Div. problemer
Fra : mikkel

Dato : 28-10-06 13:05

Hejsa jeg har lige prøvet at lave en hp , hvor jeg benytter div
,men der er kommet en mega scroll i siden og hvis man prøver at
markere det som ligger under selve sidens indhold kan man se der
ligge nogle kasser(div).Hvorfor ligger de også der , jeg har jo
rykket de rigtige op plads ?
http://ikea.homepage.dk/

mine css. for divs ser sådan her ud :

div.m1 { position:relative
;
left:-340px;
top: -373px;
width:154px;
height:300px;
background-image:url(map5.jpg); background-position:top;
background-repeat:no-repeat;
background-color:#eefbc6 ;
color:#000000;
padding:0px 0px 0px 0px;
margin:0px;
border:1px solid #A6A653
}

håber i forstår hvad jeg mener og muligtvis kan hjælpe mig vidre,
pfh. tak :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 28-10-06 13:25

mikkel skrev:
> [...]
> border:1px solid #A6A653
> }
>
> håber i forstår hvad jeg mener og muligtvis kan hjælpe mig vidre,

Hej Mikkel
Måske ikke den store hjælp men du har 41 validerings fejl på din side.

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : mikkel

Dato : 28-10-06 16:26

Morten P. Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej Mikkel
> Måske ikke den store hjælp men du har 41 validerings fejl på din side.
>
> :)
> Morten
> www.lille-web.dk

Hej Morten nej det er faktisk ikke nogel hjælp og desuden er der 53 fejl,
men alle ligegyldige fejl der kan rettes til i slutningen af processen.
Prøv at holde dig til det der bliver spurgt om når du svare på indlæg !!
Sry men er bare så træt af folk der skal blande sig i debatter med
ligegyldige og offtopic kommentar.

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 28-10-06 21:25

mikkel skrev:

> [...]
> Prøv at holde dig til det der bliver spurgt om når du svare på indlæg !!
> Sry men er bare så træt af folk der skal blande sig i debatter med

Undskyld det var kun for at hjælpe.
Jer er ingen kodehaj så hvis jeg skulle kunne gennemskue problemet ville
det hjælpe mig hvis der ikke var så mange valideringsproblemer i koden.

Håber du finder nogle andre der kan hjælpe
:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-06 17:29

mikkel skrev:

> Hej Morten nej det er faktisk ikke nogel hjælp og desuden er
> der 53 fejl, men alle ligegyldige fejl der kan rettes til i
> slutningen af processen.

Hvordan kan du være så sikker på at det er ligegyldige fejl?

Jeg har lige brugt et par minutter på at løbe dem igennem - jeg går
ud fra at du også har set alle 41 fejl og 12 infobeskeder igennem
siden du konkluderer at de alle er ligegyldige.

Du har ret i at der ikke er graverende fejl i koden, men problemet
er at det tager tid at finde ud af det når der er så mange småfejl.
Hvis du retter selv mindre valideringsfejl løbende, er det langt
lettere at fange de større når de dukker op - både for dig selv og
for folk der gerne vil hjælpe dig.

> Prøv at holde dig til det der bliver spurgt om når du svare på
> indlæg !! Sry men er bare så træt af folk der skal blande sig
> i debatter med ligegyldige og offtopic kommentar.

Mortens kommentar var uheldigt formuleret - det er ikke smart at
bede om en validering uden at give nogen begrundelse. Men det er
hverken ligegyldigt eller offtopic at påpege manglende validering
her i gruppen.

Se evt. et par artikler om hvorfor man validerer:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>
<http://validator.w3.org/docs/why.html>

NB: Både du og Morten må gerne klippe i jeres citater - se linket i
min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : mikkel

Dato : 28-10-06 18:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ud fra at du også har set alle 41 fejl og 12 infobeskeder igennem
> siden du konkluderer at de alle er ligegyldige.

De er ligegyldige for mig for jeg laver ikke sider til folk der vil
være smarte og bruge alle mulige mærkelige browser, det gider jeg ikke
at bruge tid på nu, det kan komme senere når jeg har fået lidt mere
styr på selve kodningen.Det vill jo også være nemmest hvis alle bare
brugte den samme browser. Hvorfor lege smart og bruge andre. Det kan
da godt være i synes de virker bedre, men før det første er det nok de
færeste alm. computer bruger der ved at man overhoved kan anvende
andre browser og at de findes, puls det har er default setting i
windows og det er det alle bruger, så fat det nu internet explore er
kommet for at blive så det er jo bare til besvær med alle de browser.
Det bliver jo ikke lavet om , så jeg synes det er ok hvis mine sider
ikke virker i andre browser, det må være folks eget problem at de
noglegange ikke kan se sider ordenligt. Det er jo kun nørder der ændre
browser for at være smart.

> [...]

> bede om en validering uden at give nogen begrundelse. Men det er
> hverken ligegyldigt eller offtopic at påpege manglende validering

Jamen det var jo ligesom ikke det jeg spurgte om, og så når han svare
som den første på mit indlæg så kan det jo være der kom en fordi der
kunnet have givet mig et rigtig godt svar, men lader være med at kigge
på mit indlæg fordi der tilsynladende er blevet svaret på det !!
Og kan mig bare mavesur osv. jeg er vant til det , sådan er det når
man tør at sige hvad man mener :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-10-06 20:47

mikkel wrote:

> så fat det nu internet explore er
> kommet for at blive så det er jo bare til besvær med alle de browser.

Skulle du ikke selv prøve at fatte, at Internet Explorer ikke er alene om
markedet, får det første fordi den ikke er den bedste browser (læs: den mest
sikre) på windows-platformen og for det andet fordi der faktisk også findes
andre platforme end Windows - eks. Linux, OS/2, Solaris og Mac.

> Det bliver jo ikke lavet om ,

Jo, det er blevet lavet om. Det er endda mange år siden. Du har bare ikke
opdaget det endnu.

> så jeg synes det er ok hvis mine sider
> ikke virker i andre browser, det må være folks eget problem at de
> noglegange ikke kan se sider ordenligt.

Vi i gruppen kan sådan set da også være ligeglade med, at du har problemer,
hvis du afviser hjælp.

> Det er jo kun nørder der ændre
> browser for at være smart.

Næ, ikke for at være smart, kun for at beskytte sig mod de utallige
sikkerhedshuller, som der påviseligt har været i Internet Explorer, eller
fordi Internet Explorer ikke eksisterer til den platform, man bruger.

Det er nok ikke fremmende for viljen hos de normalt hjælpsomme personer i
gruppen til at give dig en hånd, når du farer frem med den hovne holdning.
at alle dem som ikke gør præcis som du gør ikke er skruet helt rigtigt
sammen inde i hovedet.

Prøv at vænne dig til, at i usenetgrupperne har man ikke krav på at få
præcis det svar, man ønsker sig. Der er ikke nogen af de faste skribenter,
der bliver lønnet for at sidde og besvare spørgsmål. Og det står enhver frit
for at svare på noget, der ikke direkte er blevet spurgt om, men som måske
alligevel kan have en medvirkende årsag til det problem, som udløste det
oprindelige spørgsmål.

> Sry men er bare så træt af folk der skal blande sig
> i debatter med ligegyldige og offtopic kommentar.

Som Jens var inde på, så er netop validering meget ofte særdeles on-topic i
denne gruppe.

> Og kan mig bare mavesur osv. jeg er vant til det , sådan er det når
> man tør at sige hvad man mener :)

Det tror jeg gerne, at du er vant til, når du sådan farer i flint, når nogen
vover at sige dig imod.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : mikkel

Dato : 28-10-06 21:24

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> denne gruppe.

> Det tror jeg gerne, at du er vant til, når du sådan farer i flint, når nogen

All rigth , jeg undskylder min dårlige opførsel og min mening om browsers.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-06 21:56

mikkel skrev:

> De er ligegyldige for mig for jeg laver ikke sider til folk
> der vil være smarte og bruge alle mulige mærkelige browser,
> det gider jeg ikke at bruge tid på nu,

Det er helt i orden med mig hvis du vil nøjes med at lave sider til
IE - så længe det er sider jeg ikke selv skal bruge til noget. Men
hvis du gerne vil have hjælp her i gruppen, er det en dårlig
strategi at ignorere alternativer til IE.

> Det vill jo også være nemmest hvis alle bare brugte den samme
> browser.

Hm - ved du hvad der skete for 10 dage siden? (18. oktober)
IE er ikke bare IE - specielt ikke når det drejer sig om sider der
vises i standardmode (som fx din). Du kan godt risikere at din side
vises på tre forskellige måder i hhv. IE5.x, IE6 og IE7. IE5 er så
gammel at det kun er ganske få der benytter den endnu, men netop nu
er vi på vej mod en periode hvor både IE6 og IE7 vil have ganske
store markedsandele - og så vil det være ret uheldigt med et
website der kun fungerer det ene sted.

> Det er jo kun nørder der ændre browser for at være smart.

Er Windows^HMicrosoft Update en nørd? IE7 bliver (senere i år)
rullet ud via Microsoft Update, og betydende browserændringer som
blokeringen af pop op's mv (XP SP2) eller eola-ændringen (klik for
at aktivere) er også tidligere blevet leveret via Microsoft Update.

> Jamen det var jo ligesom ikke det jeg spurgte om,

Velkommen til usenet. Folk må svare på det de har lyst til - bare
det er on-topic og i øvrigt holder almindelig netikette.

Du overså vist linjerne herover. Da du er bruger af html.dk, kunne
du også læse linket her i stedet:
<http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> (se afsnittet "Gælder
der nogle regler for nyhedsgrupperne?")
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 14:15

"mikkel" <mikkellarsen3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> markere det som ligger under selve sidens indhold kan man se der
> ligge nogle kasser(div).Hvorfor ligger de også der , jeg har jo

Hmm hvad laver alle de tabeller så i koden?

> mine css. for divs ser sådan her ud :
>
> div.m1 { position:relative
> ;
> left:-340px;
> top: -373px;
> width:154px;

Det lange rullepanel skyldes den meget mærkværdige måde du placerer dit
indhold på. Det er ikke nødvendigt at tildele alle elementer position:
relative, men en del af dem skulle gerne finde på plads af sig selv. Det
forudsætter bare at de bliver placeret i en logisk rækkefølge.

Men for at komme videre er du nødsaget til at få ryddet op i koden. Ud med
alt det tabelskrammel som du siger du ikke vil bruge, og få placeret
indholdet i en logisk rækkefølge. Husk en div praktisk talt blot er en
kasse. En kasse som man kan bestemme størrelse osv. på. Kasserne kan
placeres indeni hinanden efter behov.

Du skal bruge følgende diver.

1 en div til dit top logo
2. en div til din horinsontale menu
3. en div til din venstrestillede menu
4. en div til selve indholdet

Inden i den fjerde div skal du så have yderligere 3 diver. En til den
venstre boks. Og en til hver af de to højre bokse.

5. En div til din footer

Og tildel så diverne sigende navne, så det er lettere at overskue M1 til
m7 siger ikke ret meget

Når du har gjort følgende kan du spørge igen

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : mikkel

Dato : 28-10-06 16:17

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

> Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk
>
> OK Carsten S. tak for hjælpen, jeg må prøve at lave det om så. Du får det
godt nok til at lyde så let, men synes egenligt det er lidt forvirrende. Jeg
har ikke brugt div før, så man bliver jo nød til at sidde og lege lidt med
det, og jeg troede egenligt jeg havde forstået bare en lille smule af det ,men
det har jeg jo så åbentbart ikke.
Mht. til tabellerne er de der fordi jeg fik at vide at det var en god ting at
kompinere de to ting, og jeg havde også en del problemer med at få lavet top
menuen i div.
Du skal tænke på jeg aldrig har prøvet det før, og har heller ikke modtaget
nogen form for undervisning i det.
Havde nu håbet det var en mere enkelt fejl jeg havde lavet, men øv , det er
vidst en ommer :)

mvh.
Mikkel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-10-06 22:12

mikkel skrev:

> [...]
> kompinere de to ting, og jeg havde også en del problemer med at få lavet top

Det er /ikke/ en god idé at kombinere tabeller og div'er, og
da slet ikke, hvis ikke man har en /meget/ god forståelse af
ligheder og forskelle mellem de to typer af elementer.

> [...]
> nogen form for undervisning i det.
> Havde nu håbet det var en mere enkelt fejl jeg havde lavet, men øv , det er

Du kan måske finde lidt hjælp på

http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

der omfatter en oversigt over 30-40 forskellige layout-
modeller.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 10:44

> OK Carsten S. tak for hjælpen, jeg må prøve at lave det om så. Du får det
> godt nok til at lyde så let, men synes egenligt det er lidt forvirrende.

Er det måske ja. Men prøv at opbygge en side som foreslået. Og placer det
indhold i de diver hvor det skal være.

> [...]
> at
> kompinere de to ting, og jeg havde også en del problemer med at få lavet

Man skal i hvert fald tænkte sig rigtigt godt om hvis man begynder at
kombinere diver og tabeller, men i enkelte tilfælde kan det være en fordel.
Du har imidlertid ikke kombineret dem, og har ej heller brug for at
kombinere de to dele nu. Du har først alle de tabeller først i koden, og så
en række diver bagefter. Altså de hænger ikke sammen. Du har så bagefter
hevet diverne op oveni tabellerne.

> Du skal tænke på jeg aldrig har prøvet det før, og har heller ikke
> modtaget
> nogen form for undervisning i det.

Var også derfor jeg uddybede hvilke diver du skulle bruge i forventning om
du ville benytte modellen og fylde indholdet i, så vi derefter kunne hjælpe
dig videre

> Havde nu håbet det var en mere enkelt fejl jeg havde lavet, men øv , det
> er
> vidst en ommer :)

Sådan er det jo engang i mellem.

Kan iøvrigt anbefale dig at tage et kig på følgende sider. Der er masser af
hjælp at hente

www.html.dk (som du skriver via)
www.hjemmesideskolen.dk
www.webdesign101.dk
www.html-faq.dk
www.csnet.dk/html/ (min egen side)
og mange andre

PS. Vær venlig at klippe lidt i det du svarer på, og svar under det du
svarer på. Det vil gøre det nemmere for alle parter

God fornøjelse