Hjælp til design
Fra : jacob m

Dato : 12-11-06 17:19

Hej

Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg har i Photoshop lavet mig et
grafisk design. Nu vil jeg så 'skære det ud i pap'.

Men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal kode det.

Link = http://www.doggyland.hotserv.dk/images/design.png

Jeg håber at i lige vil give mig startskuddet til hvordan jeg
skal gå i gang. Jeg kan godt selv kode html, css, men kan som
sagt ikke lige se hvordan jeg skal lave netop dét design.

Skal der bruges divs, tables .. ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-11-06 17:38

jacob m skrev:

> Skal der bruges divs, tables .. ?

Du skal bruge div'er.

Du kan se eksempler på 20-30 forskellige layoutmodeller
på denne side:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

Men husk nu på, at ét er at tegne i Photoshop, noget
andet er at design i HTML.

Det ser for eksempel ud til at du regner med
at kunne bruge fikserede, absolutte højder. Det
er i almindelighed en meget dårlig idé. Det er
blandt andet meget bruger-/u/-venligt at sætte
rulleskakter (scrollbars) på noget indhold, som
du har gjort. Det er meget Amatør Karl Smart-agtigt.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Malene Maare

Dato : 12-11-06 18:18

jacob m wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> skal gå i gang. Jeg kan godt selv kode html, css, men kan som
> sagt ikke lige se hvordan jeg skal lave netop dét design.

Tables er ved at være yt. Det skal styles via et stylesheet og css.
Du skal jo til at analysere, det du har lavet. Hvad bliver nødt til
at være grafik (f.eks. logo, og det der tonede, du har i kanten) og
hvad kan nøjes med at være html/css: farver, fonte, bredder på
sektioner osv.
Og du skal beslutte, dig for, om det skal være skalerbart i
procenter eller fast størrelse med pixels.

Det kan være, du skal lave lidt mere, så der er mere at forholde sig
til. Skal din menu f.eks. bestå af grafiske billeder, fordi du vil
bruge en font ikke alle har osv. Du skal også forholde dig til
hvordan billeder f.eks. skal præsenteres, overskrifter, brødtekst.
Det er en god ide at tage med i planlægningen fra starten, så du
sikrer dig, dine sider får et ensartet udtryk på alle sider og ikke
skifter ved hver side. Så der er lidt vej endnu.

God arbejdslyst!

Vh Malene
www.doriskarloff.dk