Centrering med og uden scrollbars
Fra : Sune Storgaard

Dato : 09-11-06 22:13

Findes der en valid/universal måde at centrere en side på, uden at den
hopper til siden når den når en længde som kræver scrollbars ?

Illustreres vist nemmest med en tilfældig side:
http://www.bluerobot.com/web/css/center1.html
Prøv at ændre størrelsen på dit vindue til lige hvor man kræver siden
med/uden scrollbars, så rykker siden sig lidt hvilket vel er meget naturligt
da der nu er mindre plads at centrere på..

Findes der en smart workaround ?
-udover at tvinge siden til at have scrollbars uanset indhold.

Spørger ikke til nogen bestemt doctype.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 22:38

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse

> Findes der en valid/universal måde at centrere en side på, uden at den
> hopper til siden når den når en længde som kræver scrollbars ?

Nej. Eneste måde er at fremtvinge et rullepanel i de browsere som ikke
afsætter plads til den. Og mener nu også det er en ret ubetydelig detajle.
Er jo kun aktuelt ved sideskift, hvor sidernes længde / indhold varrierer
meget.

> [...]
> med/uden scrollbars, så rykker siden sig lidt hvilket vel er meget
> naturligt da der nu er mindre plads at centrere på..

Det kommer helt an på hvilken browser man anvender

> Findes der en smart workaround ?
> -udover at tvinge siden til at have scrollbars uanset indhold.

Mig bekendt ikke

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-11-06 13:48

Carsten Sørensen skrev:

> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse

> Nej. Eneste måde er at fremtvinge et rullepanel i de browsere som ikke
> afsætter plads til den.

Den løsning virker lidt akavet desværre.

Og mener nu også det er en ret ubetydelig
> detajle. Er jo kun aktuelt ved sideskift, hvor sidernes længde /
> indhold varrierer meget.

Ja det er heller ikke ligefrem et problem der skal tages op på nærmeste G8
møde..
Det slog mig bare lige da jeg sad og arbejde på en side som var optimeret
til at loade / skifte hurtigt. Der synes jeg det virkede mere irriterende
end normalt, ide lidt hurtigt zapperi mellem undersider/produkter, får siden
til at danse lidt, siderne lå lige netop og varierede frem og tilbage mellem
hvad der krævede scroll i min opløsning.

Oh well, var da forsøget værd :)

Fra : Stig Holmberg

Dato : 10-11-06 16:04

> [...]
> siden til at danse lidt, siderne lå lige netop og varierede frem og
> tilbage mellem hvad der krævede scroll i min opløsning.

Jeg foretrækker da at tvinge en scrollbar frem, det er da ret irriterende at
siden danser i Opera og Firefox.

Og CSS koden der skal til validerer, så hvad afholder dig fra at gøre det?

Mvh. Stig

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-06 16:19

Den 10-11-06 16.03 skrev Stig Holmberg følgende:

> Jeg foretrækker da at tvinge en scrollbar frem, det er da ret irriterende at
> siden danser i Opera og Firefox.

Det gør jeg også på et af mine sites.

> Og CSS koden der skal til validerer, så hvad afholder dig fra at gøre det?

Hvilken kode bruger du?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Stig Holmberg

Dato : 10-11-06 16:44

> Det gør jeg også på et af mine sites.

> Hvilken kode bruger du?

Denne:

html {
height: 100%;
margin-bottom: 1px;
}

IE ignorerer den og Firefox og Opera får scrollbars (så minimale som
muligt).

Mvh. Stig

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-06 17:39

Den 10-11-06 16.44 skrev Stig Holmberg følgende:

> html {
> height: 100%;
> margin-bottom: 1px;
> }

Ok, jeg bruger overflow-y:scroll, fordi jeg ikke bryder mig om
rullebjælken, når der ikke er noget at rulle. Og overflow-y validerer
endnu ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-11-06 16:29

Stig Holmberg skrev:

> Jeg foretrækker da at tvinge en scrollbar frem,
Uenig.
>det er da ret irriterende at siden danser i Opera og Firefox.

Enig.

> Og CSS koden der skal til validerer, så hvad afholder dig fra at gøre
> det?

At det ser "dumt" ud med unødvendige scrollbars ..

Ihvertfald mindre dumt end hvis man kunne centrere om et punkt hvor der var
taget højde for evt. scrollbars uanset om de er tilstede eller ej.

Nuvel, det er ikke verdens største problem, og der er jo en løsning allerede
omend den ikke er 100% optimal IMO.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 10-11-06 16:41

> Uenig.
>
> Enig.

> At det ser "dumt" ud med unødvendige scrollbars ..

Jamen, der er jo i forvejen scrollbars på resten af dit website på de sider
der er tilstrækkelig lange, du har vel ikke noget imod det ser ens ud?

> Ihvertfald mindre dumt end hvis man kunne centrere om et punkt hvor der
> var taget højde for evt. scrollbars uanset om de er tilstede eller ej.

Ja, sådan en løsning kender jeg ikke. Skulle dog ikke undre mig om
JavaScript kunne fixe det.

> Nuvel, det er ikke verdens største problem, og der er jo en løsning
> allerede omend den ikke er 100% optimal IMO.

Hvis der er et ord jeg ikke kan lide så er det "optimal" det er bare så
intetsigende

Det som det drejer sig om er at brugerne af dit website ikke bliver
irriterede, samtidig med at siden validerer, vi bruger jo både hacks og små
"workarounds" mm. i en verden af ikke-perfekte browsere.

Mvh. Stig