Hvor mange karakterer kan 'mailto' indehol~
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 07:33

hej,

Hvor mange karakterer kan 'mailto' indeholde?
Jeg har et mail link som bygger en e-mail liste ud fra et opslag i bruger
databasen.
Hvis jeg ønsker at sende til alle brugere overskrides URL længden og linken
fungerer ikke.

Derfor vil jeg kontrollere længden af e-mail adresserne og vise en side
hvorfra adresserne kan kopieres hvis URL'n er for lang.

Er længden browser eller server afhængig?
Hvilken længde skal jeg definere for at sikre at siden virker i alle
browsere?

God weekend
Henning

Fra : Thrane

Dato : 29-10-06 08:06

"Henning Smed Sørensen" <Henning snabela smeds dot dk> wrote in message
> [...]
>
> Er længden browser eller server afhængig?
> Hvilken længde skal jeg definere for at sikre at siden virker i alle

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg ved at bl.a. Jmail understøtter
MailMerge og du derfor kan få den til at sende til en lang liste genereret
fra en database:
http://www.dimac.com/Products/w3JMail/Version43/Examples/SimpleMailmerge.htm

/Thrane

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 08:14

"Thrane" <noreply@noreply.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg ved at bl.a. Jmail
> understøtter MailMerge og du derfor kan få den til at sende til en lang
> [...]
Hej Thrane,

Ja jeg kan sende til lange mail lister med Jmail eller ASPmail, men jeg har
brug for an sende en mail liste til brugerens standard e-mail program.

M.v.h.
Henning

Fra : Thrane

Dato : 29-10-06 08:32

> [...]
> har brug for an sende en mail liste til brugerens standard e-mail program.

Hvad er det du vil sende med?
Er det ikke noget du kan vedhæfte som f.eks. txt?

/Thrane

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-10-06 11:54

Thrane skrev:
> Hvad er det du vil sende med?
> Er det ikke noget du kan vedhæfte som f.eks. txt?

Hvis jeg har forstået srørgsmålet rigtigt, vil Henning sende til
adskillige modtagere med et link:
mailto:en@dresse.invalid?to=anden@dresse.invalid&to= osv osv

Kan man vedhæfte filer til sådan et foretagende, eller har du forstået
spørgsmålet væsentligt anderledes?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Thrane

Dato : 29-10-06 12:47

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> [...]
> mailto:en@dresse.invalid?to=anden@dresse.invalid&to= osv osv
>
> Kan man vedhæfte filer til sådan et foretagende, eller har du forstået

Man skulle vel nok kunne vedhæfte filer til det.

Jeg forstår dog slet ikke pointen i den form for mail du nævner?
Kan du forklarer mig idéen med den form?

/Thrane

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-10-06 14:12

Thrane skrev:
> Man skulle vel nok kunne vedhæfte filer til det.

Ikke mig bekendt, så du er meget velkommen til at komme med noget mere
om det.

> Jeg forstår dog slet ikke pointen i den form for mail du nævner?

At det er meget let at have med at gøre, og afsender bruger sit eget
mailprogram til at komponere mailen. Det er uhyre let at sætte op i
forhold til et system i php/asp/whatever som kan sende mail.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-10-06 12:02

Henning Smed Sørensen skrev:
> Hvor mange karakterer kan 'mailto' indeholde?

Så vidt jeg ved er det standarden for en URLs længde der træder i kraft,
og det er 2048 tegn (iflg en RFC som jeg ikke kan huske på stående fod)

> Hvis jeg ønsker at sende til alle brugere overskrides URL længden og linken
> fungerer ikke.

Jeg er flere gange stødt ind i samme problem, og er foreløbig nået til
et fungerende kompromis på 50 adresser pr link.

> Er længden browser eller server afhængig?

Jeg tror den er agent-afhængig på to parametre: browseren skal kunne
følge med, og det modtagende emailprogram skal kunne følge med.

De 2048 nævnt ovenfor er testet fungerende i konstellationerne (WinXP)
Firefox/Explorer til Thunderbird/Outlook Express (begge til begge testet).
Firefox/Thunderbird var meget mere tolerante over for overskridelse af
grænsen end de andre to.

Jeg skal tilføje at jeg har en bruger som har haft problemer, selv
indenfor 2048 grænsen, som jeg desværre ikke har haft mulighed for at
teste nærmere på årsagen til.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin

Dato : 01-11-06 10:08

Jesper Brunholm wrote:
> Så vidt jeg ved er det standarden for en URLs længde der træder i kraft,
> og det er 2048 tegn (iflg en RFC som jeg ikke kan huske på stående fod)

Og nej - det står IKKE i HTTP RFC'en.
Det eneste der sætter en begrænsning er serveren og browseren. HTTP
protokollen har ingen begrænsning.

Jeg har skam også læst HTTP RFC'en efter netop dette, da jeg er ved at
lave noget hvor det kræver en meget lang URI, og fandt netop en længere
diskussion om netop dette på et engelsk forum.

Med Firefox/IE6/IE7, Apache2 og Windows 2003 Web Edition der er jeg ikke
kommet over begrænsningen enndu.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-11-06 12:11

Martin skrev:

> Og nej - det står IKKE i HTTP RFC'en.
> Det eneste der sætter en begrænsning er serveren og browseren.
> HTTP protokollen har ingen begrænsning.

Det er korrekt. Men Jespers grænse er også god nok - det er IE der
er flaskehalsen. Der er to grænser i IE - maxlængden på en url (i
IE) er egentlig 2083 tegn, men heraf må stien (alt efter
servernavnet) kun udgøre de 2048.

Grænserne for andre browsere ligger langt højere (80.000+ ifølge
[1]). Webservere har dog (ifølge samme kilde) en noget lavere grænse -
Apache ca. 4.000, IIS 16.384.

Noter:
======
[1] <http://www.boutell.com/newfaq/misc/urllength.html>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 13:47

Henning Smed Sørensen skrev:

> Hvor mange karakterer kan 'mailto' indeholde?

Har du overvejet at styre det hele med serverscripting (PHP, ASP,
JSP ...) så der kun sendes til én modtager ad gangen?

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-10-06 14:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> Har du overvejet at styre det hele med serverscripting (PHP, ASP,
> JSP ...) så der kun sendes til én modtager ad gangen?

Det er værd at overveje fordi det har en ret markant fordel i forhold
til at mailen når frem, til trods for eventuelt anti-spam-programmel den
møder undervejs (som som regel ikke kan lide hvis ikke står i
modtager-feltet. Det er selvfølgelig ikke givet at dem du sender til
ikke må se hinandens adresser, men det er oplagt hvis du har så mange
adresser så det skaber problemer).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 08:06

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er selvfølgelig ikke givet at dem du sender til ikke må se hinandens
> adresser, men det er oplagt hvis du har så mange adresser så det skaber

Hej.

Undskyld at jeg ikke har svaret eller deltaget i diskussionen, men mit
indlæg findes ikke på den newsserver jeg anvender på arbejde.

Jeg vil forsøge at sætte længden på min 'mailto' til 2048 karakterer.

Jeg bruger 'mailto' fordi 'server mail' (Jmail) på hos den aktuelle ISP
kræver en afsender adresse på det domæne der sendes fra, så modtagere vil
ikke kunne besvare en mail sendt fra serveren.
Det virker efter min mening mere logisk for brugeren at anvende standard
mailprogrammet med autosignatur, stavekontrol, valgfri tekstformat og egen
afsender adresse end at skrive e-mails i en web formular.
Jeg bruger Jmail til andre funktioner hvor teksten hentes fra databasen og
sendes til udvalgte brugere

M.v.h.
Henning

Fra : Thrane

Dato : 01-11-06 08:26

> [...]
> kræver en afsender adresse på det domæne der sendes fra, så modtagere vil
> ikke kunne besvare en mail sendt fra serveren.

Der kan du indsætte en ReplyTo i JMail...

/Thrane