Opera skubber billedet ned
Fra : Malene Maare

Dato : 24-11-06 16:50

Hej,

På min hjemmeside www.doriskarloff.dk har jeg et baggrundsbillede
og ovenpå ligger logo som en gif, der har absolut positionering i
left: 0px; top: 0px;. Det virker fint i Explorer og Firefox, men
Opera skubber logo-billedet omk. 5 pixels ned.

Jeg har denne style på min body:

body{
   background: url("http://www.doriskarloff.dk/img/bag.gif");
   background-repeat: no-repeat;
   background-position: center top;
   background-color: #79AAAB;
   margin-right:0px;
   margin-left:0px;
   margin-top:0px;
   color: #FFFFFF;
}
- så der skulle taget højde for at alting starter i 0,0.
Nogen Operahajer, der kan komme med løsning på dette problem?

Vh Malene
Fjern NOSPAM fra min mail for at skrive direkte.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 24-11-06 17:19

Malene Maare skrev:
> [...]
>
> Vh Malene
> Fjern NOSPAM fra min mail for at skrive direkte.

Jeg er ingen haj..... men måske padding:0 - gør det
:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Malene Maare

Dato : 24-11-06 17:38

Morten P. Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg er ingen haj..... men måske padding:0 - gør det
> :)
> Morten
> www.lille-web.dk

Desværre ikke, men tak for buddet!
Vh Malene

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 20:03

"Malene Maare" <doris_karloffNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> left: 0px; top: 0px;. Det virker fint i Explorer og Firefox, men
> Opera skubber logo-billedet omk. 5 pixels ned.

Det afhænger noget vinduets størrelse, hvorfor kan jeg ikke helt gennemskue.
Er vinduet stort nok sker det ikke

> Jeg har denne style på min body:
>
> body{
> background: url("http://www.doriskarloff.dk/img/bag.gif");
> background-repeat: no-repeat;
> background-position: center top;

Du har i midlertid et andet problem i forhold til det baggrundsbillede, i
hvert fald i Opera og Firefox. Du har en side som du har givet bredden 866
pixels hvilket naturligvis vil skabe et vandret rullepanel når vindet er
mindre i bredden. Det er alt sammen fint nok, når man ser bort fra
baggrundsbilledet. For i Firefox og Opera forskubber det sig, da det
tilsyneladende centrerer sig efter det synlige i vinduet. Og baggrunden
ligger så forskudt i forhold til indholdet. Tester du kun dine sider ved
store vinduer? Mange benytter vinduer omkring de 800x600 pixels

Men prøv at flytte baggrunden fra body til #ramme og fjern den centrering af
baggrunden. Så burde det ikke ske

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Malene Maare

Dato : 24-11-06 21:56

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> pixels hvilket naturligvis vil skabe et vandret rullepanel når vindet er
Det ku være jeg skulle overveje at pakke mig ind til 800 - scrolbar.

> [...]
> ligger så forskudt i forhold til indholdet. Tester du kun dine sider ved
> store vinduer? Mange benytter vinduer omkring de 800x600 pixels

Der må jeg melde "skyldig" ;) Jeg har en ekstra bred skærm, så jeg kører i
opløsning 1280 x 800. Når jeg (en sjælden gang) tester i 800 x 600, får jeg et
fejlskaleret billede. Så det er jo ikke så brugbart.

> Men prøv at flytte baggrunden fra body til #ramme og fjern den centrering af
> baggrunden. Så burde det ikke ske

Æv, det lød lige som et rigtig godt råd. Desværre bliver mit baggrundsbillede
ikke vist. Du kan se resultatet på www.doriskarloff.dk/test_index.html

I stylesheetet har jeg nu:

body{
   background-color: #79AAAB;
   margin-right:0px;
   margin-left:0px;
   margin-top:0px;
   color: #FFFFFF;
}

#testramme {
   background: url("http://www.doriskarloff.dk/img/bag.gif");
   background-repeat: no-repeat;
   background-position: center top;
   position:relative;
   width:866px;
   margin-right:auto;
   margin-left:auto;
}

Kan du se, om der er noget der ikke stemmer?

Vh Malene

Fra : Malene Maare

Dato : 24-11-06 22:15

Malene Maare wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>    margin-left:auto;
> }
>
> Kan du se, om der er noget der ikke stemmer?

Måske... men ellers kan jeg selv. Så banalt: Det hjalp at sætte height på
simpelthen. Tænk engang ;)
Og osse i Opera, såmænd! Så, tak fordi jeg måtte poste mit stylesheet her, så jeg
kunne se på det med nye øjne ;)
Håber i det mindste, andre måske kan bruge løsningen!

Vh Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-06 23:49

Malene Maare skrev:

> [...]

Du får ikke et retvisende billede af din side
ved blot at reducere browservinduets størrelse.

Betænk at pixelstørrelsen er meget anderledes
på en 800*600pixel CRT-skærm end på en 1280 * 1024
fladskærm.

Få dig en lille kuldegyser ved at reducere
din skærmopløsning til 800*600 pixel.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Malene Maare

Dato : 25-11-06 13:24

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du får ikke et retvisende billede af din side
> ved blot at reducere browservinduets størrelse.

Nej, men det er heller ikke det, jeg gør. Det troede jeg, fejlagtigt åbenbart,
fremgik af ordene "opløsning" og fejlskaleret" - som jo betyder, at jeg ændrer min
skærmopløsning. Men du er måske inspireret af Tidemanns forslag til browservindue?
> Betænk at pixelstørrelsen er meget anderledes
> på en 800*600pixel CRT-skærm end på en 1280 * 1024
> fladskærm.
>
> Få dig en lille kuldegyser ved at reducere
> din skærmopløsning til 800*600 pixel.

Netop: Og min kuldegyser er så endnu større, fordi proportioner i det viste heller
ikke er rigtige, som de dog ville være på en almindelig skærm i 800 x 600.

Vh Malene

Fra : tidemann

Dato : 25-11-06 12:53

Malene Maare wrote:
> [...]
> opløsning 1280 x 800. Når jeg (en sjælden gang) tester i 800 x 600, får
> jeg et fejlskaleret billede. Så det er jo ikke så brugbart.

Erik Ginnerskov kom engang med dette link, det er super når du tester:
http://hjemmesideskolen.dk/services/resize.asp#

Åben den side du vil teste, åben derefter denne resize-side og vælg en
størrelse og brug så tilbageknappen. Nemt og smart :)

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 14:28

"tidemann" <tidemann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Opløsning og størrelsen på browservinduet harn nødvendigvis ikke noget med
hinanden at gøre Du kan resize dit vinduet til 800x600 pixels. Altså
størrelsen på vinduet.

> Erik Ginnerskov kom engang med dette link, det er super når du tester:
> http://hjemmesideskolen.dk/services/resize.asp#

Jep en glimrende mulighed, men hvis man alligevel laver hjemmesider vil man
have stor glæde af en dertil indrettet toolbar, som også giver mulighed for
at resize, og meget meget mere.
På følgende link findes henvisninger til toolbarer til både firefox og IE

http://hjemmesideskolen.dk/link.asp?id=linktool

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-06 23:53

Malene Maare skrev:

Billedet af damen i rødt siger mig noget.
Filmplakat? The Crankshaw Redemption?

Fra : Malene Maare

Dato : 25-11-06 11:58

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Malene Maare skrev:
>
> Billedet af damen i rødt siger mig noget.
> Filmplakat? The Crankshaw Redemption?

Nope - gammel coca cola reklame - modificeret ;)