opbygning af hjemmesiden
Fra : emanuelpetit

Dato : 31-10-06 14:37

hej

jeg skal opbygge en hjemmeside, men der er mange forskellige
synspunkter om hvilke programeringssprog siden skal bygges op i.

Spørgsmål: skal det gøres i tabeller eller i CSS??

Hvor kan jeg finde information på nettet, som er for begyndere??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Ask

Dato : 31-10-06 15:11

emanuelpetit wrote:
> [...]
>
> Spørgsmål: skal det gøres i tabeller eller i CSS??
>
> Hvor kan jeg finde information på nettet, som er for begyndere??

Jeg ville starte med html og CSS (evt lidt php/SSI til at inkludere
elementer som er fælles på alle/flere sider).

Tabeller er til opstilling af data/felter i tabulær form - ikke til
design (læs:brug CSS).

Jeg ville (og har selv) åbne min favorit-texteditor (notepad,
notepad++ eller lign) og starte derfra. Start med at få planlagt hvad
du vil have på siden og hvordan det skal presenteres - dette letter
arbejdet en del. Af gode sider at begynde fra kan nævnes:

http://www.w3schools.com/
http://www.html.dk/
http://www.webdesign101.dk/

Man kommer også rigtigt langt med konkrete spørgsmål med google ;)

Mvh
Jacob Ask

Fra : emanuelpetit

Dato : 31-10-06 15:55

Hej

så kommer det dumme spørgsmål: hvis jeg gerne vil have en side hvor man
linker internt fra knap 1 til tekst 1. skal det så laves således:

toptabel:
Topmenu evt. med billed

venste tabel med knapper:
knap 1
knap 2
knap 3

højre tabel hvor man kan læse hvad der ligger inde under knap 1, 2 eller
3

????

håber det er til at forstå....

nybegynder...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-06 15:19

emanuelpetit skrev:

> jeg skal opbygge en hjemmeside, men der er mange forskellige
> synspunkter om hvilke programeringssprog siden skal bygges op i.

Man laver ikke hjemmesider i programmeringssprog, for man
programmerer dem ikke. Man designer dem eller sætter dem op.

De skal laves i HTML. Der er et par andre muligheder, men det
giver ingen fordele og måske kun ulemper at bruge dem (hvis man
ikke er ekspert). Sammen med HTML hører CSS, hvor HTML har med
indholdet at gøre, og CSS har med udseendet af elementerne at
gøre.

> Spørgsmål: skal det gøres i tabeller eller i CSS?

Som udgangspunkt skal det gøre med CSS. Det er *langt* lettere at
have med at gøre. Det er kun lige de første hurtige udkast der
måske kan klares hurtigere med tabeller, men så snart man skal
til at rette dem lidt til, begynder besværet.

Man skal dog ikke begå den fejl at tro at tabeller skal
afskaffes. Tabeldata skal stadigvæk præsenteres i tabelform. Det
er kun som designskabelon at tabeller er uhensigtsmæssige. Der
var bare engang for nogle år siden hvor der ikke var andre måder
at lave godt design på (nemlig før CSS blev lavet og
implementeret).

CSS er ikke spor svært at lære, og det giver adgang til at hav af
muligheder som det er skægt at afprøve og evt. benytte hvis de er
brugbare til ens side.

> Hvor kan jeg finde information på nettet, som er for begyndere?

Her er tre gode, danske sites med et væld af gode ideer og
forklaringer. De to første har god starthjælp for begyndere, mens
det sidste viser nogle designmuligheder.

   http://www.hjemmesideskolen.dk/default.asp

   http://www.html.dk/Default.asp

   http://www.webdesign101.dk/

Og for skægs skyld kan du lige få det her med:

   http://www.csszengarden.com/

Det viser en masse forskellige sider - men ved nærmere eftersyn
viser det sig at være den samme. HTML'en er nemlig identisk - kun
CSS'en er ændret. Det giver dig en idé om hvor meget man kan lave
med CSS.

--
Bertel

Fra : karsten

Dato : 31-10-06 15:26

emanuelpetit wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
i.

> Spørgsmål: skal det gøres i tabeller eller i CSS??
>
> Hvor kan jeg finde information på nettet, som er for

jeg ville mene at det er et spørgsmål der er op til en selv. skal
den være overskulig så vil mene at du skal bruge css da du kan
rate flere sider på en gang, men er også ligt svære ind html.
skal den være let så brug html men der er en hage ved det det
bliver let uoverskulig.
med hensyn på dit anden spørgsmål så er der en Tutorials her på
siden til både html og css http://www.html.dk/tutorials/
m.v.h.
karsten

Fra : Knud

Dato : 31-10-06 19:19

Hej Karsten.
"karsten" <postmaster@technohogus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver let uoverskulig.
> med hensyn på dit anden spørgsmål så er der en Tutorials her på

Fint at du mener en bunke, men dette er ikke html.dk, det er en
nyhedsgruppe.
Når du svarer eller spørger, så er du et helt andet sted end du regner
med.
Tænk over det, du kan løbe ind i flere problemer.
Bare et godt råd.
MVH Knud

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-06 04:14

On Tue, 31 Oct 2006 19:19:14 +0100, "Knud" <manden-i-syd@mand.invalid>
wrote:

> [...]
>med.
>Tænk over det, du kan løbe ind i flere problemer.

Og når vi nu er i gang med rådene, så klip i det, der svares på.
Se min signatur.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-06 00:22

karsten skrev:

> med hensyn på dit anden spørgsmål så er der en Tutorials
> her på siden til både html og css http://www.html.dk/tutorials/

Den er bare ikke blevet opdateret de sidste mange år, så
den sakker lidt bagud med det nyeste

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 04-11-06 13:47

Allan Vebel skriblede bla:

> Den er bare ikke blevet opdateret de sidste mange år, så
> den sakker lidt bagud med det nyeste

Tror de har mere travlt med at tjene penge på reklamen på siderne.
Jonas plejer at læse med herinde så det kan da være de opper sig samtidig
kan de jo rette deres kode
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jacob Ask

Dato : 31-10-06 16:29

emanuelpetit wrote:
> [...]
> knap 2
> knap 3
>

> højre tabel hvor man kan læse hvad der ligger inde under knap 1, 2 eller

I så fald så lav alle fælles elementer i seperate filer som så
bliver inkludret i alle sider ved hjælp af SSI eller php. Derved kan
du rette din menu og din header i en fil som bliver brugt på alle
sider. Jeg ville helt klart sætte det op med CSS. Noget i stil med
nedenstående:

lav en fil med topmenu
lav en fil med knapper
og lav så noget i stil med følgende på dine sider:

så skal du bare i din css bestemme hvordan din "id"'er skal se ud.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-06 04:11

On 31 Oct 2006 07:29:08 -0800, "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> wrote:

> [...]
>bliver inkludret i alle sider ved hjælp af SSI eller php. Derved kan
>du rette din menu og din header i en fil som bliver brugt på alle

Det ville jeg nok også, men for ikke at forvirre mere end højst
nødvendigt, så ville jeg vente med det, indtil jeg har fået noget HTML
til at virke.

<snip>

Husk anførselstegn om parametre:

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 22:25

"emanuelpetit" wrote:

> Hvor kan jeg finde information på nettet, som er for begyndere??
Der er bl.a. hjælp at hente på hjemmesideskolen.dk f.eks. her:
http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp

html.dk har du jo fundet.
Og google, eller hvem du nu plejer at spørge, kan finde meget.

--
Mvh SNA
http://siggis.dk/