker _kun_ til horisontal!!

Men det kan nu godt lade sig gøre alligevel, du skal bare huske at sætte
overflow: auto; og en højde på, se her
http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4.html

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 22:43

> Ja nu fik jeg byttet om på vertical og horisontal :)

Ja det sker jo

> Min model virker _kun_ til horisontal!!

Nej. Se http://csnet.dk/center.gif ,som viser Farums side hvor jeg har gjort
vinduet mindre nøjagtigt som jeg beskrev på testsiden. Jeg mangler både
toppen og venstre side.

> Men det kan nu godt lade sig gøre alligevel, du skal bare huske at sætte
> overflow: auto; og en højde på, se her
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4.html

Overflow: auto giver så vidt jeg kan se blot et ekstra rullepanel, men
forhindrer ikke at indholdet kan forsvinde uden for vinduet. Så nej modellen
er ikke brugbar. Kan tilføje jeg får samme resultat lige meget om jeg tester
med IE 6 eller firefox

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-11-06 21:38

tidemann skrev:

> Ja nu fik jeg byttet om på vertical og horisontal :)

Du er langt fra den første der bytter om på de to - af samme grund
plejer jeg at anbefale at man bruger "lodret" og "vandret" i stedet
- det forstår alle. Selv om man kan bruge dem korrekt, hjælper det
ikke meget hvis flere af modtagerne læser dem forkert.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-06 21:49

Morten Rasmussen wrote:

> Jeg har et problem med positionering af side.
> Jeg vil gerne have siden (<div id="canvas") til at stå vertikalt
> centreret på skærmen uafhængigt af skærmopløsning.

Det er vanskeligt at lave og der er ikke nogen ide i at gøre det. Derimod
kan der være gode grunde til horisontal centrerint: Lige meget luft til
venstre og højre for selve side uanset størrelsen på browservinduet.

Her har jeg vist forskellige måder at knække den nød på:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Brugerens skærmopløsning skal du slet ikke bekymre dig om, for der er ikke
nogen lovmæssig sammenhæng mellem den og størrelsen på brugerens
browservindue - snarere tvært imod.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk