Highlight farve på alm tekst?
Fra : Juel

Dato : 23-11-06 12:08

Hejsa Alle

Når man har en webside med alm tekst, og man tager sin mus og markere et
stykke tekst, kan man så via evt css eller lign. definere hvilken farve
markeringen laver?

Mit ønske er at man ikke kan se markeringen.. hvis i forstår..

Mvh
Morten

Fra : Frederik

Dato : 23-11-06 12:23

Juel skrev:
> Hejsa Alle
>
> Når man har en webside med alm tekst, og man tager sin mus og markere et
> stykke tekst, kan man så via evt css eller lign. definere hvilken farve
> markeringen laver?

Jeg er ret sikker på det er browseren, der bestemmer farven på
markeringen og du derfor ikke kan ændre det vha. html. Den eneste
løsning jeg umiddelbart ser er at lave teksten som et billede.

> Mit ønske er at man ikke kan se markeringen.. hvis i forstår..

Hvorfor vil du egentlig det, hvad er fidusen ved at brugeren ikke kan
se den tekst der markeres?

/Frederik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-06 12:56

Juel used his keyboard to write :
> Når man har en webside med alm tekst, og man tager sin mus og markere et
> stykke tekst, kan man så via evt css eller lign. definere hvilken farve
> markeringen laver?

Det er sandsynligvis browseren der bestemmer det, ofte er det noget med
"negativ" farver.

> Mit ønske er at man ikke kan se markeringen.. hvis i forstår..

Forstår hvad du vil men absolut ikke hvorfor.

Hvis det er fordi du vil forhindre folk i at markere teksten så kan du
ligeså godt indsætte noget javascript der fjerner markeringen når den
bliver lavet. Men forvent ikke at du på nogen måder kan forhindre at
folk kopierer teksten.

"Statistik: Den eneste videnskab, der gør det muligt for forskellige
eksperter at bruge de samme tal til at nå forskellige konklusioner." -
Evan Esar (1899-1995), amerikansk humorist

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-06 00:03

Henrik Stidsen wrote:

> Det er sandsynligvis browseren der bestemmer det,

Nej, det er styresystemet, der afgør det:

Højreklik på skrivebordet, vælg menupuktet Egenskaber.
Vælg fanebladet Udseende og vælg knappen Avanceret.
Vælg elementet Valgte elementer og bestem for- og baggrundsfarve.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Juel

Dato : 23-11-06 14:06

Tak for jeres svar..

Det er noget appilcation til en touch skærm, og er kun at visuel betydning..
så det var ikke for at kopisikre..

Er der en der ligger inde med et sådan javascript? så kunne man da prøve at
lege lidt med det..

Mvh
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-06 17:15

Juel expressed precisely :
> Er der en der ligger inde med et sådan javascript? så kunne man da prøve at
> lege lidt med det..

I IE virker det med document.selection.empty(); jeg er ikke lige sikker
på hvilken event du skal binde på.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin