Liste problem
Fra : Martin

Dato : 01-11-06 09:58

Hej!

Jeg har endnu et problem med min menu.
Nu er jeg dog gået helt væk fra <div>s og lavet det i en UL liste.

Men nu er der kun et par små problemer tilbage.
Jeg er heldigvis kommet helt væk med "peekaboo" fejlen, men nu er der
lige et par ting, som jeg har prøvet at ændre på en masse måder.

http://www.scandesigns.dk/menu_test/

Problemet ses tydeligt i IE.
Links er blå/mørkerøde - Selvom jeg både har sat visited, hover på links.

En anden fejl i IE er ligeover Carvingski der er et stort hul imellem,
som jeg har prøvet at fjerne med at sætte nogle padding:0 og margin:0
ind, men det hjalp desværre ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 10:53

"Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Problemet ses tydeligt i IE.
> Links er blå/mørkerøde - Selvom jeg både har sat visited, hover på links.

Prøv at give dine links en farve i stedet for blot at bruge inherit.
Temmelig sikkert derfor Og så lige en kommentar til farverne. Det er
ikke videre læsbart hvis du vil have en hvid tekst på den baggrund

> En anden fejl i IE er ligeover Carvingski der er et stort hul imellem, som
> jeg har prøvet at fjerne med at sætte nogle padding:0 og margin:0 ind, men
> det hjalp desværre ikke.

Prøv at sætte ramme på de forskellige elementer, så du kan se hvad der
fylder hvad

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Martin

Dato : 01-11-06 11:09

Carsten Sørensen wrote:
> [...]
> Temmelig sikkert derfor Og så lige en kommentar til farverne. Det er
> ikke videre læsbart hvis du vil have en hvid tekst på den baggrund

DOH! - JA det hjalp med at sætte farven.
Nej, det er rigtigt det er svært at se i denne sammenhæng, men når det
kommer til at få den rigtige baggrundsside, og det hele får et større
perspektiv, så er det garanteret nemmere at læse.
Er faktisk også lidt i tvivl om den skal være 100% hvid, eller om den
skal være brækket hvid.

> Prøv at sætte ramme på de forskellige elementer, så du kan se hvad der
> fylder hvad

Jeg ved godt hvad det er der fylder deroppe en lille <li>, problemet er
bare at jeg ikke aner hvordan man kan gøre den mindre, når padding:0 og
margin:0 allerede er sat.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 01-11-06 11:59

On 01-11-2006 11:09 Martin wrote:
> Jeg ved godt hvad det er der fylder deroppe en lille <li>, problemet er
> bare at jeg ikke aner hvordan man kan gøre den mindre, når padding:0 og
> margin:0 allerede er sat.

Og du har sat padding og margin til 0 på både dit h2-element og på ul'en?

Ellers så prøv at fjerne linjeskiftene i din kildekode! Altså ikke

<ul>
</ul>

men

Det virkede for mig, da jeg havde samme problem engang.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Martin

Dato : 01-11-06 12:55

Mikkel Z. Herold wrote:

> Og du har sat padding og margin til 0 på både dit h2-element og på ul'en?

Jep
..header,
..header h2 {
   margin: 0 0 10px 0;
   padding:0;
   font-size:15px;
   text-align: center;
}

De 10 px er bottom margin, og jeg har også prøvet at fjerne denne, men
det hjalp heller ikke.

> Ellers så prøv at fjerne linjeskiftene i din kildekode! Altså ikke
>
> <ul>
> </ul>
>
> men

Det er prøvet nu - men det gav heller ingen ændringer.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 17:33

> Jeg ved godt hvad det er der fylder deroppe en lille <li>, problemet er
> bare at jeg ikke aner hvordan man kan gøre den mindre, når padding:0 og
> margin:0 allerede er sat.

Er den yderste <ul> dybest set ikke overflødig, når den kun har et liste
punkt?

Men så vidt jeg kan se kan du afhjælpe det ved at sætte font-size: til 1px
på .liclear

Fra : Martin

Dato : 01-11-06 19:08

Carsten Sørensen wrote:
> "Martin" <maa@scandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> Er den yderste <ul> dybest set ikke overflødig, når den kun har et liste
> punkt?

Grunden er så vidt jeg lige husker da jeg lavede det, er pga borderen
rundt om, og stregerne efter hvert hovedpunkt.
Hvis ikke den yderste ul havde været der, så tror jeg nok at stregen
ikke ville gå helt ud til kanten.

> Men så vidt jeg kan se kan du afhjælpe det ved at sætte font-size: til 1px
> på .liclear

Det lyder som en mulighed for det ligner at der er en linje nbsp der som
ikke skal være der, så det vil jeg da prøve.