Validering af side (Failed validation) Hvo~
Fra : Spintail

Dato : 25-10-06 02:38

Hejsa

Jeg har for sjovt rodet lidt med validering, men er nu blevet
nysgerrig.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.fioniabank.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

Sorry! This document can not be checked

Hvorfor?

http://www.fioniabank.dk/

Jeg mener da ellers de burde overholde standarden som en
bankvirksomhed.

MvH
Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-06 03:08

Spintail skrev:

> Sorry! This document can not be checked

> Hvorfor?

Det står jo på siden (på engelsk ganske vist).

> Jeg mener da ellers de burde overholde standarden som en
> bankvirksomhed.

Man ser at du ikke har prøvet validering af hjemmesider ret
meget. Fejl i koden er snarere reglen end undtagelsen, og
webdesignerne er ofte komplet ligeglade med gode råd.

Store firmaer og store webbureauer er ingen garanti.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-06 09:43

Spintail skrev:

> I'm falling back to the "UTF-8" encoding and will attempt to
> perform the validation, but this is likely to fail for all
> non-trivial documents.

Du har godt nok fundet én forklaring, men jeg forsøger alligevel
med en anden.

Validatoren vælger utf-8 som standard tegnsæt - muligvis af
politiske grunde (man vil gerne fremme brugen af utf-8), men nok
primært for at kunne håndtere html-sider (med manglende
tegnsætangivelse) fra mange forskellige regioner.

UTF-8 er et internationalt tegnsæt der rummer langt flere tegn end
fx Latin-1 (iso-8859-1) som oftest anvendes til danske/europæiske
websider.

Når validatorens fallback til utf-8 ofte giver fejl på danske
websider, er det fordi de fleste sider anvender Latin-1 (eller
noget der minder om det) - og fordi de specielle danske tegn æøå i
Latin-1 ikke svarer til gyldige tegn i utf-8.

Man kan komme uden om problemet ved at vælge "charset override",
som angivet på den w3-side du fandt. Hvis det er ens egen side man
validerer, skal man selvfølgelig sørge for at erklære det korrekte
tegnsæt så problemet slet ikke opstår.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Spintail

Dato : 25-10-06 04:21

Bertel Lund Hansen skrev:
> Det står jo på siden (på engelsk ganske vist).

Jeg læser skam engelsk ganske godt men det er jo ikke ensbetydende med
at jeg forstår indholdet.

> Man ser at du ikke har prøvet validering af hjemmesider ret...
Jeg hader at citere mig selv men pyt

> Store firmaer og store webbureauer er ingen garanti.

Nå ok det kommer da lidt bag på mig, vil det sige du er enig i at
denne side er lave meget sjusket ?

MvH
Allan

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-10-06 04:43

"Spintail" wrote in message...

> Store firmaer og store webbureauer er ingen garanti.

Nå ok det kommer da lidt bag på mig, vil det sige du er enig i at
denne side er lave meget sjusket ?

Mildest talt - ja. Det er det mest sjuskede længe set. Gammeldags - og
jeg mener virkelig gammeldags - kode er bare ét af problemerne. De har
ingen Doc type og ingen definering af tegnsæt (hvilket er grunden til,
den ikke kan tjekkes). Der bruges table i table, og selv den gode gamle
(troede den var uddød) spacergif bruges. Og så lige med rund hånd strøet
lidt javascript til at fuldende det hele. Brugervenligheden ligger samme
sted, som resten af koden; fontsize sat med px og en ultralille fontsize
iøvrigt. Tydeligvis lavet af en programmør fra lige omkring dinosauerne
uddøde. Eller længere tilbage, hvis det skal ses i forhold til
hastigheden på den teknologiske udvikling indenfor hjemmesider fra
midthalvfemserne til i dag.

Men den er da meget pæn at kigge på

MVH
Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-06 10:25

Spintail skrev:

> Jeg hader at citere mig selv men pyt

Jeg skulle have skrevet "andres hjemmesider".

--
Bertel

Fra : Spintail

Dato : 25-10-06 04:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det står jo på siden (på engelsk ganske vist).

I'm falling back to the "UTF-8" encoding and will attempt to perform
the validation, but this is likely to fail for all non-trivial
documents.

Dette forstod jeg ikke men klikkede så her og fik en forklaring

http://validator.w3.org/docs/help.html#faq-charset

MvH
Allan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-10-06 09:19

Spintail skrev:
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.fioniabank.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline
>
> Sorry! This document can not be checked
> Hvorfor?

Fordi der ikke er angivet et tegnsæt, så bruger de UTF 8 som default.

Når der så er en stak tegn på siden som ikke har værdi læst med UTF-8
øjne, så kan man ikke udtale sig yderligere om validering.

> http://www.fioniabank.dk/
> Jeg mener da ellers de burde overholde standarden som en
> bankvirksomhed.

Som flere andre skriver er det noget frygteligt klamp, men desværre
langt fra usædvanligt.

Egentlig skulle man mene at alle virksomheder har samme interesse i
standardoverholdelse, som butikker har i at have standard-gangbare
trappetrin foran deres dør, desværre viser erfaringen at man får kunder
på nettet selv om der er nogle stykker der snubler ind af entreen af og
til, så der er en del der har sparet ret meget på dørtrinnet, og en del
"online-tømrere" som aldrig har lært at kigge i "byggefaglig håndbog"

Pinligt for os andre, men vi kan ikke gøre noget ved det - andet, evt.
end at brokke os når vi er _kunder_ sådan et sted, og huske at gøre det
ca. en gang om året pr. sted

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Spintail

Dato : 26-10-06 09:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg skulle have skrevet "andres hjemmesider".
>
> --

Denne mail har jeg så modtaget efter jeg gjorde dem opmærksom på
problemet____

Hej Allan,

Tak for din mail.

Det er altid dejligt at få respons på det, vi arbejder med herinde.

Du har ret i, at der mangler et doc type og tegnsæt-tag på vores
sider. Det skyldes, at fundamentet for vores sider blev udviklet for
snart fem år siden. Som du sikkert ved, blev det ikke tillagt den
store betydning dengang.

Vi opdaterer og vedligeholder løbende vores site. Det du nævner, er
ikke ukendt for os. Men tak for din henvendelse.

Med venlig hilsen,

Anneli Nikunen
Internet